مراجع ملی همکاری های علمی بین المللی

مراجع ملی همکاری های علمی بین المللی ، در راستای سیاست مرکز همکاری‌های علمی بین المللی برای ساماندهی نوین روابط علمی بین‌المللی به منظور تمرکز بر سیاست‌گذاری، نظارت، حمایت و تمرکز زدایی از وظایف اجرایی و اجرای برنامه‌ها، پی‌گیری و هم‌افزایی توسط دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی در یک ساختار تشکیلاتی منسجم و خوشه‌ای، طرح تشکیل مراجع ملی همکاری های علمی بین المللی از سال ۱۳۹۳ در دستور کار مرکز همکاری‌های علمی بین المللی قرار گرفت. طی چند جلسه مشورتی، نظرات تعدادی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی، اخذ و پس از مشورتی با برخی از معاونان و مدیران بین الملل، فهرست اولیه مراجع ملی و دستورالعمل موقت اجرایی آن در دی ماه ۱۳۹۵ به سمع و نظر مقام عالی وزارت رسید. پس از موافقت اولیه و حمایت جناب آقای دکتر فرهادی از این طرح، احکام ریاست ۱۵ مرجع ملی صادر گردید.

 

 

مأموریت اصلی مراجع – طراحی، برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های توسعه همکاری‌های علمی با کشور هدف از طریق مشارکت دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری به ویژه دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری عضو و بسترسازی و اجرای دوره‌های مشترک آموزشی، جذب دانشجویان خارجی، انجام طرح‌های تحقیقاتی مشترک، فراهم آوردن فرصت مطالعاتی، تبادل استادان، اعضای هیأت علمی و دانشجویان، برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها و سمینارهای علمی و هرگونه برنامه‌ای است که به توسعه و تعمیق فعالیت‌های دوجانبه بین‌المللی منجر می‌شود

 

 

 

اهداف طرح- جلب مشارکت و تمرکز زدایی از فعالیت‌های اجرایی علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. جهت‌دهی مسئولیت‌های مرکز به سمت سیاست‌گذاری، پایش، حمایت و ارزیابی فعالیت‌های علمی بین المللی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری. استفاده از ظرفیت‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری در توسعه همکاری‌های علمی بین المللی. کمک به بین المللی سازی / شدن به عنوان یک اصل ضروری در تعاملات علمی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری. شناسایی مراحل عملیاتی، سیاست‌گذاری، اجرایی و تعیین اولویت‌های همکاری‌های علمی بین المللی و تعیین اولویت‌های همکاری بر اساس اهداف، نیازها و امکانات. سوق‌دهی همکاری‌های علمی بین المللی به سمت همکاری‌های محتوا محور.

از آنجا که در نظر است هریک از این مراجع ملی ، درگاهی برای معرفی، بسترسازی و توسعه همکاری با کشور هدف باشند، لینک تارنمای مربوط به هر مرجع ملی برای استفاده سایر مراجع و مراکز علمی و آموزشی علاقه مند به همکاری در ادامه درج می‌شود. مرکز همکاری‌های علمی بین المللی، آمادگی خود را برای دریافت نظرها، پیشنهادها و برنامه‌های مرتبط با این ساختار اعلام می‌دارد. لطفاً هرگونه نظر، پیشنهاد و انتقاد را به آدرس ایمیل CISC@MSRT.IR ارسال نمائید.

 

دانشگاه صنعتی اصفهان، سوئیس

دانشگاه فردوسی مشهد، هند

دانشگاه سیستان و بلوچستان، پاکستان

دانشگاه خوارزمی، اتریش

دانشگاه یزد، مجارستان

دانشگاه علم و صنعت ایران، آلمان

دانشگاه کردستان، اقلیم کردستان عراق

دانشگاه شهید بهشتی، روسیه و قزاقستان

دانشگاه تبریز، ترکیه

دانشگاه صنعتی امیرکبیر، فرانسه

دانشگاه تربیت مدرس، ژاپن

دانشگاه اصفهان، کره جنوبی

دانشگاه صنعتی شریف،چین

برای ملاحظه و دریافت نقشه راه و برنامه علمی ایران و فرانسه اینجا را کلیک کنید

 

منبع اصلی خبر

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر: ۱۴۰۱۰۵۱۲۰۱