وزیر آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی؛ وجود کنکور در پایان نظام تعلیم و تربیت مانع سنجش توانمندی‌ دانش آموزان است

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صبح امروز محسن حاجی میرزایی در مراسم تکریم و معارفه روسای سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با اشاره به اهمیت ماموریت این سازمان اظهار کرد: انسان‌ همواره باید بیاموزد تا به مدد وحی الهی و انزال کتب و راهنمایی امامان به انسانی کامل مبدل شود.

وی مهم‌ترین بخش تحول انسان را در آموزش و پرورش دانست و افزود: این دوره مقطعی متمایز است، دوره‌ای که انسان‌ها باید خود را پیدا و از ارزش‌های خود دفاع کنند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اینکه چگونه می‌توانیم متناسب با تغییرات پرشتاب پیرامون، این توانمندی را به روز برسانیم و از انفعال انسان جلوگیری کنیم مسئولیتی است که تعلیم و تربیت برعهده دارد لذا باید توجه داشت که تا چه حد توفیق پیدا کرده‌ایم انسانی که شایسته است را تربیت کرده‌ایم و او چگونه ایفای نقش می‌کند و این یک سوال کلیدی است.

وی گفت: امروز یک نظام سنجشی به نام کنکور در انتهای نظام تعلیم و تربیت ما قرار گرفته است که نمی‌تواند این صلاحیت و توانمندی را درست ارزیابی کند.

حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: زمانی برای خطا کردن نداریم چرا که حاصل کار ما در نظام تعلیم و تربیت اگر به دیپلم ختم می‌شود باید کارآمدی لازم را برای انسانی که در جامعه نقش ایفا می‌کند فراهم کند و مهم این است که دیپلم، جوازی برای ورود به اجتماع و شرط ضروری زندگی جمعی است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به عملکرد دستگاه تعلیم و تربیت در تربیت یک انسان خوب، اظهار کرد: باید ببینیم آیا محتوای درسی ما قادر است این صلاحیت‌ها را ایجاد کند، آیا این انسان توانسته به درک صحیح از خود برسد؟ متاسفانه افرادی هستند با تحصیلات عالیه، که کوچکترین درکی از خود ندارند.

وی در ادامه اضافه کرد: اگر امروز نهادهای ما ناکارآمد است، علت آن را باید در نظام تعلیم و تربیت جستجو کرد. اگر نهاد خانواده ناکارآمد است به دلیل ناکارآمدی نظام آموزشی است ویکی از مسئولیت‌های نظام تعلیم و تربیت این است که پیوند میان انسان و طبیعت را برقرار کند تا طبیعت در تسخیر انسان دربیاید.

حاجی میرزایی با بیان اینکه شناخت و رابطه انسان از خود، خلق، خلقت و خدا همه در نظام تعلیم و تربیت شکل می‌گیرد، تصریح کرد: نقطه عزیمت همه تحولات اینجا است. افسوس که اغلب ما عادت کرده‌ایم به نتایج کوتاه واکنش نشان دهیم. سازمان پژوهش یک ابرسازمان است و توقع ما از این سازمان به اندازه عظمت رسالت آن است.

وزیر آموزش و پرورش سازمان پژوهش را دیدبان نظام تعلیم و تربیت دانست و گفت: بخش عظیمی از مصونیت ما در مقابل پدیده‌های نوظهور در این سازمان اتفاق می‌افتد و امروز آموزش الکترونیکی از آموزش مکمل به آموزش اصلی تبدیل شده و تحول در دستگاه تعلیم و تربیت بدون گفتمان انجام نمی‌شود. ما باید با جامعه به گفت‌وگوی مشترک بنشینیم.

در ادامه این مراسم ذوعلم، رئیس سابق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، اظهار کرد: سازمان پژوهش نیازمند گام‌های اساسی در تغییر و تحول است و ما این روزها دیدیم که دستگاه تعلیم و تربیت چه ظرفیت‌هایی برای تغییر و تحول دارد.

وی افزود: این تکریم متعلق به این سازمان، رسالت آن و جهت گیری‌های تحولی آن است.

ذوعلم درباره سال‌های مسئولیت خود در سازمان پژوهش گفت: خوشبختانه در بستر هم‌اندیشی، گفت‌وگو و مباحثه به کاستی‌ها پی بردیم و امروز طراحی و تولید بسته‌های آموزشی شکل گرفته است.

وی با بیان اینکه مطالباتی که از آموزش و پرورش در قالب کتاب درسی و بسته آموزشی و برنامه‌ریزی درسی وجود دارد، انتظارات به‌حقی است، تصریح کرد: فاصله ما با سطح مطلوب هنوز زیاد است و بخش بیشتر راه باقی مانده و کارهای بسیاری است که انجام نشده که انشالله آقای ملکی این راه را ادامه خواهند داد.

وی در پایان با اشاره به اینکه امروز از نظر شاخص پایه کتاب‌های درسی عقب نیستیم، نظام توزیع کتاب‌های درسی با یک قدم به جلو انجام شده است، اظهار کرد: خواهان کمک برای تامین کتاب درسی برای خانواده‌های محروم هستیم تا مبادا دانش‌آموزی به این دلیل از تعلیم باز بماند و امیدوارم دوستان گام دوم در مسیر تحول را فراموش نکنند تا سازمان پژوهش سازمانی در تراز جمهوری اسلامی باشد و درکنار سایر بخش‌ها رسالت خود را به انجام برساند.

در ادامه این مراسم حسن ملکی که به عنوان رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی منصوب شد در مراسم معارفه خود خاطرنشان کرد: همکاران بصیر و قوی و کارشناس در همه بخش‌ها به ما کمک می‌کنند تا این بار سنگین را برداریم و به اهداف تدریجی و نسبی خود برسیم.

وی با تشکر از رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی درباره مسئولیت خود اظهارکرد: اگر مباحث نظری به مباحث عملی و قابل اجرا تبدیل نشود بی فایده است و سازمان پژوهش، آشپزخانه آموزش و پرورش برای تهیه خوراک فکری و فرهنگی دانش‌آموزان کشور است. امروز همه غذاهای فکری اینجا پخته می‌شود و این مکان قرارگاه تعلیم و تربیت است.

وی تصریح کرد:  ماموریت اصلی خود را عملیاتی شدن اسناد تحولی آموزش و پرورش می‌دانم و در همین محضر متعهد می‌شوم این ماموریت را از فردا شروع کنم.

شایان ذکر است؛ حسن ملکی عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی است که به عنوان معاون طراحی و تولید بسته‌های یادگیری در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی و قائم مقام رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی مشغول به کار بوده است.

 

منبع اصلی خبر

 

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۲۲۸۳