توسعه همکاری‌های پایگاه SID جهاددانشگاهی و ISC

به گزارش روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، در اجلاس رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری که در محل مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام(ISC) برگزاری شد، رئیس جهاد دانشگاهی دکتر حسن مسلمی‌نائینی و رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام دکتر سید احمد فاضل زاده، طی دیداری در خصوص تدوین و مبادله تفاهمنامه‌ای با هدف استفاده از ظرفیت پایگاه اطلاعات علمی “SID” در داده‌پردازی و رتبه بندی داده‌های مجلات و مقالات و…. علمی دیدار و گفت و گو کردند.

رئیس جهاد دانشگاهی در حاشیه حضور و سخنرانی در اجلاس روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و پژوهشی و فناوری در مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام در تاریخ ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۲، در جلسه‌ای با رئیس موسسه استنادی و پایش علوم و فناوری جهان اسلام، پیرامون تدوین و انعقاد تفاهمنامه‌ای برای استفاده از ظرفیت و تجارب پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی در پایش و طبقه‌بندی و ارزیابی مجلات، مقالات، پژوهش‌ها و … علمی، گفت و گو کرد.

در این جلسه، دکتر فاضل‌زاده با اشاره به تغییرات ایجاد شده در این مؤسسه، این تغییرات را در راستای چابکسازی و افزایش تاثیرگذاری این پایگاه علمی بین‌المللی دانست.

فاضل‌زاده ضمن ابراز تمایل برای بهره‌گیری از ظرفیت‌های جهاددانشگاهی به ویژه پایگاه اطلاعات علمی این نهاد، خاطرنشان کرد که طی ۶ ماه گذشته، ارتباطات مؤثری با مراکز علمی، پژوهشی کشور برقرار و منجر به اقدامات اثربخشی در زمینه ایجاد بانک داده‌ها و اطلاعات علمی شده است.

رئیس موسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، تاکید کرد که چارت جدید این مؤسسه، پاسخگوی نیازهای دانشگاه‌ها و مراکز علمی و پژوهشی جهان اسلام در زمینه گردآوری، ارزیابی و .. خواهد بود.

دکتر حسن مسلمی‌نائینی گفت: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی یا SID یک پایگاه علمی رایگان است که به نمایه مجلات علمی پژوهشی، طرح‌های پژوهشی، کنفرانس‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی می‌پردازد.

وی با بیان اینکه پایگاه اطلاعات علمی جهاددانشگاهی از سال ۱۳۸۳ فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: محور اصلی فعالیت این مرکز، طبقه‌بندی و نشر مقالات علمی و پژوهشی در گروه‌های تخصصی گوناگون است.

دکتر مسلمی‌نائینی با بیان اینکه اهداف تأسیس این مرکز آنچنان که در اساسنامه آن آمده ” ترویج و اشاعه اطلاعات علمی، گسترش و ارتقاء خدمات اطلاع‌رسانی به محققان، سرعت بخشیدن به کاوش‌های علمی و افزایش اثر بخشی تحقیقات در کشور است.

وی خاطرنشان کرد: پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی به عنوان نخستین پایگاه استنادی علمی کشور تاکنون بیش از ۲۰۰۰ نشریه علمی را نمایه کرده و به اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های سراسر کشور خدمات علمی و پژوهشی مرتبط ارائه می‌دهد.

دکتر مسلمی‌نائینی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون مقاله علمی به زبان‌های انگلیسی و فارسی در پایگاه استنادی علمی جهاددانشگاهی، اضافه کرد که این پایگاه آماده کمک به مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، برای جمع‌آوری، پایش و ارزیابی مقالات، مجلات و نشریات و داده‌های مرتبط با کنفرانس‌ها، طرح‌های پژوهشی و … است.

رئیس جهاددانشگاهی با اشاره به وجود سامانه ارزیابی نشریات در  ISC،  اضافه کرد که این پایگاه اقداماتی نظیر تحلیل داده‌ها و استخراج و دسته‌بندی نشریه‌های علمی را دنبال می‌کند.

براساس این گزارش، در این جلسه، مقرر شد که پیش‌نویس تفاهمنامه‌ای با هدف ایجاد بستر همکاری‌های عملیاتی در زمینه‌های علمی و پژوهشی، بین جهاددانشگاهی و مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام، آماده و پس از تائید، امضا و مبادله شود.

منبع اصلی خبر 

معاونت پژوهش و فناوری

کدخبر۰۲۰۳۰۱۰۲