ثبت نام دانشجویان بین‌المللی با شیوع کرونا کاهش یافت

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در مورد این‌که چرا ثبت نام دانشجویان بین‌المللی در این سال تحصیلی کاهش یافته است، دلایل متعددی وجود دارد. اما از مهم‌ترین زمینه‌های این کاهش، می‌توان به شیوع کرونا و در پی آن، پدید آمدن هزینه‌های اضافی و ممنوعیت سفر به عنوان موانعی فراروی افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند قرار گرفته است.

از چالش قرنطینه تا آموزش از راه دور

هنگامی که دانشگاه‌های مهاجرپذیر، به آموزش آنلاین روی آوردند، چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای برای دانشجویانی که قصد کسب مدرک خود را داشتند، ایجاد شد، این در حالی است که تلاش‌ها برای پیگیری حل مشکلات، از کنار آمدن با مشکلات آموزشی، طاقت فرساتر بود.

به دلیل همه گیری ویروس کرونا و محدودیت در رفت‌و‌آمدهای بین‌المللی و روابط بین الملل، ثبت نام دانشجویان بین المللی ثبت نام دانشجویان بین‌الملل نسبت به سال ۲۰۱۹ ، میزان ۲۹درصد کاهش یافته است.

با اعمال ممنوعیت سفر به کشورهای مختلف، دانشجویانی که به کشورهای مبأ سفر کردند قادر به بازگشت و ثبت نام  برای ادامه  تحصیل نبودند. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، به دلیل همه گیری، ورود مسافران به منشور اعلامیه ریاست جمهوری از ورود به ایالات متحده منع شد. از هم اکنون، کشورهایی از جمله چین، ایران، مناطق شینگن اروپا، انگلستان، ایرلند، برزیل و آفریقای جنوبی دارای قوانینی برای قرنطیه به مدت ۱۴ روز هنگام ورود هستند.

مشکلات بازگشت به مبدأ

این بیماری همه‌گیر، باعث لغو گسترده پروازهای بین‌المللی شد که به طور چشمگیری روند ادامه فعالیت‌های دانشگاهی، علمی و فناورانه را تحت تأثیر قرار داد. به گفته برولي، برخي كشورها برای مدت زمان طولاني، تمام پروازها را لغو مي كنند و اين امر براي دانشجويان تقريباً غير ممكن است.

اما ممنوعیت سفر، تنها چیزی نیست که دانشجویان خارجی را آزار می‌دهد. تاخیر و توقف ارائه خدمات ویزا در سراسر جهان، یکی دیگر از چالش‌هایی بود که راه دانشجویان بین‌المللی را سد کرد سفارتخانه‌ها و در ارائه خدمات ضروری و فوری ویزا به ویژه در مورد دانشجویان جدید ناتوان بودند.

چالش‌های اقتصادی و اجتماعی

یکی از دانشجویان نیوزلندی به مدت دو ماه در تلاش برای گرفتن وقت مصاحبه برای ویزا بود. سفارتخانه‌ها علیرغم تأخیر درخواست‌های پستی، مدارک فیزیکی می‌خواستند که ارسال آنها سه ماه بیشتر به طول انجامید. همچنین برخی از دانشجویانی که در مسکو اقامت دارند، قادر به سفر به خانه و دیدار خانواده نیستند.

هنگامی که بیماری همه گیری برای اولین بار آغاز شد ، بسیاری از دانشگاه ها به دوره‌های مجازی و از راه دور، روی آوردند. اما دانشجویان بین المللی در ایالات متحده با محدودیت‌هایی در تحصیل آنلاین مواجه بودند که  روند کسب دانش و ادامه تحصیل آن‌ها را تحت تأثیر قرار داد. دانشجویان بین المللی اکنون هر ترم فقط باید یک کلاس آنلاین داشته باشند که به آنها اجازه می دهد نگرانی کمتری در مورد شیوع ویروس داشته باشند. اما همین موضوع روند تکمیل تحصیلات را طولانی می‌کند.

اختلافات مناطق زمانی و چالش‌های فناورانه نیز مشکلات جدی‌تری را به همراه آورده است. همچنین به به دلیل عدم ثبات اقتصادی، برخی از دانشجویان قادر به دریافت حمایت از خانواده خود نبودند. موضوعی که تأثیر زیادی بر دانشجویان بین‌المللی شهریه‌پرداز دارد.

 

منبع اصلی خبر

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

 

کد خبر: ۹۹۱۲۰۳۰۴