دهمین نشست معاونان بین الملل دانشگاه ها با هدف توسعه همکاری در پساکرونا برگزار می شود

دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر در اموربین الملل و رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی گفت: اگرچه حوزه علم و فناوری نیز به مانند دیگر حوزه های اقتصادی، اجتماعی و … از شیوع ویروس کرونا متاثر شده است و ما شاهد کاهش سطح تعاملات در سایه این پدیده هستیم، اما جامعه علمی از همان ابتدا تلاش کرد با بهره مندی از ظرفیت و توانایی های خود در جهت مقابله و کنترل این بیماری گام بردارد که وجوه مختلف این اقدامات در بخش های مختلف خبری منعکس شده است.

رییس مرکز همکاریهای علمی بین المللی افزود: ما هرساله در دو ماه انتهایی سال، نشست سراسری معاونان بین الملل را با هدف رایزنی با مدیران و تدوین برنامه های همکاری آتی برگزار می کردیم اما سال گذشته به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی نتوانستیم این نشست را برگزار کنیم. از سوی دیگر، ضرورت بهره مندی از نظرات مدیران بین الملل در جهت توسعه و تحکیم همکاری ها و یافتن راه های جدید همکاری در سایه تحولات پدید آمده از شیوع کوید ۱۹ نیز به شدت احساس می شد و این احساس از جانب دانشگاه ها به ما نیز منعکس می شد. از این رو تصمیم گرفتیم تا نشست را به صورت مجازی در ۲۹ اردیبهشت برگزار نماییم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل بیان کرد: با عنایت به این که نشست به صورت مجازی برگزار می شود و همین امر محدودیت هایی را به لحاظ کیفی و کمی برگزاری نشست به دنبال دارد، ما دو موضوع اصلی را برای این نشست در دستور کار قرار دادیم. در یکی از پنل های نشست و با سخنرانی وزیر محترم علوم، روسای تعدادی از دانشگاه ها و برخی از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران، به بررسی نحوه همکاری و تعاملات علمی بین المللی در شرایط کنونی و پساکرونا خواهیم پرداخت و انتظار می رود که برنامه های جدیدی را برای این بخش از همکاری ها تعریف کنیم.

دکتر سالار آملی به نحوه نگهداشت دانسجویان بین الملل در شرایط شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: یکی از دغدغه های مراکز آموزش عالی در شرایط فعلی و آینده، نحوه تداوم حضور دانشجویان بین الملل در کشور و چگونگی جذب و حتی افزایش جذب دانشجو در سال تحصیلی آتی و بهتر بگوییم شرایط پسا کرونا است. ار این رو در نظر داریم در نشست پیش رو و با حضور مقامات وزارت علوم، درباره این مساله به بحث و رایزنی بپردازیم.

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، تقدیر از منتخبان فعال در حوزه تعاملات علمی را از دیگر برنامه های نشست دانست و گفت: در ادامه برنامه و سیاست سال های گذشته که با ارزیابی فعالیت های علمی بین المللی مراکز آموزش عالی، از دانشگاه ها و پژوهشگاه های برتر در این حوزه تقدیر به عمل می آوردیم، امسال نیز از دو دانشگاه، یک پژوهشگاه و یک پارک علم و فناوری به عنوان مراکز برتر تقدیر به عمل آورده و با اهدای لوح تقدیر از آنها تجلیل خواهیم کرد.

منبع اصلی خبر

 

 

دفتر همکاری های علمی و امور بین الملل دانشگاه  شهید رجایی

کد خبر:۹۹۲۲۸۴