دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

در دانشگاه شهید رجایی؛
نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری از ششم تا نهم اسفندماه در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از موزه ملی علوم و فناوری، این نمایشگاه با همکاری و در محل دانشگاه شهید رجایی و در فضای ۲۵۰ متری و با نمایش ۲۵ اثر در حوزه علوم قدیم و مباحث پایه ای و بخش فیزیک برگزار خواهد شد.
از اهداف برگزاری این نمایشگاه می توان به تعامل بین موزه ها و دانشگاه ها، فراهم آوردن بستر مناسب جهت همکاری های علمی، معرفی موزه علوم در دانشگاه های کشور و ایجاد انگیزه جهت تبادل علمی و فرهنگی اشاره کرد.

نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

جماران

نمایشگاه سیار موزه ملی علوم و فناوری از ششم تا نهم اسفندماه در دانشگاه شهید رجایی برگزار می شود.
به گزارش جی پلاس، این نمایشگاه با همکاری و در محل دانشگاه شهید رجایی و در فضای ۲۵۰ متری و با نمایش ۲۵ اثر در حوزه علوم قدیم و مباحث پایه ای و بخش فیزیک برگزار خواهد شد.
از اهداف برگزاری این نمایشگاه می توان به تعامل بین موزه ها و دانشگاه ها، فراهم آوردن بستر مناسب جهت همکاری های علمی، معرفی موزه علوم در دانشگاه های کشور و ایجاد انگیزه جهت تبادل علمی و فرهنگی اشاره کرد.
کسب مدال نقره هفتگانه بازی های داخل سالن آسیا توسط دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

آقای میلاد میری دانشجوی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی در رقابت های دوومیدانی داخل سالن آسیا مدال نقره این مسابقات را به دست آورد.
میلاد میری دانشجوی دانشکده علوم ورزشی دانشگاه شهید رجائی و نماینده هفتگانه جمهوری اسلامی ایران در رقابت های دوومیدانی داخل سالن آسیا به مدال نقره این مسابقات دست پیدا کرد. در ماده هفتگانه رقابتهای دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا نماینده کویت با کسب ۵۲۲۸ امتیاز به عنوان قهرمانی دست پیدا کرد. میلاد میری با امتیاز ۴۸۴۲ به مدال نقره رسید. رقابتهای قهرمانی دوومیدانی داخل سالن آسیا در بهمن ماه در مجموعه آفتاب انقلاب برگزار گردید.
دکتر ابراهیم ریحانی، زهرا شریفی، محمد سلطانی
بررسی بدفهمی های دانش آموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مفهوم حد یکی از مفاهیم بنیادی در ریاضیات، حساب دیفرانسیل و انتگرال است. این مفهوم به سبب پیش نیاز بودن برای مفاهیمی همچون پیوستگی، مشتق، انتگرال و سری ها، از اهمیتی ویژه در ریاضیات برخوردار است.

چکیده
مفهوم حد یکی از مفاهیم بنیادی در ریاضیات، حساب دیفرانسیل و انتگرال است. این مفهوم به سبب پیش نیاز بودن برای مفاهیمی همچون پیوستگی، مشتق، انتگرال و سری ها، از اهمیتی ویژه در ریاضیات برخوردار است. پژوهش حاضر۱که به روش کیفی انجام شده است، به بررسی بدفهمی های دانش آموزان سال سوم متوسطه در مورد مفهوم حد در شهرستان قوچان پرداخته است. جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان سال سوم متوسطه رشته ریاضی و تجربی این شهر بوده است. نمونه ۱۰۸ نفری این پژوهش، شامل ۷۴ پسر و ۳۴ دختر، به شیوه تصادفی خوشه ای تک مرحله ای انتخاب شده است. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه ای محقق ساخته است که ۱۱ سؤال از مبحث حد را دربرمی ­گیرد. باتوجه به آلفای کرونباخ ۰/۷۹۲ به­ دست آمده،پایایی سؤالات مورد تأیید بوده است. نتایج حاصل از این تحقیق نماینگر درک ناقص دانش آموزان از مفهوم حد و پیوستگی است.تعبیر حد تابع به مثابه یک مرز، عدم تمایز میان مقدار تابع و حد آن، الزامی دانستن وجود مقدار تابع برای وجود حد آن در یک نقطه، درک نادرست از زبان و اصطلاحاتبه کاررفته برای تعریف حد، عدم درک مفهوم بی­نهایت وناتوانی در تفسیر حدتابع به کمک نمودار آن از مشکلات و بدفهمی­ های دانش آموزان در درک مفهوم حد است. برخی دیگر از مشکلات هم به درک مفاهیم دیگری مانند تابع برمی­گردد. مثلاً عدم درک مفهوم تابع و ناتوانی در ارتباط میان بازنمایی های گوناگون یک تابع، از عوامل مؤثر بر درک دانش­ آموزان از مفهوم حد است. به طور خلاصه می­توان گفت که درک دانش آموزان از مفهوم حد متکی بر تصور مفهومی آنان است.همچنین دانش آموزان در این تحقیق نشان می­دهند که درک آنها از مفهوم حد، محدود به دستورات و روشها و الگوریتم هایی است که به آنها آموزش داده شده است.
کلید واژگان: تابع، بدفهمی، حد، دانش آموزان، سوم متوسطه، آموزش ریاضی
نویسندگان:
دکتر ابراهیم ریحانی: دانشیار گروه ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی(نویسنده مسئول)
زهرا شریفی: دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ریاضی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
محمد سلطانی: کارشناس ارشد آموزش ریاضی و دبیر ریاضی
فصلنامه تعلیم و تربیت – سال سی و دوم، شماره ۴ (پیاپی ۱۲۸)، زمستان ۱۳۹۵٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

موفقیت محققان در تولید ملی یک طرح برگزیده خوارزمی/اسامی ۱۵ طرح برتر
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

با حضور رئیس جمهور و وزیر علوم از ۱۰ طرح داخلی و ۵ طرح خارجی تقدیر به عمل آمد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران به منظور حفظ پویایی و ظرفیت های علمی کشور و شناسایی و معرفی سرمایه های انسانی هر ساله اقدام به برگزاری جشنواره بین المللی خوارزمی می کند.
در سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی ، ۳۷۷ طرح داخلی و ۱۳۳ طرح خارجی به این جشنواره ارسال شد، ضمن آنکه ۲۰۸ طرح از محققان خارجی و پژوهشگران ایرانی مقیم خارج به این جشنواره ارسال شد.
پس از بررسی، بر اساس رای هیات داوران از ۱۵ طرح برگزیده شامل ۱۰ طرح برگزیده ایرانی و ۵ طرح برگزیده خارجی تقدیر به عمل آمد.
این طرح ها شامل موارد ذیل است:
برگزیده ویژه
طرح «نقش موثر در مدون ساختن معماری سنتی ایران با رویکرد طراحی نقوش در هنرهای قدسی» به عنوان طرح ویژه در گروه تخصصی معماری و شهرسازی انتخاب شد. این طرح از سوی حسین زمرشیدی از دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ارسال شده است.
طرح های برگزیده داخلی
طراحی و ساخت کاتالیزور انتخابگر بر پایه ترکیبات مزوحفره منظم و کاربرد آن ها در تبدیلات شیمیایی رتبه اول پژوهش های بنیادی در گروه تخصصی فناوری های شیمیایی، مجری طرح دکتر بابک کریمی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان.
طرح سامانه موقعیت یاب زمین پایه رتبه اول پژوهش های کاربردی گروه تخصصی برق و کامپیوتر، مجری طرح مهندس احیا یاوری از دانشگاه صنعتی مالک اشتر.
بومی سازی و بهبود عملکرد و رفتار کلونی های زنبور عسل با استفاده از ملکه های اصلاح شده ایرانی، رتبه دوم پژوهش های کاربردی در گروه تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی از سوی دکتر غلامحسین طهماسبی از موسسه تحقیقات علوم دامی.
معرفی ارقام جدید و برتر گل داوودی خوشه ای، باغچه ای و شاخه بریده از سوی دکتر محمدرضا شفیعی از پژوهشکده گل و گیاهان زینتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی.
سامانه انتقال نوری POTN ترابیتی، رتبه اول طرح های توسعه ای گروه تخصصی برق و کامپیوتر از سوی دکتر لطف الله بیگی با همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی.
طراحی و ساخت توربین گازی MAP2B رتبه اول طرح های توسعه ای گروه تخصصی مکانیک از سوی مرتضی نظام آبادی.
بسته تزریق پساب واحدهای نمک زدایی رتبه دوم طرح های توسعه ای گروه تخصصی مکانیک، مجری طرح مهندس علیرضا ناصری حسینی.
توسعه فناوری و تولید ۶ داروی نوترکیب رتبه سوم طرح های توسعه ای گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه از سوی دکتر سمیرا انصاری با همکاری هاله حامدی فر، محمدرضا ابوالحسن، مهران منتجبی، رامین کیارودی، ستاره اویسی، محمد قیاسی، سیدعلیرضا حسینی و عظیم محمدی زاده.
طرح برگزیده در تولید ملی
تجاری سازی سیستم فیلتراسیون و کنترل مدار هیدرولیک مبتنی بر استانداردهای هوایی از سوی مهندس محمد همتی و مهندس رضا ادیبی ارائه شد. این طرح رتبه دوم پژوهش های توسعه ای را در پانزدهمین جشنواره جوان خوارزمی در سال ۹۲ کسب کرده بود و محقق طرح با توسعه این طرح، موفق به تولید این سیستم شده است.
این شرکت دانش بنیان موفق شده با استفاده از دانش و تجربه حاصل از اجرای طرح برگزیده خود مراحل تولید ۲۰ محصول دانش بنیان در حوزه صنعت هوایی مانند ماژول فیلتراسیون هیدرولیک بالگرد را طراحی و تدوین فناوری و تجاری سازی کند.
طرح های برگزیده خارجی
رتبه اول پژوهش های بنیادی گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی به طرح تحریک ایمنی ذاتی علیه سرطان اختصاص یافت. این طرح از سوی دکتر اریک زیویه از دانشگاه اکس مارسی کشور فرانسه ارائه شده است.
رتبه اول پژوهش های بنیادی گروه تخصصی نانو فناوری به طرح نانو کریستال های فلزی پلاسما مایع کلوئیدی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر جیان فاینگ واینگ از کشور چین ارائه شده است.
رتبه دوم پژوهش های بنیادی گروه تخصصی مواد متالوژی و انرژی های نو به تجزیه و تحلیل مواد اولیه خورشیدی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر ماجد شرگی از موسسه پلی تکنیک فدرال لوزان سوئیس ارائه شده است.
رتبه سوم پژوهش های بنیادی گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی به طرح تصویربرداری تک سلولی از سیگنالینگ سلول T اختصاص یافت. این طرح از سوی دکتر کاترینا گاوس از دانشگاه نیوساوت ولز استرالیا ارائه شد.
رتبه سوم طرح های توسعه ای گروه تخصصی زیست فناوری و علوم پایه پزشکی از آن طرح نقش لیسه های سینوباکتری ها در پوسته های خاک زیستی اعطا شد. این طرح از سوی دکتر بورخارد بودل از دانشگاه کایزر سلاوترن آلمان ارائه شد.
طی نامه ای به آیت الله آملی لاریجانی مطرح شد
برخورد قاطع با جنایتکاران خیابان پاسداران برای زهر چشم گرفتن از اخلالگران امنیت کشور
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی نامه ای به رئیس قوه قضائیه گفت: برخوردی قاطع با جنایتکاران خیابان پاسداران داشته باشید و آن ها را به اشد مجازات برسانید تا زهر چشمی برای تمام اخلالگران نظم و امنیت کشور باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در نامه ای به آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه با اشاره به حوادث اخیر در خیابان پاسداران تهران گفت: این حادثه وحشتناک که به نوبه خود در ایران اسلامی نظیری نداشته نشان از ترس نداشتن مفسدان و یاغیان از مراکز قضایی و انتظامی دارد و این گونه می پندارند که در صورت هرگونه جنایت و فساد در خیابان های کشور در پوشش اعتراض و تجمع برخورد قاطع و جدی با آن ها نخواهد شد.
متن کامل نامه به شرح ذیل است:
« ریاست محترم قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران جناب آقای آیت الله آملی لاریجانی
سلام علیکم
با توجه به حوادث روزهای اخیر که در خیابان پاسداران تهران به وقوع پوست لازم دانستیم نامه ای خدمت شما ارسال کنیم تا از طرف قشر نخبه کشور مطالبات مردم را در باب این حادثه خدمت شما عرض کنیم.
همان طور که مستحضرید چندی پیش اخلالگران و اغتشاشگران با سوءاستفاده از تجمعات اعتراضی مردم در حال جولان دادن در خیابان های شهرهای مختلف کشور عزیزمان ایران به منظور اخلال در آرامش و امنیت شهروندان و ایجاد بحران و ناامنی بودند.
تاکنون سیاست نهادهای مختلف کشور خویشتن داری درمقابل تجمعات این افراد و برخورد سهل با بازداشت شدگان بوده که علت آن رعایت حال افرادی بوده که فریب خورده و تحت تاثیر جو رسانه ای دشمنان کشور و انقلاب قرار گرفتند و متاسفانه تفاله ها و مرتبطان تروریست های منافقین را همراهی کرده اند که قابل پذیرش است.
با این حال در حادثه اخیر با گروهی مواجه بودیم که خود را از گروه اجتماعی خاصی معرفی می کردند و به همین دلیل زورگویانه خواستار آزادی فوری فردی از هم مسلکان خود بودند. وقاحت این گروه از زمانی به اوج خود می رسد که وقتی با مخالفت نیروهای انتظامی مواجه می شوند شروع به اغتشاش و ناامنی در محل می کنند که من جمله آن می توان به بستن خیابان، تخریب وحشیانه اموال عمومی و شخصی، درگیر شدن با نیروهای انتظامی به وسیله سنگ، چوب، ککتل مولوتف و انواع سلاح های سرد اشاره کرد.
این گروه اغتشاشگر سناریو ایجاد ناامنی و بحران را با حمله دیوانه وار به نیروهای انتظامی و بسیجی به وسیله اتوبوس و خودرو که باعث به شهادت رسیدن سه تن از جان برکفان نیروی انتظامی و یک بسیجی مخلص شدند کامل کردند.
این حادثه وحشتناک که به نوبه خود در ایران اسلامی نظیری نداشته نشان از ترس نداشتن مفسدان و یاغیان از مراکز قضایی و انتظامی دارد و این گونه می پندارند که در صورت هرگونه جنایت و فساد در خیابان های کشور در پوشش اعتراض و تجمع برخورد قاطع و جدی با آن ها نخواهد شد.
لذا خواهشمندیم ضمن تفکیک یاغیان از فریب خوردگان ، برخوردی قاطع و سخت با جنایتکاران حادثه اخیر داشته باشید و آن ها را به اشد مجازات رسانید تا زهر چشمی باشد برای تمام جنایتکاران و اخلالگران در نظم و امنیت کشور.
در پایان از خداوند متعال توفیق و سربلندی شما در برقراری عدالت اسلامی در مسائل مختلف را خواستاریم.»

یادداشتی از عبدالله صلواتی؛
ماجرای علوم انسانی اسلامی/ پانوشتی بر نامه رضا داوری
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

مطالب نامه دکتر داوری از انسجام لازم برخوردار نیست. لحن آغاز نامه لحنی در ریل امتناع علوم انسانی اسلامی است اما لحن پایانی، لحنی موافق با امکان علوم انسانی اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری مهر ، متن زیر یادداشتی از عبدالله صلواتی در مورد نامه اخیر رضا داوری اردکانی است که در ادامه می خوانید؛
نامه دکتر رضا داوری اردکانی، رئیس فرهنگستان علوم درباره علم دینی به درخواست دبیرخانه هم اندیشی اسلامی برای حضور و سخنرانی در این هم اندیشی واکنشهای مختلفی را در پی داشت. دکتر عبدالله صلواتی، دانشیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در یادداشتی به نقد و بررسی این نامه پرداخته است:
استاد ارجمند جناب دکتر داوری در نامه ای مطالبی درباره علوم انسانی اسلامی آورده اند مثل این بخش: «این بحث (علوم انسانی اسلامی) چنانکه توجه دارید سی سال است که به نتیجه نرسیده است و به نظر نمی رسد که در آینده نیز به نتیجه ای برسد. وقتی مطلب سیاسی با مسئله علمی خلط می شود، هر چه بکوشند به نتیجه نمی رسند. علم ماهیتی متفاوت با دین دارد و به این جهت آن را به صفت دینی نمی توان متصف کرد. به عبارت دیگر وصف دینی نمی تواند صفت ذاتی علم باشد….» و این بخش «…اگر می توانستیم خود را از این وابستگی نجات دهیم و راه رسیدن به جامعه ای را بیابیم که در آن روح دینی یعنی اعتقاد به توحید و عالم غیب و معاد حاکم باشد و مردمانش از سودای مصرف آخرین تکنولوژی های ساخته جهان توسعه یافته آزاد باشند و با همدلی و هماهنگی برای معاش توأم با اخلاق بکوشند، شاید افقی پیش رویمان گشوده می شد. توجه داشته باشیم که علم یک طرح مهندسی ساختنی نیست، یافتنی است… »
درباره آنچه استاد داوری عرضه کرده اند که نمیدانم مطابق با سخنان نخستشان نامش را امتناع علوم انسانی اسلامی بدانم یا برپایه اقوال پایانی شان صعوبت علوم انسانی اسلامی بدانم مطالبی به ذهنم گذشت که تقدیم میکنم:
به نظرمی رسد: مسأله علوم انسانی اسلامی صبغه سیاسی غلیظی پیدا کرده و طیفی از مدافعان و طایفه ای از مخالفان را دچار لغزش در تفسیر کرده است. به نظرم در طرح علوم انسانی اسلامی باید این مقدمات را لحاظ کرد:
یکم. دستاوردهای علمی بشر قابل اعتنا و احترام و استفاده است مگر آنکه محرز شود آسیب های آن بیش از مزایای ان است و یا دستاورد جدیدی ارائه شود با کارآمدی و قدرت تبیین گری بیشتر که در این حالت باید متواضعانه دستاورد قبلی در ساحت نظریه و گزاره علمی و دستاورد تکنیکی را کنار گذاشت و از ایده و نظریه و دستاورد جدید بهره برد و علوم انسانی اسلامی به معنای نادیده گرفتن دستاوردهای بشری نیست یا علوم انسانی اسلامی در همه روایت هایش چنین قصدی ندارد.
دوم. ادعای علوم انسانی اسلامی روایتهای متفاوتی دارد. برخی روایتها قید دینی را قید ذاتی علم می داند. مثلا بنابر قرائت استاد جوادی هر علمی دینی است و ترکیب علم غیردینی، ترکیبی پارادکسیکال است، اما با رد ذاتی نبودن قید دینی فقط یک روایت از علم دینی و علوم انسانی اسلامی رد می شود نه همه خوانش ها و روایت ها. بنابراین، این سخن استاد داوری صرفاً روایت استاد جوادی آملی را – به عنوان مثال – می تواند ابطال کند.
سوم. برخی از روایت های علوم انسانی اسلامی روایت بر پایه ساختن است و طیفی دیگر، روایت بر مبنای یافتن و گروهی بر یافتنی که درون آن ساختنی هم هست. بنابراین با رد یک روایت نمی توان انتظار فرو ریختن همه روایت ها در یک مسأله را داشت.
چهارم. علوم انسانی اسلامی به معنای افزودن چند آیه و روایت در لابه لای اقوال دانشمندان علوم انسانی یا لزوما استخراج درون نصی مسائل علوم انسانی از دین نیست.
پنجم. علوم انسانی اسلامی می تواند به این معنا باشد که علوم انسانی در خلأ شکل نمی گیرد و تمنیات بشر، فرهنگ، دین، زیست بوم و عوامل غیرمعرفتی دیگر در شکل گیری علوم انسانی اثرگذار است.
ششم. هر متفکری در علوم انسانی، تلقی ای از انسان و جهان دارد. دین بویژه دین اسلام، در بخش سیره، تاریخ، ایات و روایات تلقی از انسان و جهان مطرح می کند و متفکری که در زمینه و زمانه عالم (به فتح لام) اسلامی نفس می کشد نمی تواند نسبت به مولفه ها و مختصات و نگرشی که اسلام در تلقی از انسان و جهان و ارزش ها ارایه می کند بی تفاوت باشد و لحاظ همین تلقی های بنیادی جهت دهی خاص و اثربخشی به علوم انسانی می دهد .
لامشاحه فی الاصطلاح حال میخواهید برای نشان دادن این جهت دهی بفرمایید «علوم انسانی اسلامی» یا «علوم انسانی در زمینه اسلامی» یا «علوم انسانی در عالم اسلامی». یا اگر تمایلی به افزودن قید اسلامی نداشته باشیم باید توجه داشته باشیم که علوم انسانی در زیست بوم اسلامی می تواند دگردیسی ها و تفاوت های جدی پیدا کند.
هفتم. علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی در زمینه و زمانه خاصی نضج گرفته و در آن سیر می کند؛ زمینه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی گره خورده با پیش فرضها و مبادی و مبانی خاصی با روش و رویکرد متناسب با خود؛ معرفت شناسی، انسانش ناسی، هستی شناسی آنها متفاوت است با معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی زمینه و زمانه اسلامی و با زمینه و زمانه های بلاد دیگر.
هشتم.علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی صرفاً تماشاگر و توصیف کننده عالَم و آدم نیست، بلکه در چگونه بودن عالَم و آدم و چه باید باشند آنها نظرها و نظریه ها و رهیافتها و یافتهایی دارند. و پیش فرضها و مبانی دنیای جدید هم در ساحت توصیف حضور دارد و هم در قلمرو نسخه پیچیدن برای «چه باید باشدِ» آدم و عالَم. سوبژکتیو شدن معرفت و عقل، تقلیل عالَم به دنیا و میل کلی به دنیا، تقلیل انسان به تن و روان (روان در اینجا غیر از ساحت مجردی با نام روح به کار رفته)، زمینه و زمانه علوم انسانی و علوم اجتماعی کنونی را سامان می دهد و فلسفه اسلامی به طور عام و فلسفه صدرایی بطور خاص این زمینه را نمی پسندد و بنابر زمانه آخرین پیامبر بر این باور است که: زمینه کنونی علوم باید مطابق این زمانه دگردیسی یابد و به جای غوطه ور شدن در برساخت ها و زندانی شدن در ذهن (زمینه معرفت شناسی کنونی) و بجای تقلیل انسانی به آدمک های ابژه شده (زمینه انسان شناسی کنونی) باید به نظم جدیدی اندیشید که در آن، برساخت های اجتماعی، نه شریعت را می بلعد و نه عدالت را زیر چرخ دنده هایش له می کند.
نهم. به نظر می رسد مطالب نامه از انسجام لازم برخوردار نیست: لحن آغاز نامه لحنی در ریل امتناع علوم انسانی اسلامی است اما لحن پایانی: «اگر جامعه ای بیابیم که روح دینی بر آن حاکم باشد، شاید افقی گشوده شود…» لحنی موافق با امکان علوم انسانی اسلامی است.
دهم. از آنجا که استاد داوری در مواضع متعدد از آثارشان از عالم (به فتح لام) متفکر و نقش نگرش توحیدی در تفکر سخن گفته اند. بنابراین، می توان با سخنان پایانی این نامه همدلی داشت و سخنان آغازین نامه را حاکی از نقد ایشان بر برخی از روایت های رایج در علوم انسانی اسلامی دانست نه همه روایتها.
یازدهم. استاد داوری دو معنای ممکن را برای علم دینی مطرح می کند: ۱- علمی که به موضوعات و مسائل دینی می پردازد؛ ۲٫ علمی که ضرورتاً مسئله دینی ندارد، اما در هوای عالَم دینی تنفس می نماید و صبغه دینی به خود می گیرد. پس ایشان در مواضع متعدد از امکان علم دینی سخن می گویند اما در مقام تحقق علم دینی تردیدهایی دارند و می گویند اگر در جامعه ای دین تقلیل یابد به برخی عادات و ظواهر نمی توان از این جامعه انتظار علم دینی داشت. به عبارتی: تا عالم (به فتح لام) دینی تحقق نیابد نمی توان انتظار تحقق علم دینی داشت و در موضع دیگر با علم دینی و امکان آن موافق اند اما نه بصورت دستوری: «علم موجود را نیز می توان دینی کرد اما نه با دستور و شعار که با تأمل در موانع و شرایط عالَم دینی» (برای آگاهی بیشتر از بند یازدهم، رک: علم، تجدد، تحول در آراء دکتر رضا داوری اردکانی در اولین شماره فصلنامه پژوهش های فرهنگی اجتماعی صدرا ویژه کنگره بین المللی علوم انسانی اسلامی)

دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اعلام کرد:
انتخاب مرکز مشاوره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان مرکز مشاوره فعال کشور در سال ۱۳۹۶
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

مرکز مشاوره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان مرکز مشاوره فعال کشور در سال ۱۳۹۶ انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.
مرکز مشاوره دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بدلیل فعالیت های متنوع خود در حوزه بهداشت روان (ارائه خدمات روانشناختی، روان درمانی، روان سنجی، مشاوره فردی، خانوادگی، تحصیل، ازدواج و اجرای طرح های پیشگیرانه از آسیبهای اجتماعی) در بیست و نهمین گردهمایی رؤسای مراکز مشاوره دانشگاه های سراسر کشور که در تاریخ های ۲۹ و ۳۰ بهمن ماه سال جاری به میزبانی مرکز مشاوره دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد به عنوان مرکز مشاوره فعال کشور برگزیده شد.
این مراسم با حضور آقای دکتر صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان دکتر مغانی معاونت دانشجویی و فرهنگی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و خانم دکتر صادقی ریاست محترم دفتر مشاوره و سلامت سازمان امور دانشجویان برگزار شد.
محسنی اژه ای فردا به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی می رود
(لینک اصلی خبر)

واحد مرکزی خبر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ،سخنگوی قوه قضاییه به دعوت جامعه اسلامی دانشجویان در این دانشگاه حضور می یابد.
قرار است حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای ظهر فردا با عنوان نقد و بررسی عملکرد قوه قضاییه سخنرانی کند.
برگزاری کارگاه های آموزشی کارآفرینی و ورزش در تهران
(لینک اصلی خبر)

صندوق بازنشستگی کشور

کارگاه های آموزشی «ورزش و تندرستی» و « کارآفرینی و اشتغال» با استقبال و حضور بیش از ۱۳۰ نفر از بازنشستگان کشوری استان تهران برگزار شد.
به گزارش اداره کل بازنشستگی استان تهران، کارگاه آموزشی «ورزش و تندرستی» با استقبال و حضور بیش از ۱۳۰ نفر از بازنشستگان کشوری استان تهران، مدیرکل بازنشستگی استان تهران، مشاور معاون اداری و مالی صندوق بازنشستگی کشوری و هیات مدیره منتخب کانون های بازنشستگی استان تهران برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی، مصطفی صبوری، متخصص فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران درباره اهمیت ورزش در دوران سالمندی، گفت: با وجود اینکه در این دوران، سیستم قلبی و عروقی فرد دچار تغییراتی می شود، با فعالیت بدنی منظم و مستمر می توان عوارض این تغییرات را به حداقل رساند.
صبوری اظهار داشت: نداشتن فعالیت بدنی مناسب موجب بیماری های مزمن کرونری چون فشار خون بالا، پارگی بافت هم بند و پوکی استخوان می شود. متاسفانه با وجود بیش از ۷ میلیون نفر سالمند بالای ۶۰ سال در ایران، بیش از ۶۰ درصد از آنان فعالیت منظم بدنی ندارند.
وی به بازنشستگان توصیه کرد: در این دوران باید نسبت به حداقل نیم ساعت ورزش به ویژه فعالیت های هوازی روزانه و منظم اقدام شود همچنین روزی حداقل ۱۶۰۰ متر پیاده روی با مشورت پزشک متخصص و بر اساس آمادگی بدنی فرد، ضروری است.
فضل الله فتح اللهی متخصص بیوشیمی ورزش نیز به عنوان دومین سخنران این کارگاه آموزشی، با تاکید بر اینکه ورزش اکسیر جوانی است، گفت: سالمندی علت بیماری ها نیست، بلکه نداشتن فعالیت بدنی و کنترل نکردن تغذیه منشا بسیاری از بیماری ها است.
فتح اللهی با بیان اینکه ورزش می توان فرسایش عضلات در سالمندن را به حداقل برساند، افزود: سالمندان می توانند با انجام حرکات مقاومتی و مناسب، لایه های چربی بدن خود را کاهش دهند تا از ابتلا به بیماری های خطرناک چون سرطان جلوگیری کنند.
وی تاکید کرد: برای بهره مندی از سلامتی و دور شدن از مشکلات دوران سالمندی، بیدار شدن صبح زود، فعالیت بدنی مناسب و زود خوابیدن از جمله توصیه هایی است که باید جدی گرفته شود.
اولین کارگاه آموزشی «کارآفرینی و اشتغال» نیز با حضور ۱۳۰ نفر از بازنشستگان، مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی صندوق بازنشستگی کشوری، مدیرکل بازنشستگی استان تهران و هیات مدیره منتخب کانون بازنشستگان استان تهران برگزار و درباره «کارآفرینی و اهداف آن»، «کسب و کارهای اینترنتی»، «مدل هم افزایی و بهره مندی از تجربه صاحب نظران و بازنشستگان» و «ارائه یک تجربه موفق کارآفرینی» بحث و گفت و گو شد.
کبیری فر، مدرس دانشگاه و کارآفرین با اشاره به کارآفرینی و اهداف آن و ارتباط کارآفرینی و بازنشستگی، گفت: بازنشستگی به معنای پایان زندگی کاری نیست. برای یک کارآفرین سه عادت ساده و مهم یعنی مطالعه، نوشتن و پیاده روی روزانه از اهمیت فراوانی برخوردار است و بازنشستگان با توجه به زمان و شرایطی که دارند می توانند در این زمینه فعالیت کنند.
در این کارگاه آموزشی، جمیل پناه، مدرس دانشگاه درباره «کسب و کارهای اینترتی و بازاریابی محصولات به صورت اینترنتی»، محمدحسین نیکونژاد، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی درباره «ارائه مدل هم افزایی و بهرمندی از تجربه های صاحب نظران و بازنشستگان برای ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی» و همچنین یکی از کارآفرینان نمونه و برتر بین المللی درباره تجربه های کارآفرینی به سخنرانی پرداختند.
شبر زارعین، مدیرکل بازنشستگی استان تهران با قدردانی از همکاری ها و تلاش سفیران هشتگانه بازنشستگی به ویژه سفیران کارآفرینی، یادآور شد: بازنشستگانی که به صورت داوطلب تمایل به همکاری با کارگروه های تخصصی سفیران هشتگانه را دارند می توانند از طریق سایت پایش استان تهران به نشانی tehran.payesh8523.ir یا از طریق کانون های بازنشستگی اقدام به ثبت نام کرده تا از توانایی و مهارت آنان استفاده شود.
تهیه خبر و عکس: روابط عمومی اداره کل بازنشستگی استان تهران

نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه شهید رجایی +فیلم و عکس نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

میزان

خبرگزاری میزان- نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی برگزار شد..
**مشروح نشست را اینجا بخوانید
**برای دیدن تصاویر اینجا کلیک کنید
**برای دیدن فیلم های نشست سخنگوی قوه قضاییه با دانشجویان شهید رجایی اینجا کلیک کنید
*مشروح سخنان معاون اول قوه قضاییه در نشست اعضای انجمن های اسلامی دانشجویان در مشهد و حواشی این دیدار را اینجا مشاهده کنید .
*مشروح سخنان معاون اول قوه قضائیه حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای معاون اول و سخنگوی دستگاه قضا در نشست «بررسی کارنامه عملکرد قوه قضاییه» با دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
*متن و حاشیه نشست دانشجویی معاون اول قوه قضاییه در دانشگاه صنعتی شریف
وقتی می گوییم دادگاه علنی است باید منعی برای پخش آن وجود نداشته باشد
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۷:۱۸

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۷:۱۱

سخنگوی دستگاه قضا:صرف خوداظهاری دارایی های مسئولین کافی نیست
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۶:۱۶
سخنگوی دستگاه قضا:صرف خوداظهاری دارایی های مسئولین کافی نیست/باید اولا اینکه اگر دارایی را اعلام نکنند قانون ضمانت اجرایی داشته باشد ثانیا اجازه بدهند قوه قضاییه وارد شود و رسیدگی کند
اگر یک مسئول در مدت کوتاه دارای ثروت هنگفت شد نباید مورد بازخواست قرار گیرد؟
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۴۶
اگر یک مسئول در مدت کوتاه دارای ثروت هنگفت شد نباید مورد بازخواست قرار گیرد؟

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

سخنگوی دستگاه قضا: به شدت دنبال این هستیم که دادگاهها علنی برگزار و پخش شود
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۴۲
سخنگوی دستگاه قضا: به شدت دنبال این هستیم که دادگاهها علنی برگزار و پخش شود

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

درخواست متهم مبنی بر پخش علنی جلسات دادگاه ملاک نیست
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۲۵
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای:درخواست متهم مبنی بر پخش علنی جلسات دادگاه ملاک نیست/طبق قانون اساسی در مواردی که این امر خلاف نظم عمومی، خلاف عفت عمومی و اشاعه فحشا باشد امکان پذیر نیست ولو خود فرد بخواهد که دادگاهش علنی پخش شود/به شدت و با ارائه دلایل از برگزاری دادگاه های علنی و قابل پخش در موارد فساد مالی دفاع کرده ام
پاسخ معاون اول دستگاه قضا به سوال دانشجویی در مورد علت خودکشی برخی زندانیان و وضعیت زندانها
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۲۰
پاسخ معاون اول دستگاه قضا به سوال دانشجویی در مورد علت خودکشی برخی زندانیان و وضعیت زندانها: خودکشی در اغلب موارد به دلیل سختی زندانها نیست و به خاطر افشا نشدن اطلاعاتشان است/در پرونده اخیری که به محیط زیست معروف شد فردی که استاد دانشگاه بود در یکی از زندانهایی که شمامی گویید ازادند نگهداری می شد/درباره انتقال مواد نیز برای جلوگیری باید اسکنر داشته باشیم که تنها در تعدادی از زندانها این وسیله را داریم/به دلیل عدم بودجه کافی چنین امکانی وجود ندارد/در سال ۷۶ مصوب شد دولت موظف است اردوگاههایی را برای نگهداری متهمین مواد مخدر بسازد که متاسفانه ساخته نشد در حال حاضر امکان طبقه بندی زندانیان تا این حد وجود ندارد
توضیحات سخنگوی دستگاه قضا در مورد لیست اموالی که باید توسط مسئولین ارائه شود
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۱۴
توضیحات سخنگوی دستگاه قضا در مورد لیست اموالی که باید توسط مسئولین ارائه شود

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

سخنگوی دستگاه قضا: گاهی اوقات گزارش های رسیده به بازرسی کل کشور عنوان مجرمانه ندارد
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۱۱
سخنگوی دستگاه قضا: گاهی اوقات گزارش های رسیده به بازرسی کل کشور عنوان مجرمانه ندارد

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

انتقاد سخنگوی دستگاه قضا به موضوعی که ضابطه مند نیست
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۰۴
انتقاد سخنگوی دستگاه قضا به موضوعی که ضابطه مند نیست

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخورد با دانه درشت ها و برگزاری دادگاه های علنی
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۵:۰۰
اظهارات سخنگوی قوه قضاییه در مورد برخورد با دانه درشت ها و برگزاری دادگاه های علنی(۲):این پرونده هایی که رسیدگی و افرادی که به قول معروف دراز می کنیم چیست؟/یک وقت هایی می گفتند چرا به افتابه دزدها رسیدگی می کنید/مگر معاون اول رئیس جمهور سابق در زندان نیست، مگر برادر رئیس جمهور تحت تعقیب قرار نگرفت/مگر برادر معاون اول نیست که چند ماه است در بازداشت است، مگر این ها رسیدگی نمی شود/در سالهای اخیر یکبار شده به جای سوال از بازرسی کل کشور از حراست سوال شود، مگر بانک سرمایه و وزارت نفت حراست ندارند/فساد مالی اثر وضعی دارد ما باید محاکمات را علنی برگزار کنیم
گزارش تصویری نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۴:۳۴
گزارش تصویری نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را اینجا مشاهده کنید .

نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
وظیفه مهم سازمان بازرسی این است که بررسی کند دستگاه ها مطابق قانون عمل می کنند یا خیر، هر دستگاه نه هر فرد
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۴:۲۰
معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی با عنوان علل تعلل در کشف فساد و جرم توسط سازمان بازرسی:سازمان بازرسی وظیفه جلوگیری از هرگونه جرم و فسادی را ندارد چون اگر اینگونه بود نیازی به نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها نبود/وظیفه مهم سازمان بازرسی این است که بررسی کند دستگاه ها مطابق قانون عمل می کنند یا خیر، هر دستگاه نه هر فرد/برای همین مقدار وظیفه ای هم که سازمان بازرسی دارد بودجه و نیرو کفاف نمی دهد/باید دید زمانی که سازمان بازرسی به موقع عمل می کند دستگاه ها نیز به موقع عمل می کنند/در مورد بانک سرمایه ببینید تاریخ گزارش به سازمان بازرسی چه زمانی است/در سالیان اخیر برنامه های سازمان بازرسی به روز شده
سخنگوی دستگاه قضا: همه ی ما وظیفه داریم تلاش کنیم تا فسادی اتفاق نیفتد
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۴:۱۰
سخنگوی دستگاه قضا: همه ی ما وظیفه داریم تلاش کنیم تا فسادی اتفاق نیفتد

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

معاون اول قوه قضائیه: آمده ام تا سخنان شما را بشنوم، هر نکته ای دارید بیان کنید
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۳:۵۵
حجت الاسلام والمسلمین محسنی اژه ای در ابتدای سخنان خود در جمع دانشجویان: امروز من وقتم را آزاد گذاشتم و زمانم محدود نیست/ امده ام تا سخنان شما را بشنوم، هر نکته ای دارید بیان کنید
آغاز نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی
۱۳۹۶/۱۲/۱۴ – ۱۲:۴۶
نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی آغاز شد.

انتهای پیام/

نشست معاون اول قوه قضاییه بادانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی آغاز شد.
به گزارش خبرگزاری مهر ، نشست حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی آغاز شد.
این نشست با عنوان «نقد و بررسی عملکرد قوه قضاییه» برگزار شد و دانشجویان پرسش های خود را مطرح می کنند.
اژه ای در ابتدای سخنان خود در جمع دانشجویان گفت: امروز وقتم را آزاد گذاشتم و زمانم محدود نیست و آماده ام هرنکته ای دارید بیان کنید و سخنان شما را بشنوم.
این خبر تکمیل می شود..
اژه ای در دانشگاه شهید رجایی/ در حال بروزرسانی
منابع مالی و انسانی سازمان بازرسی پاسخگوی مأموریت ها نیست
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

معاون اول قوه قضائیه گفت: وظیفه مهم سازمان بازرسی این است که بررسی کند دستگاه ها مطابق قانون عمل می کنند یا خیر، برای همین مقدار وظیفه ای هم که سازمان بازرسی دارد بودجه و نیرویی که در اختیار دارند کفاف نمی دهد.

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس ، حجت الاسلام محسنی اژه ای درنشستی با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در پاسخ به سوالی با عنوان علل تعلل در کشف فساد و جرم توسط سازمان بازرسی اظهار کرد: سازمان بازرسی وظیفه جلوگیری از هرگونه جرم و فسادی را ندارد چون اگر اینگونه بود نیازی به نیروی انتظامی و سایر دستگاه ها نبود.
وی تصریح کرد: وظیفه مهم سازمان بازرسی این است که بررسی کند دستگاه ها مطابق قانون عمل می کنند یا خیر، هر دستگاه نه هر فرد، البته برای همین مقدار وظیفه ای هم که سازمان بازرسی دارد بودجه و نیرویی که در اختیار دارند کفاف نمی دهد.
معاون اول دستگاه قضا گفت: باید دید زمانی که سازمان بازرسی به موقع عمل می کند دستگاه ها نیز به موقع عمل می کنند؟ در مورد بانک سرمایه ببینید تاریخ گزارش به سازمان بازرسی چه زمانی است؟ طی سالیان اخیر برنامه های سازمان بازرسی به روز شده است.
ادامه دارد…

اژه ای در دانشگاه شهید رجایی:
«مخالف» کسی نیستیم؛ «کم عقل» هم نیستیم/ دنبال این هستیم که دادگاه ها علنی و قابل پخش برگزار شود
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری دانشجو

معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه درنشستی با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: «مخالف» کسی نیستیم؛ «کم عقل» هم نیستیم
به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام محسنی اژه ای درنشستی با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه یکی از جا هایی که فساد های عمده در آن صورت می گیرد فضای مجازی است البته اگر عده ای نگویند ما کم عقل هستیم که این حرف ها را می زنیم افزود: قوه قضاییه می گوید که باید فضای مجازی مدیریت شود تا در این فضا فساد صورت نگیرد انتظار ما این است که با این موضوع سیاسی برخورد نشود، چون امروز صد ها فساد در این فضا متوجه جوانان و فرزندان ما است.
وی با بیان اینکه ما مخالف کسی نیستیم و یا کم عقل هم نیستیم که در مورد خطرات فضای مجازی حرف می زنیم تصریح کرد: این که می گویید رسیدگی به پرونده ها در قوه قضاییه با تاخیر انجام می شود ما نیز این را تصدیق می کنیم و می گوییم که هنوز تاخیر و اطاله دادرسی وجود دارد.اژه ای با بیان اینکه ما تمام تلاش خود را برای کاهش اطاله دادرسی در قوه قضاییه انجام می دهیم، اما بیش از این نتوانسته ایم کار خود را به روز کنیم تصریح کرد: بخشی از کار ها برعهده قوه قضاییه نیست مثلا در خیلی از پرونده ها قاضی نمی تواند بدون نظر کارشناسی حکمی صادر کند به عنوان نمونه ما در طول سال موارد زیادی از تصادفات را داریم که در این تصادفات شاهد مرگ، جرح، مصدومیت، قطع عضو و خسارت به خودرو هستیم با این وجود تنها کسی که می تواند میزان خسارت ها را مشخص کند کارشناس است و قاضی این توانایی را ندارد اگر چه نظرات کارشناسی هم با هم تفاوت های فاحشی دارند.

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

معاون اول قوه قضاییه با اشاره به اینکه خیلی از چیز هایی را که به قوه قضاییه نسبت می دهند به کار کارشناسان مربوط می شود افزود: به عنوان نمونه در پرونده امیرمنصور آریا که من در آن نقش نظارتی داشتم نظرات کارشناسی متفاوتی در خصوص کارخانه اهواز این فرد وجود داشت مثلا این نظرات از منفی ۶ میلیارد تومان تا مثبت ۲ هزار میلیارد تومان را شامل می شد.
وی در پاسخ به اظهارات یکی از دانشجویان مبنی براینکه چرا پس از اظهارات رهبر معظم انقلاب در جمع مردم آذربایجان شرقی و عذرخواهی ایشان در خصوص عدم تحقق عدالت در کشورمان تاکنون قوه قضاییه در این رابطه یک عذرخواهی لسانی هم نداشته است افزود: بار ها گفته ام الان با صدای بلند نه یک بار نه ده بار بلکه صد ها بار به خاطر همه کوتاهی هایی که از ابتدای مسئولیتم داشته ام از مردم کشورم عذرخواهی می کنم، چون واقعا تمام هسته ای و وجود خودم را مدیون مردم شهدا و خانواده شهدا می دانم و حتی اگر خودم را نیز فدا کنم دینم را نسبت به انقلاب و مرد ادا نکرده ام در هر حال ما تا رسیدن به عدالت چه عدالت قضایی و چه عدالت در حوزه های توزیع ثروت و امکانات فاصله داریم.

اژه ای با تاکید براینکه باید بستر توزیع عادلانه ثروت و امکانات در کشور فراهم شود تصریح کرد: ما در زمینه عدالت عقب هستیم و در این زمینه با کسی تعارف نداریم، نمی شود کسی حداقل درآمد را نداشته باشد، اما کسی از رفاه بیش از حد برخوردار باشد این به هیچ وجه قابل قبول نیست.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز در خصوص وضعیت رسیدگی به حقوق های نجومی از دادستان تهران سوال پرسیدم که کار تا کجا پیش رفته و چرا رسیدگی به این موضوع تا این حد دیر شده و مشکل شما کجاست افزود: بنا بر گفته دادستان تهران در این رابطه برای ۳۷ تن کیفرخواست صادر و برای ۱۰ نفر نیز حکم صادر شده است که علاوه بر رد مال برخی از محکومین به جزای نقدی ۳۰۰، ۴۰۰ و ۵۰۰ میلیون تومانی محکوم شده اند.

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

وی با تاکید براینکه رفاهی که امروز برای مردم تهران تامین شده باید در شهرستان ها نیز فراهم شود و این وظیفه دولت و ماست تصریح کرد: البته نمی خواهم وضعیت را با گذشته مقایسه کنم، ولی واقعیت این است که ما با عدالت فاصله داریم از این رو باید بستر رشد برای همه فراهم شود.
اژه ای تصریح کرد: عدالت باید در همه حوزه ها از جمله عدالت قضایی تامین شود در هر حال من به خاطر عقب ماندگی ها از مردم عذرخواهی می کنم و تلاش می کنیم بر مدار حق کار ها را پیش ببریم.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید براینکه مصلحت جامعه حکم می کند که دادگاه ها به صورت علنی برگزار و پخش شوند تصریح کرد: در رابطه با این موضوع من از برگزاری علنی دادگاه ها و پخش آن ها در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام دفاع کردم و با این وجود در این رابطه مصوبه ای که در این رابطه در دست بررسی است در کمیسیون مجمع رای آورده و باید ببینیم که در صحن مجمع چه اتفاقی می افتد.
وی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت ۸ سال سران فتنه همچنان در حصر هستند و چرا محاکمه نمی شوند اظهار کرد: اتفاقاتی در سال ۸۸ بعد از انتخابات ریاست جمهوری روی داد که حقیقتا گران بودند و هزینه بار کشور کرد و این در حالی بود که انتخابات خیلی خوب برگزار شد و البته ساز و کار های قانونی هم برای رسیدگی به اعتراضات وجود داشت، اما برخی ها قانون را زیر پا گذاشتند و با تخریب اموال عمومی و حتی کشته شدن برخی ها هزینه ایجاد کردند.
اژه ای تصریح کرد: در همین رابطه دشمن بی نهایت سواستفاده کرد و امیدوار شد در حالی که آن انتخابات می توانست به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل ارتقا ببخشد، ولی سران فتنه کاری کردند که شیرینی آن به کام مردم تلخ شد.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضاییه برحسب وظیفه با قانون شکنان برخورد کرد البته برای قشر دانشجو تخفیفاتی قائل شد اگر چه اقدامات مجرمانه ای را مرتکب شده بودند تصریح کرد: این که چرا سران فتنه تاکنون محاکمه نشده اند دلیلش این است که شورای امنیت ملی برحسب وظیفه ای که داشته محاکمه سران فتنه را به مصلحت ندانست از این رو براساس مصوبه این شورا سران فتنه محصور شدند با این وجود اگر قرار است سران فتنه محاکمه شوند شورای امنیت ملی باید نظر بدهد، اما تا امروز این شورا تجدید نظری در مورد مصوبه خود نکرده است از این رو تا زمانی که این مصوبه پابرجاست قوه قضاییه نمی تواند اقدامی انجام دهد.
وی درپاسخ به این سوال که چرا قوه قضاییه در خصوص اقدامات احمدی نژاد برخوردی انجام نمی دهد تصریح کرد: آقای رامین که زمانی در دولت آقای احمدی نژاد بودند در مورد رئیس جمهور سابق صحبتی کردند که اگر ما بخواهیم به آن عمل کنیم خب دکتر باید او را ببیند و گرنه ما در فرصت مقتضی عمل می کنیم.

کد ویدیو
دانلود

فیلم اصلی

اژه ای هم چنین در پاسخ به علت خودکشی های اخیر در زندان های کشورمان تصریح کرد: هر کسی که در زندان خودکشی می کند الزاما به خاطر سختی های زندان نیست بلکه خیلی اوقات افراد به خاطر افشا نشدن اطلاعاتشان خودکشی می کنند مثلا در دهه اول انقلاب منافقین به همراه خود و یا در دهانشان سیانور داشتند به گونه ای که به محض لو رفتن خودکشی می کردند با این وجود خیلی اوقات افراد تشکیلاتی به دلیل اینکه جرم سنگینی دارند و می دانند اگر اطلاعاتشان افشا شود به مشکلات کلان برمی خورند به همین دلیل دست به خودکشی می زنند.
معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه در رابطه با فردی که در مورد پرونده محیط زیست دستگیر شده بود هیچ سختی در زندان نبوده و او همان جایی بوده که شما می گویید در آنجا به زندانیان خوش می گذرد تصریح کرد: در هر حال نمی دانم این فرد با چه انگیزه ای خودکشی کرده و هیچ چیزی هم که بیانگر انگیزه او برای خودکشی باشد نیز کشف نشده است.
وی افزود: اینکه برخی ها در زندان کار مجرمانه انجام می دهند دست است تصریح کرد: یکی از شرایط برای جلوگیری از وقوع جرم در زندان این است که زندانیان را از هم تفکیک کنیم مثلا قاچاقچیان نباید در کنار دیگر زندانیان باشند به عنوان نمونه یک مورد داشته ایم که یکی از قاچاقچیان یک کیل و صد گرم هروئین را در داخل شکم خود وارد زندان کرده بود البته مواردی مانند انتقال ۲۰۰، ۳۰۰ گرم مواد مخدر از طریق بلع بسیار زیاد است با این وجود ما برای جلوگیری از این جرایم نیاز به امکانات فنی مانند اسکن داریم، اما بودجه خرید این دستگاه ها را نداریم.
اژه ای با اشاره به اینکه اگر یک زندانی چیزی را بلع کرده باشد با بازرسی بدنی چیزی از او به دست نمی آید تصریح کرد: یک راه دیگر غیر از اسکن این است که زندانی را قرنطینه و به او مواد مسهل بدهند، اما این خطرناک است ممکن است مواد بلع شده در شکم او بترکد و احتمالا منجر به مرگ او شود.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه اگر قاچاقچیان را در اردوگاه نگهداری می کردند کار خوبی بود، ولی اردوگاه ساخته نشده است تصریح کرد: اینکه یک زندانی مواد مخدر در کنار دیگر زندانیان باشد اثرات بدی دارد.
وی با تاکید براینکه به شدت دنبال این هستیم که دادگاه ها علنی برگزار شوند افزود: اگر این اتفاق بیفتد هم به نفع مردم و هم به نفع قاضی، قوه قضاییه و متهم است، چون با این کار یک حمایت مردمی پشت سر قاضی قرار می گیرد و خود استحکام بیشتری پیدا می کند از طرفی ادبیات قاضی نیز در دادگاه علنی فرق خواهد کرد. مسئله دیگر اینکه اگر در دادگاه علنی متهم از خود دفاع محکمی انجام دهد و قاضی دفاعیات او را نپذیرد اینجاست که مردم می گویند که چرا دفاعیات متهم را نپذیرفت. در هر حال معتقدم که دادگاه های علنی فوق العاده بازدارندگی دارند.
وی با اشاره به اشکالات برگزاری دادگاه های علنی تصریح کرد: یک اشکال این است که ممکن است در کیفرخواست اتهاماتی مطرح شودکه همه یا بخشی از آن ها در دادگاه ثابت نشود و همین باعث شود که علی رغم تبرئه شدن فرد آبروی او برود؛ البته همین مسئله باعث می شود که قوه قضائیه مجبور شود کیفرخواست های قوی بنویسد.
محسنی اژه ای تصریح کرد: اشکال دیگر در خصوص برگزاری دادگاه های علنی این است که اگر یک فرد گناهکار باشد و گناه او هم اثبات شود سوال این است که خانواده و فرزندان او چه گناهی کرده اند که با این مسئله مواجه شوند.
وی با بیان اینکه هر خودکشی در زندان الزاما به خاطر سختی زندان نیست بلکه خیلی وقت ها زندانیان به خاطر افشا نشدن اطلاعات شان دست به خودکشی می زنند، تصریح کرد: در دهه اول انقلاب منافقین با خود یا در دهان شان سیانور همراه داشتند تا به محض اینکه لو می روند اقدام به خودشی کنند حتی در مواردی بوده که آن ها به محض لو رفتن در خیابان دست به خودکشی می زدند.
وی بیان کرد: خیلی وقت ها افراد تشکیلاتی جرم سنگینی دارند با این وجود می دانند که اگر اطلاعات شان افشا شود با مشکلات کلان برمی خورند به همین دلیل دست به خودکشی می زنند با این وجود در مورد پرونده محیط زیست نیز که در آن یک نفر از متهمین آن دست به خودکشی زد هیچ سختی در زندان وجود نداشته و در واقع او همان جایی بود که شما می گویید به زندانیان خوش می گذرد. در هر حال من نمی دانم که این فرد با چه انگیزه ای خودکشی کرده است و هیچ موردی هم از انگیزه خودکشی او کشف نشده است.
وی با بیان اینکه درست است که برخی ها در زندان کار مجرمانه انجام می دهند گفت: یکی از شرایط اولیه برای جلوگیری از جرم در زندان است که زندانیان جرایم مختلف از هم تفکیک شوند. به عنوان نمونه در خصوص قاچاقچیان مواد مخدر یک مورد داشته ایم که یکی از این افراد یک کیلو و صد گرم هروئین را از طریق بلع وارد زندان کرده است البته مواردی متعددی از ورود مواد مخدر به میزان دویست و سیصد گرم از این طریق در زندان ها وجود دارد.
معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه ما امکانات فنی برای اسکن زندانیان را نداریم، افزود: قوه قضائیه توان و بودجه خرید دستگاه اسکن را ندارد با این وجود اگر زندانی هم اسکن نشود با بازرسی بدنی چیزی از او به دست نمی آید البته یک راه دیگر این است که زندانی را قرنطینه کنند و دارو های مسهل به او بدهند، اما این اقدامی خطرناک است و ممکن است بسته مواد مخدر در شکم او بترکد و احتمالا منجر به مرگش شود.

وی با بیان اینکه قاچاقچیان مواد مخدر در زندان ها مشکلات خاص خود را دارند به همین دلیل باید آن ها را به اردوگاه ها می بردیم، ولی اردوگاه ها ساخته نشده اند، تصریح کرد: اینکه یک قاچاقچی مواد مخدر در کنار یک زندانی دیگر باشد اثرات بدی دارد.
وی با تاکید بر اینکه هر کسی مفسده اقتصادی را مرتکب می شود باید آن را بازگرداند و این موجب جلب اعتماد مردمی می شود، تصریح کرد: سوال این است که در این سال ها چه کسانی بیشتر به زندان می روند؟ یک وقت می گفتند که چرا فقط به آفتابه دزد ها می رسید، اما الان می بینیم که چه کسانی در زندان ها هستند امروز حتی کسانی که بالاترین مقام مسئول بوده اند زندانی اند مثلا الان معاون اول رئیس جمهور سابق در زندان است و یا برادر رئیس جمهور تحت تعقیب قرار گرفت از طرفی الان پرونده برادر معاون اول رئیس جمهور نیز در حال رسیدگی است.
وی با بیان اینکه وظیفه سازمان بازرسی نیست که همواره در همه جا حضور داشته باشد گفت: سوال من این است که وظیفه حراست ها چیست مگر بانک سرمایه و وزارت نفت حراست نداشتند چرا از حراست ها سوال نمی شود در واقع می خواهم بگویم همه وظایف بر عهده قوه قضائیه نیست.

نشست معاون اول قوه قضاییه با دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

ایلنا

برنده جایزه سال «معماری منظر ایران» در گفت وگو با آنا:
«منظر» هم عینیت دارد و هم ذهنیت/ دانشگاه آزاد؛ نقطه ای قابل اتکا
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری آنا

عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان موفق به کسب جایزه سال «معماری منظر ایران» شد.
امین ماهان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا اظهار کرد: «جایزه سال معماری منظر ایران زیر نظر و حمایت انجمن معماری منظر ایران برگزار شده است. این جایزه سال نخست خود را تجربه می کند و در حوزه های پژوهشی و در دو زیر شاخه پژوهش های علمی و پژوهش های کاربردی به ارزیابی فعالیت های صورت گرفته در حوزه منظر در سه سال اخیر پرداخته است.»
ماهان افزود: خوشبختانه پژوهش پایان نامه دکتری بنده که در قالب مقاله ای با عنوان «تدوین مدل ارزیابی منظر؛ با مروری بر روش ها و رویکردهای جاری ارزیابی منظر» در مجله علمی و پژوهشی باغ نظر منتشر شده است با نظر هیأت داوران متشکل از استادان برجسته معماری منظر از دانشگاه های تهران، شهید بهشتی، علم و صنعت، تربیت مدرس و پژوهشکده نظر به عنوان پژوهش برتر برگزیده شد.
وی با بیان اینکه جایزه سال معماری منظر ایران مربوط به سال ۱۳۹۶ است، گفت: «از آنجا که بنده عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی هستم همواره این دانشگاه را به عنوان پشتوانه ای قابل اتکا همراه خود احساس کرده ام و از همراهی و همکاری این مجموعه کمال تشکر را دارم.»
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد لاهیجان با بیان اینکه وی نماینده ایران در انجمن منظر فرهنگی آسیا( ACLA ) است، خاطرنشان کرد: «در سال گذشته با همکاری خانم مهندس ریحانه خرم رویی و با حمایت دانشگاه آزاد اسلامی در مسابقات جهانی باغسازی ۲۰۱۶ که در شهر ناکازاکی کشور ژاپن برگزار شد، شرکت کردم و خوشبختانه در آنجا نیز طرح پیشنهادی ام به عنوان طرح برگزیده انتخاب شد و در محل نمایشگاه مسابقات به اجرا درآمد.»
دانش آموخته دکتری معماری واحد علوم و تحقیقات ارتباط رشته معماری و منظر را کاربردی دانست و ادامه داد: «رابطه انسان و منظر رابطه ای پیچیده است و منظر به مثابه یک کل قلمداد می شود. بدین معنا که منظر همزمان هم دارای کالبد است و هم دارای معناست. همزمان هم عینیت دارد و هم ذهنیت و این دو غیر قابل تفکیک از هم است و به عبارتی منظر پدیده ای است عینی و ذهنی، پدیده ای وابسته به ذهن انسان به عنوان مفسر و کالبد به عنوان مرکز تفسیر.»
ماهان بیان کرد: «بنابراین منظر در تعاریف همواره وابسته به دو عنصر اصلی بوده است که با حذف هریک فهم منظر دچار مشکل می شود؛ نخست محیطی است که به عنوان کالبد عینی، انسان را در بر می گیرد و دوم انسانی است که درصدد درک و فهم محیط بدان ورود می کند و در طول زمان در ذهن خود از آن تصویرسازی می کند و ذهنیت خود از آن کالبد را شکل می دهد. از این رو است که منظر پدیده ای است پیچیده که با وجوه مختلف انسانی، ادراکی، عملکردی و زیست محیطی ارتباط تنگاتنگی دارد.»
استاد گروه معماری واحد لاهیجان با ذکر اینکه امروزه این رشته در دانشکده های معماری دانشگاه های اصلی تدریس می شود، اظهار کرد: «خوشبختانه دانشگاه آزاد نیز اخیراً در برخی واحدها به جذب دانشجو پرداخته است. متأسفانه در حوزه حرفه ای با توجه به نو بودن موضوع توجه کمتری به این موضوع شده است که لازم است با توجه به تأثیرگذاری آن در بسیاری از حوزه ها بویژه در حوزه معماری و شهرسازی، توجه بیشتری به آن شود.»
وی با بیان اینکه رشته هایی مانند معماری، همواره دو بعد هنر و فن را در کنار یکدیگر داشته اند، به آنــا گفت: به دانشجویان توصیه می کنم در هر دو بعد تلاش و ممارست کنند و همزمان به هر دوی آنها توجه داشته باشند. در این فرآیند «دیدن» و «دقت کردن» در آثار فاخر بسیار راهگشاست؛ امروزه در شهرها، معماری ها و مناظر ما نمونه های قابل تأمل بسیاری از سوی هنرمندان و معماران خلق می شوند که متأسفانه مورد بی توجهی دانشجویان هستند.

به گزارش آنا، امین ماهان عضو هیأت علمی گروه معماری واحد لاهیجان، دانش آموخته دکترای معماری واحد علوم و تحقیقات تهران و کارشناسی ارشد معماری منظر دانشگاه شهید بهشتی تهران جایزه سال «معماری منظر ایران» را در دانشکده معماری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی کسب کرد.

تئاتری که ریاضی را شیرین می کند!
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

آموزش دروس مدرسه از طریق تئاتر، سال هاست در کشورهای پیشرفته رواج دارد و سیستم آموزش و پرورش این کشورها برای کاربردی بودن شیوه های آموزش، از این هنر استفاده می کنند اما متاسفانه در کشور ما اهمیت تئاتر به عنوان وسیله ای آموزشی هنوز مشخص نشده است و شیوه های تدریس برخی از دروس کماکان مورد انتقاد کارشناسان و اهالی فن است.

به گزارش ایسنا،در این میان به نظر می رسد درس ریاضی همچنان جزو دروس دشوار به حساب می آید و تعداد زیادی از دانش آموزان در این درس ضعف دارند.
اما به تازگی شیوه جدیدی به عنوان «ریاضی ـ تئاتر» از سوی مدرسه سینما تئاتر «هنر هفتم» طراحی و اجرا شده است. طاهره صرفی مدیر این مدرسه و طراح این شیوه در گفت وگویی با ایسنا به تشریح این شیوه آموزشی پرداخت.
او توضیح داد: به دو دلیل سراغ آموزش ریاضی از طرق تئاتر رفتیم؛ اول اینکه بسیاری از دانش آموزان از درس ریاضی واهمه دارند و کمتر دانش آموزی این درس را دوست دارد و دیگر اینکه شیوه های آموزش ریاضی در کشور ما خشک، یکسویه و سنتی است و حال آنکه درس ریاضی واقعیت های زندگی ما را در بر می گیرد و در زندگی روزمره هم با آن سر و کار داریم بنابراین این ایده به ذهن مان رسید که برای آموزش این درس از هنر تئاتر استفاده کنیم.
او ادامه داد: در این شیوه مفاهیم ریاضی را در قالب اجرای تئاتر به کودکان آموزش می دهیم تا هم درک بهتری از این درس داشته باشند و هم فرآیند یادگیری برایشان شیرین تر شود. به این صورت که درس تلخ و سخت ریاضی به شیوه ای جذاب به دانش آموزان آموزش داده می شود.
صرفی در تشریح این شیوه آموزشی اضافه کرد: در این شیوه مربی صرفا مفاهیم را به صورت یکسویه انتقال نمی دهد بلکه اموزش مفاهیم ریاضی از طریق مشارکت خود دانش آموزان و در قالب اجرای تئاتر و به صورت کاملا گروهی اتفاق می افتد. به این معنا که مربی یک موقعیت نمایشی را طراحی می کند و دانش آموزان را به صورت گروهی در این موقعیت قرار می دهد. وقتی همه اعضای گروه درگیر این موقعیت می شوند، آن مفهوم خاص از طریق دانش آموزان به چالش و بحث کشیده می شود.
او که ـ چهارشنبه ۱۶ اسفند ماه ـ با حضور در سومین همایش ملی پژوهش در آموزش علوم پایه دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به تشریح این شیوه می پردازد، با اشاره به بهره گیری از نمایش عروسکی برای تکمیل این فرآیند اضافه کرد: مربی از طریق نمایش عروسکی، واژگان و مفاهیم را کامل می کند. در این شیوه به اعداد و نمادهای ریاضی جان می دهیم و مربی به کمک خود دانش آموزان، درس را توضیح می دهد. بدین ترتیب همه دانش آموزان عضو گروه در طراحی و اجرای نمایش و جان دهی به مفاهیم و نمادها مشارکت دارند.
مدیر مدرسه سینما و تئاتر «هنر هفتم» که تخصص اش آموزش تئاتر به کودکان و نوجوان است، با اشاره به نقش مهم تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی ادامه داد: در حال حاضر ما به آموزش دروس علوم و اجتماعی از طریق تئاتر هم وارد شده ایم و فرآیند آموزش این دروس از طریق تئاتر در مقایسه با ریاضی بسیار راحت تر است اما ریاضی درسی است که خانواده ها بسیار در مورد آن حساسیت دارند و به دانش آموزان فشار می آورند به همین دلیل با وجود دشواری هایی که در آغاز همراه ما بود، ترجیح دادیم آموزش دروس مدرسه از طریق تئاتر را با درس ریاضی آغاز کنیم.
او با ابراز خرسندی از نتیجه بخش بودن این شیوه آموزشی گفت: وقتی این پروژه را آغاز کردیم، در یک کلاس ۱۵ نفره فقط یکی از دانش آموزان ریاضی را دوست داشت اما با اجرای این طرح حالا دیگر همه کودکان حاضر در این کلاس به ریاضی علاقه مند شده اند و دیگر آن را درسی تلخ و سخت نمی دانند.
صرفی با اشاره به اینکه کشورهای پیشرفته سال هاست از تئاتر به عنوان ابزاری کمک آموزشی بهره می برند، خاطرنشان کرد: به کمک تئاتر می توان تمام دروس را به دانش آموزان یاد داد چراکه این قابلیت را دارد و وقتی دانش آموزان خودشان در فرآیند یادگیری مشارکت دارند، تمام حواس شان بر این امر متمرکز می شود و درک عمیق تری از این مفاهیم به دست می آورند.
او اضافه کرد: شیوه آموزش ریاضی از طریق تئاتر یا ریاضی تئاتر برای اولین بار در مدرسه سینما تئاتر «هنر هفتم» پیشنهاد شد و گروهی پژوهشی مرکب از مربیان ریاضی آموزش و پرورش و مربیان تئاتر در کنار یکدیگر حضور پیدا کردند تا این مسیر به درستی طی شود.
صرفی با اشاره به نوپا بودن این شیوه افزود: برای اجرایی کردن این شیوه در حوزه بینالملل هم بسیار جست و جو کردیم زیرا می خواستیم از تجربیات کشورهای دیگر هم استفاده کنیم ولی هیچ یافته ای به دست نیامد و تنها چیزی که در این جست وجوها به آن برخوردیم، آموزش ریاضی از طریق نمایشنامه نویسی بود. البته در دیگر کشورها سال هاست دروس دیگر از طریق تئاتر آموزش داده می شود.
به گفته او، این شیوه با مشارکت عرفان خطیب زاده مربی تئاتر و نماینده ایران در سازمان جهانی حمایت از تئاتر کودک و نوجوان (استیج)، ژاله صرفی ، مربی ریاضی در اموزش و پرورش و غزاله صرفی دانش آموخته ریاضی و هنر طراحی و اجرا شده است.

محمد ناظم الشریعه در top 10
(لینک اصلی خبر)

دشتستان اسپورت

عصر فردا از محمد ناظم الشریعه به عنوان برترین مربی کشور تقدیر می شود

اردشیر حسن زاده رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان شیراز با اعلام این خبر گفت :ناظم الشریعه با تداوم موفقیت هایش در تورنمنت های مختلف نشان داد توانایی های بالایی دارد.
وی به مسابقات جام ملت های آسیا که چندی پیش برگزار شد اشاره کرد و ادامه داد :تیم فوتسال ایران در این مسابقات در این مسابقات با برتری تاکتیکی توانست حریفان را با اقتدار از پیش رو بردارد و قهرمان آسیا شود.
حسن زاده در باره انتخاب ناظم الشریعه به عنوان برترین مربی ایران در سال ۹۶ در مسابقه تاپ تن اظهار داشت :مطمئنا مربیان شایسته ای در کشورمان افتخارات زیادی کسب کرده اند حتی در بین شیرازی ها مهران حاتمی یا چمیانی نیز شایستگی های زیادی داشتند اما انتخاب ناظم الشریعه بازم هم نشان داد شیرازی ها مربی پرور هستند.
لازم به ذکر است این مسابقه از طرف دانشگاه شهید رجایی هر سال اجرایی می شود، که فردا ۱۸ اسفندماه به بر گزاری مراسمی برترین ها در آن معرفی و از آنها تقدیر می شود.

عبدالله صلواتی:
مرتبت وجودی زن در عرفان اسلامی/ زن مظهر جمال، لطف و محبت الهی است
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

صلواتی، عضو هیأت علمی دانشگاه رجایی معتقد است در عرفان اسلامی به ویژه در عرفان ابن عربی، زن و مرد در اصل انسانیت مشترک اند و زن بودن و مرد بودن امور عارضی و بیروت از ذات انسانیت است.
به گزارش خبرنگار مهر ، من زیر با عنوان مرتبت وجودی زن در عرفان اسلامی، یادداشتی است که عبداله صلواتی، عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران به مناسبت روز زن نوشته است:
در تفکر غربی مفاهیم دوگانه و متقابلی درباره زن و مرد وجود دارد؛ این دوگانه ­ها از طرفی محصول سیاست و فرهنگ جامعه هستند و از طرف دیگر، جهت­ گیری جامعه و ایماژهای زیستن و مدیریت و فرهنگ و هنر و حقوق و در یک نگاه همه شئون زندگی را در چنبره خویش دارند. این دوگانه ها عبارتند از: سوژه/ ابژه؛ فعال/ منفعل؛ فرهنگ، جامعه/ طبیعت؛ عمومی/ خصوصی؛ انسان/ حیوان؛ کلی و جهان شمول/ خاص؛ عقلی/ عاطفه؛ سیاست، حقوق، اخلاق/ شخصی، خانوادگی، زیست­ شناختی؛ منطق/ شهود؛ حضور/ غیبت؛ خودیت، موجود/ غیریت، ناموجود؛ روشن/ تاریک؛ استقلال/ وابستگی؛ خیر/ شر.
بسته به اینکه کدام طرف این دوگانه­ ها غلبه پیدا کند یا بسته به اینکه این دوگانه ها در حالت تعادل و تعامل باشند یا در حال ستیز، سرنوشت زنان و مردان و در کل، سرنوشت جامعه و مسیر حرکتش متفاوت می ­شود. فمینیست­ها اما به لحاظ تاریخی معتقدند: در این دوگانه ها معمولا طرف مردانه جنبه مثبت ­تری یافته و طرف زنانه به نوان امر طفیلی و تابع معرفی شده است و این سبب ظلم ها و ناعدالتی ­های گسترده ­ای در قبال زنان شده است.
غالباً از میان این دوگانه ­ها طرف مغلوب، یعنی طبیعت، خاص، عاطفه، غیریت، تاریک، شهود، شخصی، حیوان، ابژه، شر، و منفعل از آن زن تلقی می­ شود و طرف غالب از آن مرد است. (رک: بیسلی، چیستی فمینیسم، ص ۳۲-۳۴)
در عرفان اسلامی هم برخی از طرف­های مغلوب چون طبیعت، عاطفه، و منفعل به زن اختصاص می ­یابد. حال پرسش این است که آیا اسناد این مفاهیم به زن نشان از رتبت پایین زن در نگاه عرفان اسلامی دارد؟ و قبل­ تر از آن این پرسش مطرح است که زن در آثار عرفانی به ویژه مکتب ابن عربی و نظرگاه علامه حسن زاده آملی چه جایگاه وجودی ­ای دارد؟
در سخنان صوفیه توصیه می­ شود که: زن را باید به مثابه امانت الهی و با نگاه شفقت دید نه با نگاه شهوت. (رازی، جواهر التصوف، ص۱۷۰؛ سلمی، جوامع آداب الصوفیة، ص ۲۱۱؛ خرکوشی، تهذیب الاسرار فی أصول التصوف، ص۳۸۲) و یکی از راه های نگاه انسانی به زن، پیشنهاد ابن عربی است. او در نظریه علم الاسمای خویش، زن را مظهر جمال و لطف و آینه محبت الهی می­ داند.
در عرفان ابن عربی، زن و مرد در اصل انسانیت مشترک ­اند و زن بودن و مرد بودن امور عارضی و بیرون از ذات انسانیت است. بنابراین، چنین نیست که مردان به حسب انسانیت بالاتر از زنان باشند. (ابن عربی، الفتوحات المکیة؛ ج ۳ ؛ ص۸۷؛ جهانگیری، زن در عرفان ابن عربی در حدود شریعت، ص ۶)
از نظر ابن عربی، مقام و منزلت کمالی­ ای وجود ندارد مگر اینکه زن می ­تواند بدان دست یابد و صفتی نیست در مردان مگر آنکه زنان به آن دسترسی دارند (=و ما من صفه للرجال إلا و للنساء فیها مشرب) زنان می ­توانند به مقام های رفیعی چون ولایت، نبوت تعریف (نه نبوت تشریعی)، و قطبیت دست یابند. (همان، ج ۱ ؛ ص۴۴۷؛ ج ۲، ص: ۳۵؛ ج۳، ص ۸۹) فقط مردان می ­توانند به رسالت و بعثت برسند اما زنان به این دو امر دسترسی ندارند. (همان، ج ۳، ص ۸۸)
علامه حسن زاده آملی، نسبت زن و مرد را نسبت زمین به آسمان می ­داند و بر این اساس، زن را در وجود متأخر از مرد تلقی می ­کند. (حسن زاده آملی، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم، ص۶۱۰- ۶۱۱) اما این به معنای، موقعیت وجودی پایین ­تر زن در نسبت با مرد نیست. بنابر آنکه او کمالات انسانی را در ارتباط با نفس ناطقه می ­داند نه خصوصیتی با نام زن یا مرد. ایشان موافق با ابن عربی، نبوت مقامی را مختص مردان نمی­ داند و معتقد است: «صاحب نبوت انبائی خواه زن باشد و خواه مرد به جایی می رسد که مکاشفات و مشاهدات آنسویی و مصاحبات با ارواج و مکالمات با موجودات غیبی و تشرف به حضور انسان های ملکوتی از سفرای الهی و غیرهم، به او روی می آورد،» (همو، فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه، بخش۱۷)
استاد حسن زاده آملی در موضعی، تصریح می کند که قله انسانی یعنی انسان کامل هم در انحصار مرد نیست و زن هم می­ تواند انسان کامل باشد؛ چنان­که حضرت فاطمه (س) از مصادیق اتم انسان کامل بوده است و «انسان کامل، خواه مرد، خواه زن، میوه درخت وجود است یعنی انسان کامل غایت دو حرکت ایجادی و وجودی است. پس راز مطلق آفرینش بلکه راز ویژه آفرینش انسان پیدایش این میوه از درخت وجود است. پس، زن کارگاه صنع الهی است. پس غرض از آفرینش انسان و مطلق آفرینش آن است که حق که واجد کمالات ذاتی ازلی و ابدی است، به کمال اسمائی که متوقف بر ظهور است تجلی کند. پس زن مانند شجره طیبه ای است که ریشه آن محکم و شاخه های آن در آسمان است در همه اوقات به اذن پروردگارش میوه می دهد (همان، ص ۶۶۶- ۶۶۵ )
او با استناد به روایتی از امام صادق(ع)، حضرت فاطمه زهرا(س) را لیله قدر معرفی می ­کند؛ لیله قدری که از هزار شب بهتر است. (همو، هزار و یک کلمه، ج ۳، ص: ۴۴؛ همو، فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه، بخش ۱۳)
همچنین، او با مؤلفه عرفانی حضرت فاطمه (س) به مثابه نفس کل به تحلیل کنیه «ام ابیها» پرداخته و می نویسد: «چون عقل کل، پدر است و نفس کل، مادر و موجودات از آن دو ظهور یافتند، و مادر انوار و فضایل، فاطمه، عقیله رسالت و مظهر نفس کلیّه بر وجه اتم است. پس بنابراین تفسیر انفسی قویم از روایت، آن جناب مادر پدری است
اما پاسخ­های اجمالی به دو پرسش در آغاز این یادداشت:
یکم. زن به مثابه طبیعت، زن به مثابه زمین، زن به مثابه امر منفعل، و زن به مثابه نفس نه عقل در کلمات ابن عربی و شارحان او وجود دارد، اما گفتنی است: طبیعت، انفعال، و زمین در شبکه زبانی ابن عربی و علامه حسن زاده یکسره متفاوت از معنای این واژگان در شبکه زبانی فمینیسم است.
دوم. مراد ابن عربی و شارحان او از طبیعت، نفس رحمانی است (ابن عربی، فصوص الحکم، ج ۱، ص۲۱۹)؛ نفس رحمانی­ای که همه پدیده ­های امکانی از دامن او نشو و نما می یابند و منظور از انفعال، نه ظلم ­پذیر و تابع که به معنای مظهریت لطف و مهر است و این مهر و لطف هم در تعارض با عقلانیت و تمدن و سیاست نیست. بنابرآنکه ابن عربی تصریح می­ کند: هیچ کمالی نیست که دور از دسترس زن باشد و معنای زمین بودن زن، نه موقعیت پایین دست داشتن او که به معنای آن است که زن کارگاه صنع الهی است و زن مانند شجره طیبه ای است که ریشه آن محکم و شاخه های آن در آسمان است در همه اوقات به اذن پروردگارش میوه می دهد و مراد از نفس در شبکه زبانی، نفس کل در برابر عقل کل است و زن به مظهر نفس کل است.
سوم. از نظر ابن عربی و علامه حسن زاده آملی، مقام و منزلت کمالی ­ای وجود ندارد، مگر اینکه زن می­ تواند بدان دست یابد و صفتی نیست در مردان مگر آنکه زنان به آن دسترسی دارند، مگر رسالت و بعثت.
چهارم. به لحاظ مقام تعریف و مقام تحقق، انسان کامل منحصر به مرد نیست و زن هم می­ تواند انسان کامل باشد.
پنجم. زن در فضای عرفانی انسانی بی ­هویت یا با هویت سرگشته و دنباله ­رو نیست، بلکه هویتی الهی و اثربخش دارد و حتی می­ تواند به درجه­ ای دست یابد که مادر فضایل و کمالات و منتهای آمال دیگر انسانها در ساحت امکانی گردد.
ششم. ابن عربی از مقامات عالی زنان و مرتبت وجودی­ شان سخنان ارزشمندی دارد، اما علامه حسن زاده به عنوان عارفی شیعی در این فقره گامی جلوتر نهاده و حضرت فاطمه (س) را به عنوان انسان کامل معرفی می ­کند و حضرت فاطمه(س) را واجد همه ویژگی ­ها و کمالات انسان کامل می­ داند. این گام رو به جلوی علامه حسن زاده آملی، قله انسانیت را برای زن نه فقط به عنوان امر ممکن یا ایده ­آل و قابل دسترسی که به عنوان امر محقق معرفی می­ کند. او نشان می ­دهد که رسیدن به قله انسانیت هم ممکن است و هم وجود مقدس حضرت فاطمه(س) بدان دست یافته است و به همین دلیل این وجود نازنین عالی­ ترین اسوه برای زنان است.
هفتم. بنابر نگاه عرفانی در سنت شیعی حضرت فاطمه (س) مادر فضایل و کمالات است. بنابراین از منظر وجودی یاد شده فضایل و کمالات رنگ و بو و رگ و ریشه فاطمی دارند.
منابع و مآخذ:
بیسلی، کریس، چیستی فمینیسم، ترجمه محمدرضا زمردی، تهران، انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، ۱۳۸۹.
جهانگیری، محسن، «مقام زن در عرفان ابن عربی در حدود شریعت»، فلسفه، پاییز و زمستان ۱۳۸۱ – شماره ۶ و ۷ (از صفحه ۵ تا ۲۰)
الخرکوشی، ابو سعد عبد الملک بن محمد ، تهذیب الاسرار فی اصول التصوف، دارالکتب العلمیه ، بیروت، چاپ: اول، ۱۴۲۷ ق.
حسن زاده آملی، حسن ، فص حکمه عصمتیه فی کلمه فاطمیه، بی­تا. {کتاب دیجیتالی از کتابخانه اینترنتی تبیان مشتمل بر ۲۱ صفحه که در مقاله از هر صفحه به بخش یاد شده با آدرس: http://library.tebyan.net/fa/Viewer/Text/۱۰۲۵۸۹/۱۹#۰ }
همو، ممد الهمم در شرح فصوص الحکم ، تهران، وزارت ارشاد، ۱۳۷۸.
همو، هزار و یک کلمه ، بوستان کتاب، قم ، ۱۳۸۱.
الرازی، ابوزکریا یحیی بن معاذ، جواهر التصوف، چاپ سعید هارون عاشور، مکتبه الآداب ، قاهره ، ۱۴۲۳ ق .
ابو عبدالرحمن محمد بن الحسین السلمی، جوامع آداب الصوفیه در: تسعه کتب فی اصول التصوف و الزهد، الناشر للطباعه و النشر و التوزیع و الاعلان،، چاپ: اول، ۱۴۱۴ ق
محیی الدین بن عربی، تنبیهات علی علو الحقیقه المحمدیه العلیه در: مجموعه رسائل ابن عربی(ثلاث مجلدات)، ۳جلد، دار المحجه البیضاء، بیروت، چاپ: اول، ۱۴۲۱ ق
همو، العبادله در: مجموعه رسائل ابن عربی(ثلاث مجلدات)، ۳جلد، دار المحجه البیضاء، بیروت، چاپ: اول، ۱۴۲۱ ق.
همو، فصوص الحکم، دار إحیاء الکتب العربیة، قاهره، چاپ: اول، ۱۹۴۶ م.
همو، الفتوحات المکیه (اربع مجلدات)، ۴جلد، دار الصادر، بیروت، چاپ: اول، بی­تا.
همو، کتاب المعرفة، دار التکوین للطباعه و النشر، دمشق، چاپ: اول، ۲۰۰۳ م.
در گفتگو با مهر عنوان شد:
واکنش سرمربی تیم ملی فوتسال به صحبت های مهدی جاوید
(لینک اصلی خبر)

مهر نیوز

سرمربی تیم ملی فوتسال ایران به صحبت های مهدی جاوید واکنش نشان داد و گفت: دوست ندارم پشت سر بازیکنانم حرف بزنم.

به گزارش خبرنگار مهر ، مهدی جاوید در مصاحبه ای از مهندسی بودن بعضی اتفاقات فوتسال خبر داد و همچنین اعلام کرد که از اظهارات سیدمحمد ناظم الشریعه سرمربی تیم ملی فوتسال ناراحت است. جاوید گفته بود بیشترین گل را زده است اما طبق صحبت های ناظم الشریعه دیده نشده است.
ناظم الشریعه در این ارتباط به خبرنگار مهر ، گفت: خود آدم ها تصمیم می گیرند که چه برداشتی از صحبتها داشته باشند. من همیشه سعی کرده ام بهترین و صحیح ترین کار را انجام بدهم. به همه احترام می گذارم و دوست ندارم پشت سر بازیکنم حرف بزنم.
وی ادامه داد: اگر کسی به من اعتقاد نداشته باشد، نمی توانم او را وادار کنم به من معتقد شود. به هر حال هر فردی خودش تصمیم می گیرد که چطور برخورد و از صحبتهای دیگران برداشت کند. بیش از این نمی خواهم حرفی بزنم.
سرمربی تیم ملی فوتسال در ادامه صحبتهایش در خصوص برنامه های آماده سازی این تیم، گفت: حضور در تورنمنت کویت که منتفی شد. ما هم اردوی آماده سازی تیم ملی را به احتمال زیاد از اواخر فروردین ماه و با حضور بازیکنان جوان استارت می زنیم و چند بازی تدارکاتی هم در طول سال ۹۷ پیش بینی کرده ایم.
ناظم الشریعه در خصوص انتخابش به عنوان برترین مربی سال تحت عنوان «Top ۱۰» گفت: وزارت ورزش با همکاری دانشگاه شهید رجایی این مراسم را برای انتخاب بهترین های چند رشته از جمله فوتبال و فوتسال برگزار کردند و لطفشان هم شامل حال من شد. اینکه کارهای آدم دیده می شود، مههم است ولی مهمتر از آن این است که فوتسال دیده می شود و به قول معروف «پرچمش همیشه بالاست». هر اتفاق خوبی که می افتد به نفع فوتسال است.

فغانی بهترین داور سال ایران شد
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز ورزشی

داور بین المللی فوتبال کشورمان به عنوان بهترین داور سال کشور انتخاب شد.
به گزارش خبرگزاری فارس، در مراسمی که به همت دانشگاه شهید رجایی و با همکاری وزارت ورزش برگزار شد علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال کشورمان به عنوان بهترین داور سال انتخاب شد.
در این مراسم که محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، علی رغبتی مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت ورزش و … حضور داشتند از این داور بین المللی فوتبال کشورمان با عنوان بهترین داور سال تقدیر به عمل آمد.
علیرضا فغانی بهترین داور فوتبال ایران شد
(لینک اصلی خبر)

جماران

داور بین المللی فوتبال کشورمان به عنوان بهترین داور سال کشور انتخاب شد.

به گزارش جی پلاس، در مراسمی که به همت دانشگاه شهید رجایی و با همکاری وزارت ورزش برگزار شد علیرضا فغانی داور بین المللی فوتبال کشورمان به عنوان بهترین داور سال انتخاب شد.
در این مراسم که محمدرضا داورزنی معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، علی رغبتی مدیرکل دفتر نظارت و ارزشیابی وزارت ورزش و … حضور داشتند از این داور بین المللی فوتبال کشورمان با عنوان بهترین داور سال تقدیر به عمل آمد.

واکنش فغانی به انتخابش به عنوان بهترین داور سال
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

داور بین المللی کشورمان گفت که برای افزایش سطح دانش خود در کلاس های مربیگری شرکت کرده است.

علیرضا فغانی در گفت وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم ، درباره انتخابش به عنوان بهترین داور سال جاری اظهار داشت: دانشگاه شهید رجایی با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان مراسمی را برگزار کرد که در آن محمدرضا داورزنی، معاون وزیر ورزش نیز حضور داشت. در مراسم یادشده از ۱۰ نفر از برترین های ورزش و پنج نفر از نفرات شاخص در زمینه پژوهش تقدیر شد که در بین ورزشی ها من به عنوان بهترین داور، محمد ناظم الشریعه به عنوان بهترین مربی فوتسال و کیهانی به عنوان بهترین رئیس فدراسیون دوومیدانی انتخاب شده بودیم.
وی در مورد حضورش در کلاس های درجه C مربیگری فوتبال تصریح کرد: برای افزایش سطح دانش در این کلاس ها شرکت کرده ام و فکر نمی کنم ضرری داشته باشد.
داور بین المللی فوتبال کشورمان در خصوص حضورش در برنامه دورهمی گفت: تا قبل از حضور در برنامه دورهمی بیشتر در برنامه های ورزشی حضور یافته بودم و برای اولین بار بود به یک برنامه غیرورزشی می رفتم. می دانستم مهران مدیری و عواملش قوی هستند و خوشحالم دعوتم کردند. حضور در این برنامه بی حاشیه بود.

«رضا علیپور» ورزشکار سال ایران
(لینک اصلی خبر)

فدراسیون کوه نوردی و صعود های ورزشی

برای اولین بار در کشور، دانشکده علوم ورزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با مشارکت حوزه معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای وزارت ورزش و جوانان ، از ۱۰ برتر ورزش کشور در حوزه های مختلف با حضور دکتر محمد رضا داورزنی معاونت توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ایی وزارت ورزش و جوانان، اساتید صاحب نام رشته علوم ورزشی، دانشجویان و اصحاب رسانه در روز جمعه به تاریخ ۱۸ اسفند ۹۶ تقدیر به عمل آورد اسامی برترین های ورزش کشور که با مشارکت بسیار زیاد نخبگان، اساتید و آراء مردمی انتخاب گردیدند، به شرح زیر می باشد.
۱- ورزشکار برتر : جناب آقای رضا علیپور (رشته سنگ نوردی)
۲- مربی برتر: جناب آقای محمد ناظم الشریعه ( رشته فوتسال)
۳- داور برتر : جناب آقای علیرضا فغانی (رشته فوتبال)
۴- ورزشکار جوان برتر : سرکار خانم کیمیا علیزاده (رشته تکواندو)
۵- بانوی ورزشکار برتر کشور: سرکار خانم فروغ عباسی (رشته اسکی)
۶- مدیر اجرایی برتر ورزش: جناب آقای مجید کیهانی (رئیس فدراسیون دو و میدانی)
۷- فعال رسانه ورزشی برتر : جناب آقای خسرو والی زاده ( شبکه رادیویی ورزش)
۸- خیر ورزش یار برتر : جناب آقای عباس مصلی نژاد
۹- کار آفرین برتر: جناب آقای مجید ساعدی ( پوشاک مجید)
۱۰- باشگاه برتر: باشگاه پارس جنوبی جم (بهرام رضائیان – مدیر عامل)
جمال رزی، محمدرضا امام جمعه، غلامعلی احمدی
ارائه مدلی برای معلم اثربخش و بررسی تناسب آن با استلزامات اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش ایران
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه های معلم اثربخش در مطالعات قبلی، ارائة مدلی جامع بر اساس آن و همچنین بررسی وجوه اشتراکی و افتراقی مدل به دست آمده با اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش ایران است.

چکیده
هدف این پژوهش، شناسایی ابعاد و مؤلفه های معلم اثربخش در مطالعات قبلی، ارائة مدلی جامع بر اساس آن و همچنین بررسی وجوه اشتراکی و افتراقی مدل به دست آمده با اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش ایران است. روش پژوهش کیفی و از نوع تحلیل اسنادی است که با استفاده از روش استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد شکل گرفته است. جامعة آماری پژوهش، شامل کلیه متون نظری و پژوهشی داخلی و خارجی در دسترس، مراجع مرتبط و اسناد بالادستی نظام آموزش وپرورش کشور جمهوری اسلامی ایران است و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند ۴۰ سند که به صورت خاص به حوزة معلم اثربخش، بررسی ابعاد، ویژگی ها و مؤلفه های معلم اثربخش پرداخته بودند، انتخاب گردیدند. ابزار گردآوری داده ها چک لیست بوده که روایی صوری، محتوایی آن مورد تائید ۳ نفر از متخصصان دانشگاهی قرار گرفت و با روش آزمون مجدد، پایایی آن ۹۱/ به دست آمد. عمده ترین یافته ها مبین شناسایی ۶ بعد صلاحیت های حرفه ای (با ۳ مؤلفه)، ویژگی های شخصیتی (با ۹ مؤلفه)، مدیریت کلاس درس (با ۵ مؤلفه)، مهارت های تدریس (با ۱۰ مؤلفه)، نظارت و پایش (با ۵ مؤلفه) و ارزشیابی (با ۵ مؤلفه) است و بر این اساس، مدل معلم اثربخش طراحی گردید. در مقایسه مدل به دست آمده با اسناد بالادستی، ۲ مؤلفه در بعد ویژگی های شخصیتی،۲ مؤلفه در بعد مدیریت کلاس درس، ۲ مؤلفه در بعد مهارت های تدریس، ۳ مؤلفه در بعد ارزشیابی، ۱ مؤلفه در بعد صلاحیت ها، ۴ مؤلفه در بعد نظارت و پایش مشترک بوده، همچنین ۵ مؤلفه مربوط به صلاحیت ها، ابعاد درس پژوهی با ۲ مؤلفه و ساحت های تربیتی با ۲ مؤلفه از جمله وجوه افتراقی بوده است.
کلیدواژه ها: معلم اثربخش؛ ابعاد و مؤلفه های معلم اثربخش؛ مدل معلم اثربخش؛ اسناد بالادستی
نویسندگان:
جمال رزی: دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
محمدرضا امام جمعه: دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
غلامعلی احمدی: دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران
فصلنامه پژوهش در برنامه ریزی درسی – دوره ۲، شماره ۲۸، زمستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.

شهریورماه ۹۷
پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران برگزار می شود
(لینک اصلی خبر)

افتانا

پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران روزهای ۶ و ۷ شهریورماه ۹۷ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران روزهای ۶ و ۷ شهریورماه ۹۷ در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.
به گزارش افتانا (پایگاه خبری امنیت فناوری اطلاعات)، پانزدهمین کنفرانس بین المللی انجمن رمز ایران با هدف هم افزایی پژوهشگران و صنعتگران حوزه امنیت اطلاعات و رمز شناسی و نیز انتشار یافته های نو و بدیع در این زمینه، برگزار می شود.
آشنایی و ارتباط استادان، پژوهشگران، صنعتگران، مدیران و تمامی علاقه مندان این حوزه، بررسی چالش های علمی و اجرایی در فرایند کاربری این فن در فضای مجازی و تاکید بر امن سازی فضای تبادل اطلاعات در کشور از اهداف برگزارکنندگان است.
مبانی رمزشناسی، پیاده سازی الگوریتم­ های رمزنگاری و حملات مرتبط، امنیت شبکه، پروتکل­ های امنیتی، امنیت رایانش، مهندسی امنیت و امنیت خدمات الکترونیکی، نهان سازی اطلاعات و جرم شناسی در فضای مجازی از محورهای این رویداد هستند.
کمیته علمی این کنفرانس از تمامی استادان، دانشجویان و صنعتگران دعوت می کند تا با ارسال مقالات و حضور خود، این رویداد علمی را همرهی کنند. پژوهشگران می توانند مقالات خود را که حاوی آخرین نتایج تحقیقات علمی در یکی از محورهای کنفرانس و یا سایر زمینه های مرتبط است تا ۲۰ اردیبهشت ماه ۹۷ از طریق وب سایت این همایش به دبیرخانه همایش ارسال کنند. اطلاعات بیشتر و دقیق تر نیز در همین وب سایت در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

برپایی هفتمین دوره مسابقات ملی سلام کاپ در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

هفتمین دوره مسابقات پژوهشی دانش آموزی «سلام کاپ» با حضور نزدیک به چهارهزار شرکت کننده برگزار شد.

به گزارش ایسنا، مسابقات ملی سلام کاپ به عنوان بزرگترین مسابقات مدرسه محور کشور سالانه در یکی از دانشگاه های برتر کشور برگزار می شود.
هفتمین دوره مسابقات ملی سلام کاپ با حضور نزدیک به ۱۰۰ مرکز از سراسر کشور و حدود چهار هزار دانش آموز از مقاطع تحصیلی مختلف در دانشگاه شهید رجایی تهران برگزار شد.

این مسابقات که در ۳ مقطع تحصیلی ابتدایی، متوسطه اول ومتوسطه دوم برگزار می شود، در روز چهارشنبه ۲۳ اسفند ماه میزبان دانش آموزان دبستانی بود که این دانش آموزان در مسابقات هوافضا، بازی های فکری، گلدبرگ و سمینارهای علمی به رقابت با یکدیگر پرداختند.

همچنین در روزهای پنجشنبه و جمعه دانش آموزان متوسطه اول و دوم در دو بخش دختران و پسران در لیگ های هوافضا، سازه های ماکارونی، ماشین های شیمیایی، تورنمنت برنامه نویسی، رباتیک و دستاوردهای پژوهشی که شامل بیش از ۳۰ رشته می شود، به رقابت با یکدیگر پرداختند.

این مسابقات با اهدای جوایزی به برگزیدگان رشته های مختلف و اهدای بیش از ۷۰ میلیون جایزه نقدی به برگزیدگان در روز جمعه ۲۵ اسفندماه به کار خود پایان داد.

بیست و نهمین نشست هیات امنای دانشگاه شهید رجایی به ریاست وزیر آموزش و پرورش برگزار شد
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – بیست و نهمین نشست هیات امنای دانشگاه شهید رجائی به ریاست وزیر آموزش و پرورش و با حضور اعضای هیات امنا برگزار شد که در ابتدای این نشست، گزارش عملکرد دانشگاه در سال ۱۳۹۶ توسط ریاست دانشگاه ارائه شد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، حمیدرضا عظمتی محور برنامه های دانشگاه را در سه سال گذشته تاکید بر برنامه محوری و ارتقا سطح کیفیت و استانداردهای دانشگاه بر شمرد.
از نکات حائز اهمیت این گزارش می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییر هرم رتبه اساتید با مرتبه دانشیاری و استادی از ۶% در سال ۹۳ به ۳۶% در سال ۹۶
تهیه برنامه جدید تربیت دبیر فنی
حرکت به سمت استانداردسازی نسبت اعضای هیات علمی به دانشجو
افزایش ظرفیت دانشگاه جهت پذیرش دانشجو معلمان در مقطع کارشناسی
رشد تولیدات علمی و به تبع آن ارتقا جایگاه دانشگاه
حرکت به سمت تعاملات بین المللی و اقدام برای قرار گیری در رتبه بندی های جهانی
ارتقای کیفیت و کمیت محصولات پژوهشی
افزایش قابل توجه در قراردادهای برون دانشگاهی
همکاری بیش از پیش با وزارت متبوع و همکاری در برگزاری المپیادها و جشنواره خوارزمی
کسب رتبه سوم سرآمدان علمی کشور در بین کلیه دانشگاه ها و موسسات پژوهشی
درخشش بی سابقه اساتید و دانشجویان در مسابقات ورزشی بین المللی
کسب افتخارات متعدد اساتید و دانشجویان در عرصه هایی مانند جشنواره بین المللی خوارزمی، کتاب برتر سال، دانشجوی برتر کشوری و …
تصویب برنامه و سند فرهنگی به عنوان نخستین دانشگاه دارنده سند فرهنگی مصوب
فعالیت های عمرانی و بهسازی فضاهای عمومی دانشگاه
تهیه برنامه راهبردی دانشگاه
افزایش کمی وکیفی فعالیت های فرهنگی و اجتماعی
افزایش بیش از پنج برابری سهم بودجه پژوهشی از کل بودجه دانشگاه
خرید تجهیزات نوین، توسعه و به روز رسانی آزمایشگاه ها و کارگاه های دانشگاه
تعمیر و تجهیز زیرساخت های دانشگاه از جمله حوزه فناوری اطلاعات دانشگاه
در این جلسه حجت الاسلام فضلعلی مسئول دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه نیز از فعالیت های این دفتر و فعالیت های فرهنگی دانشگاه گزارشی ارائه کرد.
همچنین در ادامه برنامه جامع بین المللی سازی دانشگاه شهید رجایی بررسی شد، کلیات آن مورد تایید اعضا قرار گرفت و مقرر شد کار گروهی متشکل از برخی از اعضای حاضر درجلسه تشکیل و جزئیات آن جهت تصویب نهایی در جلسه بعد مورد بررسی قرار گیرد.

انتشار یکصد و شصت و هشتمین شماره ماهنامه خبری پیام جهاد
(لینک اصلی خبر)

جهاد دانشگاهی

شماره یکصد و شصت و هشتمین ماهنامه خبری پیام جهاد به صاحب امتیازی جهاددانشگاهی منتشر شد.

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی، شماره یکصد و شصت و هشت ماهنامه خبری پیام جهاد به صاحب امتیازی جهاددانشگاهی منتشر شد.
بخشی از اخبار منتشر شده در این شماره می توان به بهره برداری از پروژه دانش بنیان VFD جهاددانشگاهی، برگزاری نشست روسای واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی، انعقاد تفاهم نامه راه اندازی شرکت مشترک جهاددانشگاهی و سازمان گسترش، رونمایی از گیت های کنترل تردد رابین و رابو جهاددانشگاهی خواجه نصیر، بانک بیولوژیک پژوهشکده معتمد یکی از ۹ بانک تخصصی سرطان پستان در جهان، جهاددانشگاهی مشمول بند(ز) تبصره ی (۹) لایحه ی بودجه ۹۷ شد، بازدید هیات چینی از توانمندی های جهاددانشگاهی، گسترش همکاری بین پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، برگزاری سومین دوره سوگواره ی ملی میعادگاه عاشورایی دانشجویان ، اختتامیه نهمین همایش بیمن المللی سیره علوی ، برپایی همایش منطقه ای طریق جاوید ، افتتاح ساختمان جدید مرکز آموزش مهارت های پیشرفته سازمان جهاددانشگاهی صنعتی شریف، برگزاری گردهمایی یکسان سازی زبان انگلیسی در جهاددانشگاهی ، افتتاح ششمین مرکز آموزش تخصصی کوتاه مدت جهاددانشگاهی سیستان و بلوچستان، تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان، انعقاد تفاهم نامه همکاری بین جهاددانشگاهی و ستاد توسعه فناوری های نرم و هویت ساز، برگزاری نشست های راهبردی طرح توسعه مشاغل خانگی در چهار استان پایلوت و راه اندازی دفتر مطالعات روند توسط جهاددانشگاهی اشاره کرد.
گفتنی است، نسخه الکترونیکی این شماره ماهنامه در پایگاه اطلاع رسانی جهاددانشگاهی قابل رؤیت است و علاقه مندان می توانند با مراجعه به پایگاه اینترنتی جهاددانشگاهی به آدرس www.acecr.ac.ir (بخش نشریات) علاوه بر مشاهده نسخه الکترونیکی ویژه نامه از آخرین اخبار این نهاد مطلع شوند.

افتخار ی کم سابقه برای کشور و بی سابقه برای دانشگاه شهید رجائی:
چاپ مقاله عضو هیات علمی دانشگاه شهید رجایی در یکی از معتبرترین مجلات علمی جهان
(لینک اصلی خبر)

پایگاه اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مهدی نیک عمل، دانشیار گروه فیزیک دانشگاه شهید رجائی به همراه پژوهشگرانی از سایر کشورها موفق به چاپ مقاله در سومین نشریه غیر پزشکی جهان با ضریب تاثیر حدود ۴۰ شدند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه، دکتر مهدی نیک عمل ، دانشیار گروه فیزیک دانشگاه شهید رجائی به همراه پژوهشگرانی از سایر کشورها موفق به چاپ مقاله در سومین نشریه غیر پزشکی جهان با ضریب تاثیر حدود ۴۰ شدند. بر اساس این گزارش، پژوهشگر دانشگاه شهید رجائی در یک پروژه تحقیقاتی بین المللی با همکاری پژوهشگرانی از کشورهای انگلستان، آلمان و بلژیک موفق به بررسی های نظری و تجربی تابش باریکه ای از اتم های هیدروژن از میان نانو کانال های ساخته شده از گرافن سفید شدند.
دکتر مهدی نیک عمل پژوهشگر و دانشیار فیزیک دانشگاه شهید رجائی محاسبات کوآنتومی آزمایش های انجام شده در دانشگاه منچستر انگلستان را به عهده داشتند. در این گزارش آمده است: در این راستا دکتر نیک عمل به محاسبه سد انرژی در مقابل نفوذ باریکه ها و حرکت پخشی از میان لایه های بسیار نازک نانو متری پرداخت که نتایج این پژوهش در مجله Nature Nanotechnology به چاپ رسید. عنوان مقاله ارزشمند دکتر نیک عمل و همکاران ایشان به شرح زیر است:
Transport of hydrogen isotopes through interlayer spacing in van der Waals crystals
ضریب تاثیر این مجله بالاتر از مجله Science و نزدیک ۴۰ است و در جهان سومین نشریه غیر پزشکی از حیث ضریب تاثیر به شمار می رود. این دومین بار در تاریخ نانو فناوری ایران است که پژوهشگری از ایران موفق به چاپ مقاله در این مجله شده است. پیش از این فقط آقای دکتر محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران موفق به چاپ مقاله در این مجله با همکاری پژوهشگران دانشگاه هاروارد شده بود. دکتر محمودی هم اکنون در دانشگاه هاروارد مشغول به فعالیت علمی می باشد.
دکتر مهدی نیک عمل در سال جاری رتبه دوم فیزیک نانو کشور را احراز کرد. همچنین ایشان ۴ مقاله در مجله Nature Communications چاپ کردند که برای دانشگاه شهید رجائی بالاترین رکورد می باشد.
برای بازدید از این مقاله به لینک زیر مراجعه کنید:
https://www.nature.com/articles/s41565-018-0088-0