لغو تعهد آموزش رایگان(مخصوص دانشجویان روزانه)

الف) لغو تعهد دانشجویان دبیری:

۱) درخواست متعهد به اداره آموزش و پرورش محل خدمت.

۲) موافقت اداره محل خدمت و ارسال درخواست متقاضی به اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت.

۳)ارسال نامه از اداره کل آموزش وپرورش محل خدمت (بر اساس فرم شماره۱۱) به همراه آخرین فرم ۵۰۲ و محاسبه تعهد انجام شده متقاضی به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه. ( در صورت خرید تعهدات، تصویر فیش واریزی ضمیمه نامه گردد).

۴) پرداخت هزینه های تحصیلی به دانشگاه.(دانشجویان ورودی قبل از سال ۱۳۹۱؛ پس از محاسبه هزینه های تحصیلی توسط دانشگاه؛ هزینه های تحصیلی را به حساب اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت خود واریز می نمایند)

۴) ارسال نامه ایفای تعهد از اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت و صدور نامه ایفای تعهد آموزش رایگان توسط دانشگاه.

ب) لغو تعهد دانشجویان غیردبیری:

لغو تعهد خدمت باید از طریق سامانه ی سجاد وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری صورت پذیرد. متقاضی پس از ثبت نام در سامانه می بایست اصل مدارک جهت تایید به این اداره ارسال یا تحویل گردد. در صورت خاتمه فرآیند لغو تعهد و صدور نامه لغو تعهد از طریق سامانه سجاد، دانشجو می تواند با به همراه داشتن بقیه مدارک به این اداره مراجعه نماید.
آدرس سامانه سجاد (سامانه جامع امور دانشجویان): https://portal.saorg.ir

لغو تعهد دانشجویان روزانه(غیردبیری) به سه طریق انجام می شود:

۱) لغو تعهد از طریق انجام کار
ارائه و تحویل گواهی اشتغال به کار با مهر و امضاء (باقید تاریخ شروع و خاتمه) و مدارکی که نشان دهنده سابقه بیمه متقاضی در دوره مذکور باشد.
* دانش آموختگان ملزم به ارائه گواهی اشتغال به کار (با سربرگ مخصوص سازمان) که در آن سابقه کار و بیمه ذکر شده باشد خواهند بود. کسانی که در بخش خصوصی اشتغال به کار دارند علاوه بر فرم اشتغال طبق فرم پیوست باید سابقه بیمه تایید شده ( با مهر و امضاء اصل) را نیز ارائه نمایند. چنانچه دانش آموختگان متقاضی لغو تعهد آموزش رایگان مستخدم رسمی، پیمانی و قراردادی دولت می باشند، ارائه آخرین حکم کارگزینی ( با مهر و امضاء اصل) جهت لغو تعهد آموزش رایگان کفایت می نماید و نیاز به ارائه سابقه بیمه نمی باشد.
*در موارد زیر فعالیت بدون سابقه بیمه به عنوان کار معتبر جهت انجام تعهد قابل قبول می باشد:
۱)     گواهی تدریس معتبر از دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی ( دولتی و غیر دولتی ) به میزان ۱۰ ساعت در هفته، سایر موسسات آموزشی در صورت تایید نهاد مربوطه به میزان ۱۶ ساعت در هفته به عنوان کارکرد تمام وقت تلقی می شود.
۲)   پروانه کسب معتبر افرادی که در حرفه های مختلف مشغول بکارند ، از جمله پروانه کسب از سازمان های صنفی کشور، پروانه اشتغال مهندسین، پروانه وکالت، پروانه کارآموزی وکالت، پروانه سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی و سایر نهادهای دولتی، غیر دولتی و آزاد از تاریخ صدور، به شرط تمدید یا داشتن پرونده مالیاتی به عنوان گواهی انجام کار در طول سالیان قابل پذیرش می باشد.
۳) مدت کارکرد دانش آموختگان به عنوان مدیر عامل در شرکت های خصوصی، به شرط ثبات فعالیت با ارائه گواهی از شرکت مورد نظر و تصویر آگهی درج تاسیس و تغییرات شرکت در روزنامه رسمی و ارائه گواهی پرداخت مالیات در مدت زمان فعالیت قابل پذیرش می باشد.
۴)   فعالیت های هنری و مطبوعاتی دانش آموختگان با ارائه گواهی اشتغال به این حرفه از سوی دستگاه های ذیربط به منزله تعهد تلقی می شود.
۵)   در صورتی که دانش آموخته ای گواهی فعالیت قابل قبولی را در حوزه هایی به غیر از موارد فوق ارائه نماید در صورت استعلام دانشگاه و موافقت سازمان( اداره کل امور دانشجویان داخل ) گواهی مورد نظر می تواند مورد پذیرش قرار گیرد.
تذکر : تمامی موارد مذکور در فوق مشروط بر این است که دانش آموخته در ایران حضور داشته باشد و دانشگاه می تواند در صورت لزوم موارد مشکوک را از مرجع مربوطه استعلام نماید.

۲) لغو تعهد از طریق نامه عدم کاریابی
ارائه و تحویل نامه عدم کاریابی از اداره کل کار استان مربوطه (توجه : فقط تا شش ماه پس از تاریخ دانش آموختگی و برای آقایان چنانچه خدمت دوره ضرورت و یا معافیت بعد از تحصیل دانشگاهی باشد تا شش ماه پس از پایان خدمت یا معافیت جهت مراجعه به اداره کار می توان اقدام نمود) .
توضیح: آن دسته از فارغ التحصیلانی که قبل از تاریخ خرداد ۱۳۹۶ در موسسات کاریابی یا اداره کار ثبت نام نموده باشند و از زمان فراغت از تحصیل یا صدور کارت پایان خدمت یا معافیت آنها تا زمان ثبت نام در مراکز کاریابی بیش از شش ماه بوده باشد از این قاعده مستثنی می باشند.
*فرصت مذکور برای دانش آموختگانی که بلافاصله در مقطع تحصیلی بالاتر در دوره روزانه پذیرفته شوند، بعد از فراغت از تحصیل مقطع بالاتر محاسبه می گردد.
*گذشت یک سال از تاریخ فراغت از تحصیل برای گرفتن گواهی عدم کاریابی الزامی است.
تذکر: لازم به توضیح است آن دسته از دانش‌آموختگانی که در مقاطع بالاتر تحصیل نموده‌اند باید مدرک تحصیلی آن مقطع را نیز ارائه نمایند.
* نامه عدم کاریابی یا محاسبه هزینه و همچنین گواهی انجام کار در سایر مناطق کشور برای دانشجویان سهمیه مناطق محروم متعهد به استانداری ها در صورت اعلام عدم نیاز استانداری محل خدمت قابل قبول است.
* گواهی اشتغال به کار و نامه عدم کاریابی برای لغو تعهد آموزش رایگان نباید با تحصیل در دوره روزانه مقاطع بالاتر تداخل داشته باشد.
* دانشجویان بورسیه و متعهد به دستگاه ها پس از اعلام عدم نیاز دستگاه مربوطه می تواند از طریق عدم کاریابی نسبت به تسویه تعهد خدمت اقدام نماید.
* در صورت انجام خدمت سربازی و یا معافیت پس از دانش‌آموختگی (در مقاطع مختلف)، مبنای صدور نامه عدم کاریابی از اداره کل کار استان مربوطه باید پس از تاریخ پایان خدمت سربازی و یا معافیت باشد.(ویژه آقایان)
۳) لغو تعهد از طریق پرداخت هزینه
دانش آموختگان مطابق مبلغ اعلام شده از طریق سامانه سجاد می توانند نسبت به پرداخت هزینه آموزش رایگان اقدام نمایند.
دانش آموختگان روزانه در صورتی که حائز امتیاز حد نصاب گزینش آزاد باشند می توانند مدت تعهد خود را به یک برابر مدت تحصیل تغییر دهند.