نشست تخصصی آشنایی با فرآیند‌های دانش‌بنیان برگزار شد

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم به نقل از پارک علم و فناوری خراسان رضوی، دکتر مسعود میرزائی در نشست تخصصی “چگونه دانش بنیان شویم” که در محل پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار داشت: ایران در حوزه تولید علم جزء پنج کشور دنیا است اما این علم را به نحو مطلوب به مصرف نرسانیده است و پارک‌ها درصدد هستند این علم را مصرف کرده و به ثروت‌آفرینی برسانند.
وی افزود: برنامه کلان در حوزه پارک‌های علم و فناوری آن است که این اماکن علمی از حالت مینیاتوری و فانتزی صرف خارج شوند تا برای نظام خروجی داشته باشند و در این راستا پارک علم و فناوری خراسان مزیت‌های استانی را در اولویت قرار داده است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: طی ۲ دهه گذشته باطله‌های زیادی در منطقه سنگان خواف از محل معادن سنگ آهن در خراسان رضوی ذخیره شده است که در راستای بهره‌گیری از این باطله‌ها، پارک درصدد ایجاد پردیس صنایع معدنی در سنگان برآمده تا با بهره‌گیری از علم و اقتصاد دانش بنیان یک زنجیره ارزشی ایجاد کند.
میرزائی دومین اقدام پارک علم و فناوری خراسان را تامین امنیت غذایی دانست و گفت: خراسان رضوی زون ویژه صنایع غذایی و کشاورزی در کشور است و در این راستا نخستین دهکده فناوری و نوآوری در عرصه کشاورزی، صنایع غذایی و منابع طبیعی کشور در این استان تاسیس شد.
وی سومین اقدام این نهاد را در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی ذکر کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان یا تولیدی در استان فاقد پیوست فرهنگی هستند در حالی که خراسان رضوی سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر است که ثروت هنگفتی به شمار می‌رود اما همواره سوغات شهر مشهد زعفران و نبات و برخی اقلام معمول بوده است.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در این راستا شرکت دانش بنیانی ایجاد شده که انگشتری با طرح سنگ ضریح مرقد امام رضا(ع) طراحی و تولید کرده و یک بسته سوغات جدید با هزینه تمام شده ۵۰۰ هزار تومان ایجاد کرده که از این محل برای ۱۴۰ نفر شغل ایجاد شده است.
میرزائی برگزاری طرح “منش” (مردمی سازی، نقطه‌زنی و شبکه‌سازی) را از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری خراسان برشمرد و گفت: زمانی علم به مصرف می‌رسد که تمام طبقات جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن بهره‌مند شوند لذا مردمی‌سازی باید سرلوحه هر اقدامی باشد.
وی در تشریح مساله “نقطه زنی” در طرح منش اظهار داشت: به عنوان مثال خراسان رضوی در بخش ماشین‌سازی و قالب سازی ظرفیت‌های بسیاری دارد اما تولید آنها کلاسیک بوده و از فناوری‌های روز به دور است از این رو ما با نقطه‌زنی در این بخش درصدد رسوخ فناوری به این حوزه و ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی برای آن هستیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما در سال جاری در سازمان صمت استان واحدهای تحقیق و توسعه را گسترش دادیم؛ تمایل شرکت‌های تولیدی به توسعه واحدهای فناوری بسیار بیشتر شده و حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.
در ادامه امیررضا رجبی اظهار کرد: تا زمانی که شرکت‌های موجود به ویژه شرکت‌های بزرگ حوزه تولیدی و صنعتی را به حضور در فضای دانش‌بنیان علاقه‌مند نکنیم، این مسیر سرعت لازم را به دست نمی‌آورد.
وی بیان کرد: توسعه فعالیت‌های مبتنی بر اقتصاد دانش‌پایه به حضور شرکت‌های بزرگی باز می‌گردد که بازار، محصول و ذائقه مخاطب را می‌شناسند و اکنون قصد دارند برای طرح‌های توسعه به سراغ فضای دانش‌پایه بیایند. حضور آن‌ها به توسعه این فعالیت‌ها کمک می‌کند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما در سال جاری در سازمان صمت استان واحدهای تحقیق و توسعه را گسترش دادیم. علاقه شرکت‌های تولیدی به توسعه واحدهای فناوری بسیار بیشتر شده و حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.
وی با بیان اینکه ما ارتباط بین شرکت‌های دانش‌بنیان را با شرکت‌های بزرگ فراهم می‌کنیم، عنوان کرد: بخشی از این موضوع اتفاق افتاده و با قانون جدید، حوزه پردیس‌های فناوری به وجود آمده است. حضور بخش خصوصی در حوزه دانش‌بنیان افزایش پیدا کرده است. حوزه دانشگاهی و علمی می‌توانند به عنوان مقصد مطالعاتی در حوزه صنعتی حضور پیدا کنند. حضور واحدهای صنعتی در حوزه پروژه‌های تحقیقاتی می‌تواند کمک زیادی کند که بسیاری از واحدهای تولیدی از این موضوع استفاده نکردند.
رجبی خاطرنشان کرد: مجموعه اتفاقاتی که در قالب قوانین بالادستی حمایتی و همچنین موافقت‌ها در استان رخ داده، زمینه را برای توسعه فضای دانش‌بنیان در شرکت‌های بزرگ فراهم کرده است. واحدهای تولیدی باید شرکت دانش‌بنیان ایجاد کنند. چند واحد تولیدی بزرگ ما این کار را انجام دادند. بیش از ۹۰ درصد شرکت‌ها در استان بخش خصوصی هستند که اگر تصمیم بگیرند، می‌توانند آن را اعمال کنند. این ظرفیت می‌تواند به توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان کمک کند و در نهایت به تاسیس شرکت دانش‌بنیان برسد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اضافه کرد: در این بازار پر از تحول، رفتن به سمت فضای دانش‌پایه ویترین نیست، بلکه الزام و ضرورت است، زیرا اگر اتفاق نیفتد مجموعه صنعت عقب خواهد افتاد.
رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دانشی برای ما دارای اهمیت است که در سفره و سطح زندگی مردم تاثیرگذار باشد؛ ما تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی می‌خواهیم که امروز نیاز داخل را مرتفع کند.
احسان خانه‌آباد، در این نشست تخصصی اظهار کرد: طبیعی بود در دنیایی که براساس بردگی انسان‌ها و ظلم و ستم به قشر ضعیف و مستضعف در دنیا اداره می‌شود، با انقلاب مقابله کنند.
رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: در سال ۵۶ و ۵۷ ایران ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که کشور مصرف‌کننده این میزان نبود و بسیاری شهرهای بزرگ ما از جمله مشهد از فرآورده‌های نفتی استفاده نمی‌کردند. پس از انقلاب پیش‌بینی دشمن این بود که ایران قادر به تولید انرژی نخواهد بود و حکومتی که انرژی نداشته باشد دوام نخواهد آورد، اما با پشتوانه جهادی مهندسان ایرانی این اتفاق نیفتاد.
خانه‌آباد ادامه داد: پس از انقلاب ما از کشوری با ۶ میلیون بشکه صادرات به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیدیم که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در کشور استفاده و ۲ میلیون بشکه صادر می‌شد، یعنی ضریب تاثیرگذاری ایران در جهان به یک‌سوم کاهش پیدا کرد. به این دلیل که ما به تکنولوژی روز دسترسی نداشتیم از وسایل مصرف‌کننده انرژی استفاده کردیم که راندمان پایینی داشت و مصرف انرژی ما را بیش از حد افزایش داد. این موضوع اهمیت ورود به دانش را نشان می‌دهد.
رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در دنیا مستقل باشیم نیازمند این هستیم که به دانش و فناوری دست پیدا کنیم، عنوان کرد: رسیدن به دانش و فناوری یک هدف و یک وسیله نیست، بلکه یک هدف ترکیبی بلندمدت است. مقام معظم رهبری سال جدید را دانش‌بنیان نام‌گذاری کردند، جمهوری اسلامی این حرکت را آغاز کرد تا عقب‌ماندگی را جبران کند.
وی اضافه کرد: انتظار حداقلی مقام معظم رهبری از دانش‌بنیان این بود که تعداد شرکت‌های داش‌بنیان به ۲ برابر افزایش پیدا کند و تنها عدد نباشد، بلکه اثرگذار نیز باشد. ما عقب‌ماندگی محسوسی در تعداد و کیفیت داریم. پارک علم و فناوری خراسان پیشرفت کرده و حرکت رو به جلو دارد. در زمینه کمیت کار در حال پیش رفتن بوده و در زمینه کیفیت فعالیت‌هایی در استان در حال انجام است.
خانه‌آباد بیان کرد: ما قانونی داریم که طبق آن هیچ شرکت دولتی امکان واردات محصولاتی را ندارد که در داخل نمونه مشابه دارند. ما از این قانون استفاده کردیم، اگر شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی وارداتی انجام می‌دهند که نمونه داخلی ندارد، مشخصات این نمونه را می‌گیریم، اگر شرکت دانش‌بنیان در سال آینده آن محصول را تولید کرد و این دستگاه خریداری نکرد، قطعا برخورد خواهد شد.
رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هر فعالیتی که در حوزه دانش‌بنیان انجام می‌شود دارای ارزش است، اما باید بررسی کنیم نیاز مردم چیست؟ دانشی برای ما دارای اهمیت است که در سفره و سطح زندگی مردم تاثیرگذار باشد. ما تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی می‌خواهیم که امروز نیاز داخل را مرتفع کند.
در ادامه مهندس مظلوم‌زاده، مشاور رییس پارک در حوزه دانش‌بنیان، ضمن اشاره به اهمیت آگاهی از قوانین حوزه دانش‌بنیان به بررسی چند قانون اساسی مباحث قوانین جهش دانش‌بنیان پرداخت.
در پایان نیز به پرسش‌های شرکت‌کنندگان در حوزه دانش‌بنیان توسط مهندس صادق پور، مدیرعامل موسسه مطالعات راهبردی بشرا پژوه، پاسخ داده شد.

منبع اصلی خبر

معاونت پژوهش و فناوری

۰۱۱۱۰۲۰۱