دانشگاه در آینه رسانه

مجموعه پیش‌رو با عنوان «دانشگاه در آینه رسانه» دربرگیرنده اخبار، مصاحبه‌ها و گزارش‌هایی است که با محوریت “دانشگاه شهید رجایی” در خبرگزاری ها، پایگاه های خبری و روزنامه ها منتشر شده است.
بدیهی است، گردآوری مجموعه فوق، صرفا با هدف اطلاع‌رسانی صورت گرفته و به هیچ عنوان به منزله تایید و یا تکذیب این مطالب، از سوی دانشگاه شهید رجایی نیست.

در نامه جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه شهید رجایی صورت گرفت
درخواست از رئیس کمیسیون آموزش مجلس برای پیگیری مشکلات بودجه ۹۷ وزارت آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی از رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خواست تا پیگیر وضعیت مشکلات بودجه ارائه شده برای وزارت آموزش و پرورش باشد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی طی نامه ای از محمد مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خواست تا پیگیر وضعیت مشکلات بودجه ارائه شده برای وزارت آموزش و پروش باشد.
متن این نامه به شرح زیر است:
«سلام علیکم
آموزش و پرورش به عنوان قطب تربیت نیرو و ایجاد تحول در کشور باید جایگاه ویژه ای در سطح مسئولان ارشد نظام داشته باشد.
متاسفانه اخیرا اخبار ناراحت کننده ای در رابطه با این نهاد منتشر می شود، از وضعیت بودجه ارائه شده برای این وزارت در سال ۹۷ بگیرید تا طرح استانی شدن بودجه مذکور، فلذا از جنابعالی به عنوان مسئول کمیسیون آموزش همچنین نماینده قشر فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در داخل مجلس خواهشمندیم بنا به وظیفه شرعی و قانونی خود به این مهم رسیدگی کرده و با اقدام به موقع خود حقوق این وزارت را استیفا فرمایید.»
لازم به ذکر است این تشکل دانشجویی به همراه این نامه گزارشی از مهم ترین ایرادات وارده به این موضوع را برای زاهدی ارسال کرده است.
انتهای پیام/

در نامه بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی مطرح شد
دعوت از مسئولین تیم مذاکره کننده برای تبیین میزان موفقیت برجام
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از مسئولین تیم مذاکره کننده برای تبیین میزان موفقیت برجام در هدف اصلی خود دعوت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی نامه ای به روابط عمومی وزارت امور خارجه از مسئولین تیم مذاکره کننده به عنوان کهنه کاران با اطلاع دعوت کرد تا میزان موفقیت برجام در هدف اصلی خود یعنی رفع تحریم ها و مشکلات اقتصادی را تبیین کنند.
متن کامل نامه بدین شرح است:
« با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد
به استحضار می رساند با توجه به بیانیه روابط عمومی وزارت امورخارجه راجع به برنامه تلویزیونی ثریا که به مناسبت دو سالگی برجام تدارک دیده شده بود و گله کردن شما از اختصاص تریبون به تازه از راه رسیدگان بی اطلاع، ما دانشجویان بسیجی از مسئولین تیم مذاکره کننده به عنوان کهنه کاران با اطلاع دعوت می کنیم تا میزان موفقیت برجام در هدف اصلی خود یعنی رفع تحریم ها و مشکلات اقتصادی را در برنامه ای با حضور دانشجویان برای ما تبیین کرده و نسبت به سوالات و ابهامات دانشجویان پاسخگو باشید.»
انتهای پیام/

محمود آهسته، عین الله خادمی
دیدگاه دوانی دربارة علم حصولی و لوازم معرفت شناختی آن
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

مسئلة علم حصولی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در فلسفة اسلامی به ­شمار می­ رود. فلاسفه و متکلمین در مورد علم و ماهیت آن نظرات متفاوتی ارائه نموده ­اند. ازجمله دیدگاه­­ های بدیع در مسئلة علم، دیدگاه علامه دوانی است.
چکیده
مسئلة علم حصولی یکی از مسائل مهم و مورد توجه در فلسفة اسلامی به ­شمار می­ رود. فلاسفه و متکلمین در مورد علم و ماهیت آن نظرات متفاوتی ارائه نموده ­اند. ازجمله دیدگاه­­ های بدیع در مسئلة علم، دیدگاه علامه دوانی است. علامه دوانی برخلاف جمهور حکما علم حصولی را از مقولة کیف نمی­داند و معتقد است عقیدة کسانی که علم را کیف نفسانی شمرده­اند، مستلزم تشبیه و تسامح در تعبیر است.این دیدگاه مورد انتقاد متأخرین بزرگی چون ملاصدرای شیرازی واقع شده است. نگارندگان با بررسی و تتبع در آثار مختلف محقق دوانی و پیگیری اندیشه او در آثار ملاصدرا، به تبیین دیدگاه علامه دوانی و لوازم معرفت­شناختی آن پرداخته­ اند. مهم­ترین لوازم عبارتند از: انکار دیدگاه اضافه، تحقق و ایجاب معدومات، مغالطه کاربرد عرفی به­ جای کاربرد حقیقی، ردّ دیدگاه اشباح محاکی، ارتباط مدرَک با محکی و مقوله بودن علم، ارجاع علم حصولی به حضوری.
کلیدواژه ها: دوانی؛ ملاصدرا؛ علم حصولی؛ صورت؛ معلوم؛ ذهن و عین
نویسندگان:
محمود آهسته: دانشجوی دکتری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
عین الله خادمی: استاد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران
دو فصلنامه پژوهشهای معرفت شناختی – دوره ۶، شماره ۱۴، پاییز و زمستان ۱۳۹۶٫
برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.
توسط اداره کل ورزش و جوانان استان تهران و هیئت های پزشکی و بدنسازی و پرورش اندام برگزار می شود
۶ بهمن، سمینار پرورش اندام و بدنسازی فرصت ها و چالش ها در تهران
(لینک اصلی خبر)

وزارت ورزش و جوانان

اولین سمینار مشترک هیات پزشکی ورزشی هیات بدنسازی و پرورش اندام استان تهران با عنوان پرورش اندام و بدنسازی، فرصت ها و چالش ها برگزار می شود.

این سمینار به همت اداره کل ورزش و جوانان استان تهران، هیئت پزشکی ورزشی و هیئت بدنسازی و پرورش اندام و با همکاری دانشگاه شهید رجایی، فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام، مرکز مطالعات و پژوهش های راهبردی وزارت ورزش و جوانان، سازمان ورزش شهرداری تهران و فدراسیون پزشکی و ورزشی، روز جمعه ۶ بهمن ماه در مجموعه فرهنگی ورزشی قمر بنی هاشم(خیابان فدائیان اسلام) برگزار خواهد شد.
بنا به همین گزارش، این سمینار شامل دو کارگاه است، کارگاه تازه های تغذیه در پرورش اندام و بدنسازی به مدرسی دکتر فرج زاده و کارگاه Functional training به مدرسی دکتر کوثری.
مدیرکل ورزش و جوانان استان تهران در این ارتباط گفت: برگزاری این سمینار در جلسه شورای پژوهش اداره کل به تصویب رسید و هدف از آن، بالا بردن سطح علمی مدیران، مربیان و ورزشکاران باشگاه های بدنسازی و پرورش اندام استان تهران است.
گل محمدی افزود: این اداره کل در راستای اجرای رسالت سلامت محور و به منظور تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف رشته پرورش اندام و بدنسازی، اقدام به برگزاری این سمینار خواهد کرد.

به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی برگزار شد
نخستین مرحله آزمون سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی
(لینک اصلی خبر)

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

نخستین مرحله آزمون سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی به همت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی برگزار شد.
به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرحله نخست آزمون سومین المپیاد دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ روز جمعه ۶ بهمن ماه سال جاری به طور همزمان در سراسر کشور برگزار شد. بیش از ۵۰۰۰ دانش آموز در ۲۲۱ حوزه امتحانی در سراسر کشور و ۲ حوزه در خارج از کشور در این المپیاد حضور داشتند.
امیرعلی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی، فاطمه مهاجرانی سرپرست مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، عباسعلی مظفری معاون باشگاه دانش پژوهان جوان، بهزاد صولتیان رئیس روابط عمومی مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، علی قربانی رئیس اداره استعدادهای درخشان شهر تهران و جمعی از اعضای وزارت آموزش وپرورش از این مرحله بازدید کردند و از نزدیک در جریان این مرحله قرار گرفتند.
حمیدیه و هیئت همراه ابتدا از حوزه امتحانی دخترانه نظر و سپس با حضور در دبیرستان پسرانه امام هادی (ع) از روند برگزاری این آزمون در این حوزه ها بازدید کردند.
سومین المپیاد علمی دانش آموزی سلول های بنیادی و پزشکی بازساختی در سال تحصیلی ۹۷-۱۳۹۶ با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با همکاری مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان، مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی برگزار می شود.

نامه بسیج دانشجویی ۱۲۹ دانشگاه کشور به رئیس جمهور در اعتراض به «حذف دوران تحصیل از سنوات خدمت»
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

بسیج دانشجویی ۱۲۹ دانشگاه کشور در اعتراض به لایحه «اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری» و حذف دوران تحصیل از سنوات خدمت، خطاب به رئیس جمهور، نامه ای تنظیم کرده اند.
به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس ، بسیج دانشجویی ۱۲۹ دانشگاه کشور در اعتراض به لایحه «اصلاح و دائمی کردن قانون مدیریت خدمات کشوری» و حذف دوران تحصیل از سنوات خدمت، خطاب به رئیس جمهور، نامه ای تنظیم کرده اند.
در این نامه خطاب به ریاست محترم جمهور آمده است: در مصوبه اخیر هیأت وزیران مبنی بر اصلاح و دائمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری، شاهد بندی در آن بودیم که نه تنها به پیکره آموزش و پرورش صدمه جدی وارد خواهد کرد بلکه ممکن است آینده کشور را به مخاطره بیندازد.
در تبصره ۲ بنده ۵۱ این قانون حذف دوران تحصیل از سنوات خدمت آمده است. همان طور که مستحضرید محاسبه دوران تحصیل در سنوات خدمت یکی از مزایا و مشوق هایی است که داوطلبان و نخبگان برای انتخاب و روی آوردن به دانشگاه های بورسیه و در صدر اهمیت آنها، دانشگاه های فرهنگیان مدنظر قرار می گیرند.
با تصویب این قانون و حذف این فاکتورهای مشوق، به زودی شاهد رکود و بی رغبتی نخبگان برای حضور در دانشگاه های فرهنگیان خواهیم بود و علی رغم تأکیدات مکرر مقام معظّم رهبری، جایگاه این دانشگاه ها دچار تزلزل خواهد شد.
شما در جایگاه ریاست جمهوری کشور باید بیشترین دغدغه را در جهت تقویت مراکز تربیت معلم برای تضمین تربیت موفق نسل های آینده کشور داشته باشید لذا از جنابعالی درخواست پیگیری جدی در جهت لغو این بند از قانون خدمات کشوری را داریم.
ومن الله التوفیق
رونوشت:
جناب آقای دکتر زاهدی رئیس کمیسیون آموزش مجلس
جناب آقای دکتر بطحایی وزیر آموزش و پرورش
جناب آقای دکتر مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی
از طرف دانشگاه های:
۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت
۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم تحقیقات
۴٫ بسیج دانشجویی مدرسه عالی شهید مطهری
۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه خواجه نصیر
۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد تهران جنوب
۷٫ بسیج دانشجویی دانشگاه الزهرا
۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم قضایی
۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه شاهد
۱۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران
۱۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه دانشکده فنی شریعتی
۱۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه دانشکده فنی ولیعصر عج
۱۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه تهران
۱۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع)
۱۵٫ حوزه برادران بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران
۱۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه صدرا
۱۷٫ بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
۱۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه صداوسیما
۱۹٫بسیج دانشجویی دانشگاه شهید شمسی پور
۲۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه مذاهب اسلامی
۲۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه شهید عباسپور
۲۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه دانشگاه گیلان
۲۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی گیلان
۲۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد رشت
۲۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد لاهیجان
۲۶٫ بسیج دانشجویی پردیس بنت الهدی صدر رشت
۲۷٫ بسیج دانشجویی پردیس امام علی علیه السلام رشت
۲۸٫ بسیج دانشجویی فنی شهید چمران رشت
۲۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه خوارزمی.
۳۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد
۳۱٫ بسیج دانشجویی فرهنگیان کرج
۳۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز
۳۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی اهواز
۳۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر
۳۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد دزفول
۳۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور اهواز
۳۷٫ بسیج دانشجویی دانشگاه شهرکرد
۳۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد
۳۹٫ حوزه شهید قنبری پردیس بحر العلوم شهرکرد
۴۰٫ بسیج دانشجویی پایگاه شهید رجایی فرهنگیان
۴۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان
۴۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان
۴۳٫ بسیج دانشجویی پردیس آیت الله خامنه ای گرگان
۴۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه دولتی گنبد کاووس
۴۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه جامع گلستان
۴۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان آذربایجان غربی
۴۷٫ بسیج دانشجویی علوم پزشکی ارومیه
۴۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه ارومیه
۴۹٫ بسیج دانشجویی پیام نور ارومیه
۵۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه شمال آمل
۵۱٫بسیج دانشجویی دانشگاه مازندران بابلسر
۵۲٫بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی آمل(آیت الله آملی)
۵۳٫بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بابل
۵۴٫بسیج دانشجویی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری
۵۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی ساری
۵۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی پسران
۵۷٫ بسیج دانشجویی آیت الله کمالوند خواهران خرم اباد(فرهنگیان)
۵۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد یزد
۵۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه یزد
۶۰٫ بسیج دانشجویی فرهنگیان یزد
۶۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه سراسری اردکان
۶۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه آیت الله حائری میبد
۶۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور رشت
۶۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور ماسال
۶۵٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی شهرستان اقلید استان فارس
۶۶٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا (س) اصفهان
۶۷٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان اصفهان
۶۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت معصومه (س) استان قم
۶۹٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر استان تهران
۷۰٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا استان سمنان
۷۱٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفر صادق(ع) استان ایلام
۷۲٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس الزهرا ( س ) استان زنجان
۷۳٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر استان شیراز
۷۴٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بیت الهدی شهر آمل استان مازنداران
۷۵٫بسیج داتشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر استان همدان
۷۶٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر استان البرز
۷۷٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر شهر سنندج استان کردستان
۷۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز حضرت فاطمه (س) شهر قائم شهر استان مازندران
۷۹٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام خمینی (ره) شهر گرگان استان گلستان
۸۰٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام جعفرصادق(ع) شهر بجنورد استان خراسان شمالی
۸۱٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس رسالت شهر زاهدن استان سیستان و بلوچستان
۸۲٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس صدیقه طاهره(س) شهر ساری استان مازندران
۸۳٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس خدیجه کبری(س) شهر دزفول استان خوزستان
۸۴٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) شهر تبریز استان آذربایجان شرقی
۸۵٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر استان کرمان
۸۶٫بسیج داشنجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینبیه پیشوا شهر ورامین استان تهران
۸۷٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر استان بوشهر
۸۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا استان یزد
۸۹٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید هاشمی نژاد شهر مشهد استان خراسان رضوی
۹۰٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری شهر خوی استان آذربایجان غربی
۹۱٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس زینب کبری (س) شهر بروجرد استان لرستان
۹۲٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس کوثر شهر یاسوج استان کهگیلویه و بویراحمد
۹۳٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بنت الهدی صدر استان قزوین
۹۴٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری (س) شهر اراک استان مرکزی
۹۵٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا(س) شهر اهواز استان خوزستان
۹۶٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان قزوین
۹۷٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی استان بوشهر
۹۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس آزادگان شهرستان نیر استان اردبیل
۹۹٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس استان کردستان
۱۰۰٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس دانشورشهرستان نیشابور استان خراسان رضوی
۱۰۱٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی شهر مشهد مقدس استان خراسان رضوی
۱۰۲٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید میرشاکی شهرستان الیگودرز استان لرستان
۱۰۳٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز شهید آیت شهرستان نجف آباد استان اصفهان
۱۰۴٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید باهنر استان اصفهان
۱۰۵٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران استان تهران
۱۰۶٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مطهری(ره) شهر شیراز استان فارس
۱۰۷٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس خواجه نصیر الدین طوسی استان کرمان
۱۰۸٫بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان سمنان
۱۰۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس امام علی علیه السلام استان گیلان
۱۱۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس دکتر شریعتی شهر ساری استان مازندران
۱۱۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان کرمانشاه
۱۱۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مقصودی همدان
۱۱۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مقصودی استان همدان
۱۱۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مدرس استان ایلام
۱۱۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی شهرستان خرم آباد استان لرستان
۱۱۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت رسول اکرم (ص) شهر اهواز استان خوزستان
۱۱۷٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شیخ مرتضی انصاری شهرستان دزفول استان خوزستان
۱۱۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس بحرالعلوم شهرکرد استان چهارمحال و بختیاری
۱۱۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه طباطبایی سبزوار استان خراسان رضوی
۱۲۰٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی شهر بندرعباس استان هرمزگان
۱۲۱٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی استان فارس
۱۲۲٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس سلمان فارسی استان فارس
۱۲۳٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهیدان پاکنژاد استان یزد
۱۲۴٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی استان زنجان
۱۲۵٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهدای مکه استان تهران
۱۲۶٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس حکیم فردوسی استان البرز
۱۲۷٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی شهرستان فرخشهر استان اصفهان
۱۲۸٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس علامه امینی شهر تبریز استان آذربایجان شرقی
۱۲۹٫ بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید مفتح شهرری استان تهران
انتهای پیام/
چرا لرستان نمی تواند داشته های تاریخی اش را نقد کند؟
کشتی نوح هم اینجا به گل نشست
(لینک اصلی خبر)

روزنامه ایران

مریم طالشی
می گویند کشتی نوح(ع) اینجا
به زمین نشسته است. در منطقه ای به نام «سرکشتی» و کوهی به همین نام که شبیه کشتی است. این را اهالی «دلفان» می گویند؛ همان ها که افسانه های زیادی در باره کشتی و چگونگی فرودش در لرستان
نقل می کنند، جوری که انگار تمام وقایع را به چشم دیده اند. روزگار نوح نبی کجا و حالا کجا؟! در لرستان اما می شود برای هر چیز افسانه ای متصور شد.
زمین خشک خشک است. امسال باران خیلی کم باریده. نم یا رگباری زده و تمام شده. از اول پاییز چشم به راه باران بوده اند. تصورش سخت است که اینجا روزی بستر دریایی چونان باعظمت بوده و آن کشتی بزرگ با حیوانات جفت شده، در ساحلش به خشکی رسیده و آرام گرفته باشد. ۷ هزار و ۲۰۰ سال پیش. حالا مکان پهلوگیری کشتی نوح، خاستگاه روستاهای پراکنده ای است که در دامنه های بلوط دار واقع شده و هر سال اوضاع معیشت مردمانشان وخیم تر می شود و جمعیتشان کمتر. اهالی لرستان، افسانه شان را با مردم ترکیه، یمن، سوریه، عراق و آذربایجان سهیم اند چراکه محققان این کشورها نیز ادعا کرده اند که کشتی نوح در سرزمین آنها به زمین نشسته است. بگذارید شرح کوتاهی بدهیم و برویم سراغ روایت خودمان.
در ترکیه عکس های هوایی از آثار یک کشتی بر کوه های آرارات گرفته شد و بعد از تحقیقات ادعا کردند نمونه فسیل حیوانات به گل نشسته را نیز پیدا کرده اند. این ادعا موجب شد تا تحقیقات بسیاری از سوی پیروان ادیان ابراهیمی برای پیدا کردن بقایای کشتی نوح، در منطقه مورد نظر انجام شود. سال ۲۰۰۷ تیمی که از سوی کلیسای مسیحیت حمایت می شد، تکه چوب هایی در ارتفاعات قله آرارات در ترکیه پیدا کرد. هرچند تیم جست و جوگر مدعی شد اطمینان دارد کشتی نوح را یافته است اما باستان شناسان این ادعا را با توجه به شواهد علمی موجود مورد تردید فراوان دانستند. در نهایت مشخص شد داستان، جعلی و با هدف جذب توریست بوده است. در یمن، عراق، سوریه و آذربایجان نیز ادعاهایی در این باره مطرح شد. اما در این میان نشست کشتی نوح را در کوه های زاگرس قوی ترین احتمال می دانند.
دکتر علی اکبر افراسیاب پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فردی است که دو دهه در این باره تحقیق کرده است. او در مقاله «نوح و نوحاوند» که سال ۱۳۷۹ منتشر شده، عنوان کرده که طوفان نوح مقابل رشته کوه های زاگرس آرام شده و کشتی نوح در کوه «سرکشتی» به گل نشسته است.
او می گوید: «دراین محل مدارک و اسناد زیادی در خصوص کشتی حضرت نوح به دست آمده است. در بالای این کوه دو مرقد بسیار کهنه یافتم که در منابع به نام مقبره «بابای بزرگ» آمده و بسیار مورد استقبال و اعتماد مردم برای زیارت قرار دارد.»
مقاله همان موقع به بنیاد نوح شناسی امریکا فرستاده شد و پس از مدتی، گروهی سه نفره از امریکا به ایران آمدند و همراه با دکتر افراسیاب پور راهی کوه «سرکشتی» شدند تا منطقه را از نزدیک ببینند. افراسیاب پور در این باره چنین می گوید: «در آنجا سنگ های بسیار عجیبی را پیدا کردیم که مانند حلقه های زنجیر بودند و همچنین قبرهایی مربوط به پیش از اسلام. دو قبر در بالای کوه «سرکشتی» وجود دارد که به اعتقاد من یکی قبر نوح و دیگری احتمالاً قبر حضرت آدم است.»
محمدحسین پاپلی یزدی، جغرافیدان، محقق و نویسنده نیز در کتاب «فرهنگ آبادی ها» درباره کوه سرکشتی چنین نوشته است: «سرکشتی محل به گل نشستن کشتی نوح است و در غرب منطقه دلفان رشته کوهی است مربوط به دوران اول و دوم. مرحوم حاج حیدر که کهنسال ترین مرد قبیله بود درباره وجه تسمیه این کوه گفت: پس از فرونشستن طوفان نوح، کشتی نوح بر بالای این کوه به گل نشست و از حرکت باز ایستاد.»
بگذارید برگردیم به ابتدای ماجرا. ابتدای ماجرا برای من یعنی وقتی پایم به منطقه رسید و خودم را در محل وقوع افسانه های هیجان انگیز دیدم؛ ۶۵ کیلومتری شهر دلفان. از پیچ های جاده باریک گذشته ایم و محو تماشای آسمان آبی تیره و تک درختانی شده ایم که همچون ناظرانی خاموش در دوسوی جاده ایستاده بودند. دم غروب می رسیم. گنبد مخروطی مقبره، زیر نور نارنجی متمایل به قرمز می درخشد.
روستای «بابای بزرگ» بزرگ نیست؛ مثل باقی روستاهای بخش کاکاوند. مجموعه ای از چند خانه که با فاصله های اندک از هم قرار گرفته اند. ورودی روستا با ورودی مقبره که حیاط وسیعی است، تقریباً یکی است. مقبره و روستا روی کوهی واقع شده اند که آن را محل وقوع ماجرای کشتی نوح می دانند. آن طور که شنیده ام مقبره بابای بزرگ یا امامزاده ابراهیم از لحاظ معماری قابل توجه است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است. گنبد تماماً با سنگ و آجر ساخته شده و داخل حرم هشت ضلعی است و کاشیکاری جالبی دارد. در دو طرف شرقی و غربی گنبد، دو محراب دیده می شود. داخل حرم در ضلع جنوب غربی گنبد بابای بزرگ، گنبد کوچکتری وجود دارد که به نام «کال نازار» به معنی سبزه روی نازنین مشهور است که گفته می شود از اصحاب و بستگان یا خادمان بابا ی بزرگ بوده و از دیرباز مورد احترام زائران و مردم منطقه بوده است.
دور تا دور حیاط، حجره های کوچک دیده می شود که محلی برای اسکان زائران است. زائران و گردشگرانی که بیشتر بهار و تابستان گذرشان به اینجا می افتد تا مقبره بابای بزرگ را که می گویند از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، زیارت کنند. پسر جوان، خادم امامزاده در حال تمیز کردن حیاط است. اهل روستاست. می گوید: «اینجا این موقع سال خلوت است. الان کسی نمی آید. همین مردم اینجا خودشان می آیند. شب نمی مانند. فصل خوب، از خرم آباد و کرمانشاه و همدان تور می آید. اتاق می گیرند و می مانند.»
کرایه اتاق شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. ماندن در حیاط هم مانعی ندارد. خانه اهالی هم هست که خودشان تابستان ها زیر «سیاه چادر» می خوابند و زمستان ها به خانه های سنگی شان پناه می برند. شغل شان دامداری است.
قبرستان در همان ورودی روستا قرار دارد و تا داخل آن پیش رفته. مردم اطراف، کرامات زیادی از امامزاده دیده اند و به خاطر همین دوست دارند مردگانشان را در قبرستان بابای بزرگ به خاک بسپارند. برای همین هم هست که قبرها تا دم در خانه ها پیش رفته. مثل خانه پروین که وقتی از پلکانش پایین می آید، در واقع پا به قبرستان می گذارد و خانه های کناری اش هم همین وضع را دارند و منظره ای که هر روز مقابل چشمانشان قرار دارد، سیمای قبرستان خاموش است.از این وضع اما نه تنها شکایتی ندارند، بلکه مایه دلگرمی شان هم هست. هرچه باشد مردم، این منطقه را مقدس می دانند و به قول خودشان منت دارند میزبان زائرانش باشند. خودشان به روستا می گویند «بابابزرگ». پروین، زن پنجاه و چند ساله بیرون خانه اش مشغول آب دادن به دام هاست. می گوید: «خدا را شکر اینجا آب داریم. وضع مان بد نیست. وقتی زائر می آید بهتر می شود.» می گویم: «اینجا همان جایی است که کشتی نوح نشسته؟!» اول کمی تعجب می کند. انگار از سؤال ناگهانی ام جا خورده باشد. دوباره می پرسم. این بار قضیه را می گیرد. سرش را تکان می دهد و می گوید: «ها… می گویند.» و بعد از کمی مکث ادامه می دهد: «قبرش هم همین جاست.» و گنبد بابای بزرگ یا به قول خودش بابابزرگ را نشان می دهد. این البته اعتقاد خیلی از مردم منطقه است و مدفن نوح نبی را همان مقبره بابای بزرگ می دانند که مورد توجه دراویش غرب کشور هم هست. اما اگر عبارت مقبره نوح نبی را در گوگل جست و جو کنید، به روستایی به نام «قمش» می رسید.
بر اساس اطلاعات موجود، تپه مقبره منتسب به نوح نبی مربوط به پیش از تاریخ دوره اشکانیان و دوران های تاریخی پیش از اسلام است که در روستای قمش بخش کاکاوند شهرستان دلفان واقع شده و در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته در اینکه این مقبره واقعاً مدفن نوح نبی است، باز هم ابهامات زیادی وجود دارد و پاره ای از باستان شناسان آن را بیشتر زاییده تصورات مردم می دانند.
دکتر داوود داوودی، باستان شناس اهل خرم آباد در این رابطه در گفت و گو با «ایران» می گوید: «کوه سرکشتی به خاطر توپوگرافی منطقه و شکل خاصی که دارد، این باور را در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده که کشتی نوح است. آنها افسانه هایی هم در این باره دارند اما به لحاظ باستان شناسی این قضیه دارای اهمیت نیست چون داستان نوح نبی که در قرآن هم ذکر شده، دارای سابقه طولانی تری است. ممکن است همان داستان ها و افسانه ها در ذهن مردم نفوذ کرده و این تصور را ایجاد کرده باشد که کوه سرکشتی همان کشتی نوح است.
اما به هرحال منطقه به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است چرا که خود بابای بزرگ از عرفای اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده است. به لحاظ باستان شناسی بررسی هایی در این منطقه صورت گرفته و شواهدی از دوره نوسنگی، مس سنگ، عصر برنز و عصر آهن در آن دیده می شود.»به گفته داوودی نوشته های باستان شناسان و شرق شناسان در طی سال های مختلف نشان از اهمیت تاریخی منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ دارد. از آن جمله «هنری رنخستینسن» درسال ۱۸۳۶، «فریا استارک» در سال ۱۹۲۷، «اشتاین» درسال ۱۹۳۶، «اریک اشمیت» در سال ۱۹۳۸ و بسیاری دیگر را می توان نام برد که از این مقبره بازدید کرده اند و درباره ساختمان آن و ارادت و اعتقادات مردم منطقه به بابای بزرگ در سفرنامه های خود مطالبی عنوان کرده اند.
داوودی اما جذابیت منطقه را نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه از جهت شرایط طبیعی هم عنوان می کند و می گوید: «این منطقه با ارتفاع
۲ هزار و ۸۰۰ متر در سلسله ارتفاعات غرب دلفان قرار دارد و یکی از غنی ترین منابع طبیعی استان است که مردم آن لک زبان و عمدتاً عشایر هستند.»منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ و محدوده شهرستان دلفان می تواند به لحاظ تاریخی و طبیعی مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. با این حال مردم آن به سختی روزگار می گذرانند و از کمترین امکانات رفاهی و معیشتی برخوردارند.
با بابای بزرگ خداحافظی می کنیم. هوا حالا کاملاً تاریک شده و روستا در تاریکی کامل فرو رفته است. چراغ خانه ها کم کم روشن می شود و نور ضعیفی از آن به چشم می خورد. پروین و دیگر ساکنان روستا، حالا
به خانه های سنگی شان بازگشته اند. بابابزرگ در سکوت فرو می رود.
نیم نگاه
روستای «بابای بزرگ» بزرگ نیست؛ مثل باقی روستاهای بخش کاکاوند. مجموعه ای از چند خانه که با فاصله های اندک از هم قرار گرفته اند. ورودی روستا با ورودی مقبره که حیاط وسیعی است، تقریبا یکی است. مقبره و روستا روی کوهی واقع شده اند که آن را محل وقوع کشتی نوح می دانند. آنطور که شنیده ام مقبره بابای بزرگ یا امامزاده ابراهیم از لحاظ معماری قابل توجه است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است
پروین، زن پنجاه و چند ساله بیرون خانه اش مشغول آب دادن به دامهاست. می گوید: «خدا را شکر اینجا آب داریم. وضع مان بد نیست. وقتی زائر می آید بهتر می شود.» می گویم: «اینجا همان جایی است که کشتی نوح به گل نشسته؟!»
اول کمی تعجب می کند. انگار از سوال ناگهانی ام جا خورده باشد. دوباره می پرسم. این بار قضیه را می گیرد. سرش را تکان می دهد و می گوید: «ها… می گویند.» و بعد از کمی مکث ادامه می دهد: «قبرش هم همین جاست.»
دکتر داوود داوودی، باستان شناس: کوه سرکشتی به خاطر توپوگرافی منطقه و شکل خاصی که دارد، این باور را در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده که کشتی نوح است. آنها افسانه هایی هم در این باره دارند اما به لحاظ باستان شناسی این قضیه دارای اهمیت نیست چون داستان نوح نبی که در قرآن هم ذکر شده، دارای سابقه طولانی تری است. ممکن است همان داستان ها و افسانه ها در ذهن مردم نفوذ کرده و این تصور را ایجاد کرده باشد که کوه سرکشتی همان کشتی نوح است

کشتی نوح (ع) در لرستان به گل نشست؟
(لینک اصلی خبر)

ایسنا

می گویند کشتی نوح (ع) اینجا به زمین نشسته است؛ در منطقه ای به نام «سرکشتی» و کوهی به همین نام که شبیه کشتی است. این را اهالی «دلفان» می گویند؛ همان ها که افسانه های زیادی درباره کشتی و چگونگی فرودش در لرستان نقل می کنند، جوری که انگار تمام وقایع را به چشم دیده اند. روزگار نوح نبی کجا و حالا کجا؟! در لرستان اما می شود برای هر چیز افسانه ای متصور شد.

به گزارش ایسنا، «ایران» در ادامه نوشت: زمین خشک خشک است. امسال باران خیلی کم باریده. نم یا رگباری زده و تمام شده. از اول پاییز چشم به راه باران بوده اند. تصورش سخت است که اینجا روزی بستر دریایی چونان باعظمت بوده و آن کشتی بزرگ با حیوانات جفت شده، در ساحلش به خشکی رسیده و آرام گرفته باشد. ۷ هزار و ۲۰۰ سال پیش. حالا مکان پهلوگیری کشتی نوح، خاستگاه روستاهای پراکنده ای است که در دامنه های بلوط دار واقع شده و هر سال اوضاع معیشت مردمانشان وخیم تر می شود و جمعیتشان کمتر. اهالی لرستان، افسانه شان را با مردم ترکیه، یمن، سوریه، عراق و آذربایجان سهیم اند چراکه محققان این کشورها نیز ادعا کرده اند که کشتی نوح در سرزمین آنها به زمین نشسته است. بگذارید شرح کوتاهی بدهیم و برویم سراغ روایت خودمان.
در ترکیه عکس های هوایی از آثار یک کشتی بر کوه های آرارات گرفته شد و بعد از تحقیقات ادعا کردند نمونه فسیل حیوانات به گل نشسته را نیز پیدا کرده اند. این ادعا موجب شد تا تحقیقات بسیاری از سوی پیروان ادیان ابراهیمی برای پیدا کردن بقایای کشتی نوح، در منطقه مورد نظر انجام شود. سال ۲۰۰۷ تیمی که از سوی کلیسای مسیحیت حمایت می شد، تکه چوب هایی در ارتفاعات قله آرارات در ترکیه پیدا کرد. هرچند تیم جست و جوگر مدعی شد اطمینان دارد کشتی نوح را یافته است اما باستان شناسان این ادعا را با توجه به شواهد علمی موجود مورد تردید فراوان دانستند. در نهایت مشخص شد داستان، جعلی و با هدف جذب توریست بوده است. در یمن، عراق، سوریه و آذربایجان نیز ادعاهایی در این باره مطرح شد. اما در این میان نشست کشتی نوح را در کوه های زاگرس قوی ترین احتمال می دانند.
دکتر علی اکبر افراسیاب پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فردی است که دو دهه در این باره تحقیق کرده است. او در مقاله «نوح و نوحاوند» که سال ۱۳۷۹ منتشر شده، عنوان کرده که طوفان نوح مقابل رشته کوه های زاگرس آرام شده و کشتی نوح در کوه «سرکشتی» به گل نشسته است.
او می گوید: «در این محل مدارک و اسناد زیادی در خصوص کشتی حضرت نوح به دست آمده است. در بالای این کوه دو مرقد بسیار کهنه یافتم که در منابع به نام مقبره «بابای بزرگ» آمده و بسیار مورد استقبال و اعتماد مردم برای زیارت قرار دارد.»
مقاله همان موقع به بنیاد نوح شناسی امریکا فرستاده شد و پس از مدتی، گروهی سه نفره از امریکا به ایران آمدند و همراه با دکتر افراسیاب پور راهی کوه «سرکشتی» شدند تا منطقه را از نزدیک ببینند. افراسیاب پور در این باره چنین می گوید: «در آنجا سنگ های بسیار عجیبی را پیدا کردیم که مانند حلقه های زنجیر بودند و همچنین قبرهایی مربوط به پیش از اسلام. دو قبر در بالای کوه «سرکشتی» وجود دارد که به اعتقاد من یکی قبر نوح و دیگری احتمالاً قبر حضرت آدم است.»
محمدحسین پاپلی یزدی، جغرافیدان، محقق و نویسنده نیز در کتاب «فرهنگ آبادی ها» درباره کوه سرکشتی چنین نوشته است: «سرکشتی محل به گل نشستن کشتی نوح است و در غرب منطقه دلفان رشته کوهی است مربوط به دوران اول و دوم. مرحوم حاج حیدر که کهنسال ترین مرد قبیله بود درباره وجه تسمیه این کوه گفت: پس از فرونشستن طوفان نوح، کشتی نوح بر بالای این کوه به گل نشست و از حرکت باز ایستاد.»
بگذارید برگردیم به ابتدای ماجرا. ابتدای ماجرا برای من یعنی وقتی پایم به منطقه رسید و خودم را در محل وقوع افسانه های هیجان انگیز دیدم؛ ۶۵ کیلومتری شهر دلفان. از پیچ های جاده باریک گذشته ایم و محو تماشای آسمان آبی تیره و تک درختانی شده ایم که همچون ناظرانی خاموش در دوسوی جاده ایستاده بودند. دم غروب می رسیم. گنبد مخروطی مقبره، زیر نور نارنجی متمایل به قرمز می درخشد.
روستای «بابای بزرگ» بزرگ نیست؛ مثل باقی روستاهای بخش کاکاوند. مجموعه ای از چند خانه که با فاصله های اندک از هم قرار گرفته اند. ورودی روستا با ورودی مقبره که حیاط وسیعی است، تقریباً یکی است. مقبره و روستا روی کوهی واقع شده اند که آن را محل وقوع ماجرای کشتی نوح می دانند. آن طور که شنیده ام مقبره بابای بزرگ یا امامزاده ابراهیم از لحاظ معماری قابل توجه است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است. گنبد تماماً با سنگ و آجر ساخته شده و داخل حرم هشت ضلعی است و کاشیکاری جالبی دارد. در دو طرف شرقی و غربی گنبد، دو محراب دیده می شود. داخل حرم در ضلع جنوب غربی گنبد بابای بزرگ، گنبد کوچکتری وجود دارد که به نام «کال نازار» به معنی سبزه روی نازنین مشهور است که گفته می شود از اصحاب و بستگان یا خادمان بابا ی بزرگ بوده و از دیرباز مورد احترام زائران و مردم منطقه بوده است.
دور تا دور حیاط، حجره های کوچک دیده می شود که محلی برای اسکان زائران است. زائران و گردشگرانی که بیشتر بهار و تابستان گذرشان به اینجا می افتد تا مقبره بابای بزرگ را که می گویند از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، زیارت کنند. پسر جوان، خادم امامزاده در حال تمیز کردن حیاط است. اهل روستاست. می گوید: «اینجا این موقع سال خلوت است. الان کسی نمی آید. همین مردم اینجا خودشان می آیند. شب نمی مانند. فصل خوب، از خرم آباد و کرمانشاه و همدان تور می آید. اتاق می گیرند و می مانند.»
کرایه اتاق شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. ماندن در حیاط هم مانعی ندارد. خانه اهالی هم هست که خودشان تابستان ها زیر «سیاه چادر» می خوابند و زمستان ها به خانه های سنگی شان پناه می برند. شغل شان دامداری است.
قبرستان در همان ورودی روستا قرار دارد و تا داخل آن پیش رفته. مردم اطراف، کرامات زیادی از امامزاده دیده اند و به خاطر همین دوست دارند مردگانشان را در قبرستان بابای بزرگ به خاک بسپارند. برای همین هم هست که قبرها تا دم در خانه ها پیش رفته. مثل خانه پروین که وقتی از پلکانش پایین می آید، در واقع پا به قبرستان می گذارد و خانه های کناری اش هم همین وضع را دارند و منظره ای که هر روز مقابل چشمانشان قرار دارد، سیمای قبرستان خاموش است. از این وضع اما نه تنها شکایتی ندارند، بلکه مایه دلگرمی شان هم هست. هرچه باشد مردم، این منطقه را مقدس می دانند و به قول خودشان منت دارند میزبان زائرانش باشند. خودشان به روستا می گویند «بابابزرگ».
پروین، زن پنجاه و چند ساله بیرون خانه اش مشغول آب دادن به دام هاست. می گوید: «خدا را شکر اینجا آب داریم. وضع مان بد نیست. وقتی زائر می آید بهتر می شود.» می گویم: «اینجا همان جایی است که کشتی نوح نشسته؟!» اول کمی تعجب می کند. انگار از سؤال ناگهانی ام جا خورده باشد. دوباره می پرسم. این بار قضیه را می گیرد. سرش را تکان می دهد و می گوید: «ها… می گویند.» و بعد از کمی مکث ادامه می دهد: «قبرش هم همین جاست.» و گنبد بابای بزرگ یا به قول خودش بابابزرگ را نشان می دهد. این البته اعتقاد خیلی از مردم منطقه است و مدفن نوح نبی را همان مقبره بابای بزرگ می دانند که مورد توجه دراویش غرب کشور هم هست. اما اگر عبارت مقبره نوح نبی را در گوگل جست و جو کنید، به روستایی به نام «قمش» می رسید.
بر اساس اطلاعات موجود، تپه مقبره منتسب به نوح نبی مربوط به پیش از تاریخ دوره اشکانیان و دوران های تاریخی پیش از اسلام است که در روستای قمش بخش کاکاوند شهرستان دلفان واقع شده و در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته در اینکه این مقبره واقعاً مدفن نوح نبی است، باز هم ابهامات زیادی وجود دارد و پاره ای از باستان شناسان آن را بیشتر زاییده تصورات مردم می دانند.
دکتر داوود داوودی، باستان شناس اهل خرم آباد در این رابطه می گوید: «کوه سرکشتی به خاطر توپوگرافی منطقه و شکل خاصی که دارد، این باور را در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده که کشتی نوح است. آنها افسانه هایی هم در این باره دارند اما به لحاظ باستان شناسی این قضیه دارای اهمیت نیست چون داستان نوح نبی که در قرآن هم ذکر شده، دارای سابقه طولانی تری است. ممکن است همان داستان ها و افسانه ها در ذهن مردم نفوذ کرده و این تصور را ایجاد کرده باشد که کوه سرکشتی همان کشتی نوح است. اما به هرحال منطقه به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است چرا که خود بابای بزرگ از عرفای اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده است. به لحاظ باستان شناسی بررسی هایی در این منطقه صورت گرفته و شواهدی از دوره نوسنگی، مس سنگ، عصر برنز و عصر آهن در آن دیده می شود.»
به گفته داوودی نوشته های باستان شناسان و شرق شناسان در طی سال های مختلف نشان از اهمیت تاریخی منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ دارد. از آن جمله «هنری رنخستینسن» درسال ۱۸۳۶، «فریا استارک» در سال ۱۹۲۷، «اشتاین» درسال ۱۹۳۶، «اریک اشمیت» در سال ۱۹۳۸ و بسیاری دیگر را می توان نام برد که از این مقبره بازدید کرده اند و درباره ساختمان آن و ارادت و اعتقادات مردم منطقه به بابای بزرگ در سفرنامه های خود مطالبی عنوان کرده اند.
داوودی اما جذابیت منطقه را نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه از جهت شرایط طبیعی هم عنوان می کند و می گوید: «این منطقه با ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متر در سلسله ارتفاعات غرب دلفان قرار دارد و یکی از غنی ترین منابع طبیعی استان است که مردم آن لک زبان و عمدتاً عشایر هستند.»
منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ و محدوده شهرستان دلفان می تواند به لحاظ تاریخی و طبیعی مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. با این حال مردم آن به سختی روزگار می گذرانند و از کمترین امکانات رفاهی و معیشتی برخوردارند.
با بابای بزرگ خداحافظی می کنیم. هوا حالا کاملاً تاریک شده و روستا در تاریکی کامل فرو رفته است. چراغ خانه ها کم کم روشن می شود و نور ضعیفی از آن به چشم می خورد. پروین و دیگر ساکنان روستا، حالا به خانه های سنگی شان بازگشته اند. بابابزرگ در سکوت فرو می رود.

کشتی نوح (ع) در لرستان به گل نشست؟
(لینک اصلی خبر)

روزنامه دنیای اقتصاد

روزنامه ایران : می گویند کشتی نوح (ع) اینجا به زمین نشسته است؛ در منطقه ای به نام «سرکشتی» و کوهی به همین نام که شبیه کشتی است. این را اهالی «دلفان» می گویند؛ همان ها که افسانه های زیادی درباره کشتی و چگونگی فرودش در لرستان نقل می کنند، جوری که انگار تمام وقایع را به چشم دیده اند. روزگار نوح نبی کجا و حالا کجا؟! در لرستان اما می شود برای هر چیز افسانه ای متصور شد.
«ایران» در ادامه نوشت: زمین خشک خشک است. امسال باران خیلی کم باریده. نم یا رگباری زده و تمام شده. از اول پاییز چشم به راه باران بوده اند. تصورش سخت است که اینجا روزی بستر دریایی چونان باعظمت بوده و آن کشتی بزرگ با حیوانات جفت شده، در ساحلش به خشکی رسیده و آرام گرفته باشد. ۷ هزار و ۲۰۰ سال پیش. حالا مکان پهلوگیری کشتی نوح، خاستگاه روستاهای پراکنده ای است که در دامنه های بلوط دار واقع شده و هر سال اوضاع معیشت مردمانشان وخیم تر می شود و جمعیتشان کمتر. اهالی لرستان، افسانه شان را با مردم ترکیه، یمن، سوریه، عراق و آذربایجان سهیم اند چراکه محققان این کشورها نیز ادعا کرده اند که کشتی نوح در سرزمین آنها به زمین نشسته است. بگذارید شرح کوتاهی بدهیم و برویم سراغ روایت خودمان.
در ترکیه عکس های هوایی از آثار یک کشتی بر کوه های آرارات گرفته شد و بعد از تحقیقات ادعا کردند نمونه فسیل حیوانات به گل نشسته را نیز پیدا کرده اند. این ادعا موجب شد تا تحقیقات بسیاری از سوی پیروان ادیان ابراهیمی برای پیدا کردن بقایای کشتی نوح، در منطقه مورد نظر انجام شود. سال ۲۰۰۷ تیمی که از سوی کلیسای مسیحیت حمایت می شد، تکه چوب هایی در ارتفاعات قله آرارات در ترکیه پیدا کرد. هرچند تیم جست و جوگر مدعی شد اطمینان دارد کشتی نوح را یافته است اما باستان شناسان این ادعا را با توجه به شواهد علمی موجود مورد تردید فراوان دانستند. در نهایت مشخص شد داستان، جعلی و با هدف جذب توریست بوده است. در یمن، عراق، سوریه و آذربایجان نیز ادعاهایی در این باره مطرح شد. اما در این میان نشست کشتی نوح را در کوه های زاگرس قوی ترین احتمال می دانند.
دکتر علی اکبر افراسیاب پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فردی است که دو دهه در این باره تحقیق کرده است. او در مقاله «نوح و نوحاوند» که سال ۱۳۷۹ منتشر شده، عنوان کرده که طوفان نوح مقابل رشته کوه های زاگرس آرام شده و کشتی نوح در کوه «سرکشتی» به گل نشسته است.
او می گوید: «در این محل مدارک و اسناد زیادی در خصوص کشتی حضرت نوح به دست آمده است. در بالای این کوه دو مرقد بسیار کهنه یافتم که در منابع به نام مقبره «بابای بزرگ» آمده و بسیار مورد استقبال و اعتماد مردم برای زیارت قرار دارد.»
مقاله همان موقع به بنیاد نوح شناسی امریکا فرستاده شد و پس از مدتی، گروهی سه نفره از امریکا به ایران آمدند و همراه با دکتر افراسیاب پور راهی کوه «سرکشتی» شدند تا منطقه را از نزدیک ببینند. افراسیاب پور در این باره چنین می گوید: «در آنجا سنگ های بسیار عجیبی را پیدا کردیم که مانند حلقه های زنجیر بودند و همچنین قبرهایی مربوط به پیش از اسلام. دو قبر در بالای کوه «سرکشتی» وجود دارد که به اعتقاد من یکی قبر نوح و دیگری احتمالاً قبر حضرت آدم است.»
محمدحسین پاپلی یزدی، جغرافیدان، محقق و نویسنده نیز در کتاب «فرهنگ آبادی ها» درباره کوه سرکشتی چنین نوشته است: «سرکشتی محل به گل نشستن کشتی نوح است و در غرب منطقه دلفان رشته کوهی است مربوط به دوران اول و دوم. مرحوم حاج حیدر که کهنسال ترین مرد قبیله بود درباره وجه تسمیه این کوه گفت: پس از فرونشستن طوفان نوح، کشتی نوح بر بالای این کوه به گل نشست و از حرکت باز ایستاد.»
بگذارید برگردیم به ابتدای ماجرا. ابتدای ماجرا برای من یعنی وقتی پایم به منطقه رسید و خودم را در محل وقوع افسانه های هیجان انگیز دیدم؛ ۶۵ کیلومتری شهر دلفان. از پیچ های جاده باریک گذشته ایم و محو تماشای آسمان آبی تیره و تک درختانی شده ایم که همچون ناظرانی خاموش در دوسوی جاده ایستاده بودند. دم غروب می رسیم. گنبد مخروطی مقبره، زیر نور نارنجی متمایل به قرمز می درخشد.
روستای «بابای بزرگ» بزرگ نیست؛ مثل باقی روستاهای بخش کاکاوند. مجموعه ای از چند خانه که با فاصله های اندک از هم قرار گرفته اند. ورودی روستا با ورودی مقبره که حیاط وسیعی است، تقریباً یکی است. مقبره و روستا روی کوهی واقع شده اند که آن را محل وقوع ماجرای کشتی نوح می دانند. آن طور که شنیده ام مقبره بابای بزرگ یا امامزاده ابراهیم از لحاظ معماری قابل توجه است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است. گنبد تماماً با سنگ و آجر ساخته شده و داخل حرم هشت ضلعی است و کاشیکاری جالبی دارد. در دو طرف شرقی و غربی گنبد، دو محراب دیده می شود. داخل حرم در ضلع جنوب غربی گنبد بابای بزرگ، گنبد کوچکتری وجود دارد که به نام «کال نازار» به معنی سبزه روی نازنین مشهور است که گفته می شود از اصحاب و بستگان یا خادمان بابا ی بزرگ بوده و از دیرباز مورد احترام زائران و مردم منطقه بوده است.
دور تا دور حیاط، حجره های کوچک دیده می شود که محلی برای اسکان زائران است. زائران و گردشگرانی که بیشتر بهار و تابستان گذرشان به اینجا می افتد تا مقبره بابای بزرگ را که می گویند از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، زیارت کنند. پسر جوان، خادم امامزاده در حال تمیز کردن حیاط است. اهل روستاست. می گوید: «اینجا این موقع سال خلوت است. الان کسی نمی آید. همین مردم اینجا خودشان می آیند. شب نمی مانند. فصل خوب، از خرم آباد و کرمانشاه و همدان تور می آید. اتاق می گیرند و می مانند.»
کرایه اتاق شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. ماندن در حیاط هم مانعی ندارد. خانه اهالی هم هست که خودشان تابستان ها زیر «سیاه چادر» می خوابند و زمستان ها به خانه های سنگی شان پناه می برند. شغل شان دامداری است.
قبرستان در همان ورودی روستا قرار دارد و تا داخل آن پیش رفته. مردم اطراف، کرامات زیادی از امامزاده دیده اند و به خاطر همین دوست دارند مردگانشان را در قبرستان بابای بزرگ به خاک بسپارند. برای همین هم هست که قبرها تا دم در خانه ها پیش رفته. مثل خانه پروین که وقتی از پلکانش پایین می آید، در واقع پا به قبرستان می گذارد و خانه های کناری اش هم همین وضع را دارند و منظره ای که هر روز مقابل چشمانشان قرار دارد، سیمای قبرستان خاموش است. از این وضع اما نه تنها شکایتی ندارند، بلکه مایه دلگرمی شان هم هست. هرچه باشد مردم، این منطقه را مقدس می دانند و به قول خودشان منت دارند میزبان زائرانش باشند. خودشان به روستا می گویند «بابابزرگ».
پروین، زن پنجاه و چند ساله بیرون خانه اش مشغول آب دادن به دام هاست. می گوید: «خدا را شکر اینجا آب داریم. وضع مان بد نیست. وقتی زائر می آید بهتر می شود.» می گویم: «اینجا همان جایی است که کشتی نوح نشسته؟!» اول کمی تعجب می کند. انگار از سؤال ناگهانی ام جا خورده باشد. دوباره می پرسم. این بار قضیه را می گیرد. سرش را تکان می دهد و می گوید: «ها… می گویند.» و بعد از کمی مکث ادامه می دهد: «قبرش هم همین جاست.» و گنبد بابای بزرگ یا به قول خودش بابابزرگ را نشان می دهد. این البته اعتقاد خیلی از مردم منطقه است و مدفن نوح نبی را همان مقبره بابای بزرگ می دانند که مورد توجه دراویش غرب کشور هم هست. اما اگر عبارت مقبره نوح نبی را در گوگل جست و جو کنید، به روستایی به نام «قمش» می رسید.
بر اساس اطلاعات موجود، تپه مقبره منتسب به نوح نبی مربوط به پیش از تاریخ دوره اشکانیان و دوران های تاریخی پیش از اسلام است که در روستای قمش بخش کاکاوند شهرستان دلفان واقع شده و در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته در اینکه این مقبره واقعاً مدفن نوح نبی است، باز هم ابهامات زیادی وجود دارد و پاره ای از باستان شناسان آن را بیشتر زاییده تصورات مردم می دانند.
دکتر داوود داوودی، باستان شناس اهل خرم آباد در این رابطه می گوید: «کوه سرکشتی به خاطر توپوگرافی منطقه و شکل خاصی که دارد، این باور را در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده که کشتی نوح است. آنها افسانه هایی هم در این باره دارند اما به لحاظ باستان شناسی این قضیه دارای اهمیت نیست چون داستان نوح نبی که در قرآن هم ذکر شده، دارای سابقه طولانی تری است. ممکن است همان داستان ها و افسانه ها در ذهن مردم نفوذ کرده و این تصور را ایجاد کرده باشد که کوه سرکشتی همان کشتی نوح است. اما به هرحال منطقه به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است چرا که خود بابای بزرگ از عرفای اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده است. به لحاظ باستان شناسی بررسی هایی در این منطقه صورت گرفته و شواهدی از دوره نوسنگی، مس سنگ، عصر برنز و عصر آهن در آن دیده می شود.»
به گفته داوودی نوشته های باستان شناسان و شرق شناسان در طی سال های مختلف نشان از اهمیت تاریخی منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ دارد. از آن جمله «هنری رنخستینسن» درسال ۱۸۳۶، «فریا استارک» در سال ۱۹۲۷، «اشتاین» درسال ۱۹۳۶، «اریک اشمیت» در سال ۱۹۳۸ و بسیاری دیگر را می توان نام برد که از این مقبره بازدید کرده اند و درباره ساختمان آن و ارادت و اعتقادات مردم منطقه به بابای بزرگ در سفرنامه های خود مطالبی عنوان کرده اند.
داوودی اما جذابیت منطقه را نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه از جهت شرایط طبیعی هم عنوان می کند و می گوید: «این منطقه با ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متر در سلسله ارتفاعات غرب دلفان قرار دارد و یکی از غنی ترین منابع طبیعی استان است که مردم آن لک زبان و عمدتاً عشایر هستند.»
منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ و محدوده شهرستان دلفان می تواند به لحاظ تاریخی و طبیعی مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. با این حال مردم آن به سختی روزگار می گذرانند و از کمترین امکانات رفاهی و معیشتی برخوردارند.
با بابای بزرگ خداحافظی می کنیم. هوا حالا کاملاً تاریک شده و روستا در تاریکی کامل فرو رفته است. چراغ خانه ها کم کم روشن می شود و نور ضعیفی از آن به چشم می خورد. پروین و دیگر ساکنان روستا، حالا به خانه های سنگی شان بازگشته اند. بابابزرگ در سکوت فرو می رود.
کشتی نوح (ع) در لرستان به گل نشست؟
(لینک اصلی خبر)

جماران

می گویند کشتی نوح (ع) اینجا به زمین نشسته است؛ در منطقه ای به نام «سرکشتی» و کوهی به همین نام که شبیه کشتی است. این را اهالی «دلفان» می گویند؛ همان ها که افسانه های زیادی درباره کشتی و چگونگی فرودش در لرستان نقل می کنند، جوری که انگار تمام وقایع را به چشم دیده اند. روزگار نوح نبی کجا و حالا کجا؟! در لرستان اما می شود برای هر چیز افسانه ای متصور شد.

به گزارش جی پلاس، روزنامه ایران نوشت: زمین خشک خشک است. امسال باران خیلی کم باریده. نم یا رگباری زده و تمام شده. از اول پاییز چشم به راه باران بوده اند. تصورش سخت است که اینجا روزی بستر دریایی چونان باعظمت بوده و آن کشتی بزرگ با حیوانات جفت شده، در ساحلش به خشکی رسیده و آرام گرفته باشد. ۷ هزار و ۲۰۰ سال پیش. حالا مکان پهلوگیری کشتی نوح، خاستگاه روستاهای پراکنده ای است که در دامنه های بلوط دار واقع شده و هر سال اوضاع معیشت مردمانشان وخیم تر می شود و جمعیتشان کمتر. اهالی لرستان، افسانه شان را با مردم ترکیه، یمن، سوریه، عراق و آذربایجان سهیم اند چراکه محققان این کشورها نیز ادعا کرده اند که کشتی نوح در سرزمین آنها به زمین نشسته است. بگذارید شرح کوتاهی بدهیم و برویم سراغ روایت خودمان.
در ترکیه عکس های هوایی از آثار یک کشتی بر کوه های آرارات گرفته شد و بعد از تحقیقات ادعا کردند نمونه فسیل حیوانات به گل نشسته را نیز پیدا کرده اند. این ادعا موجب شد تا تحقیقات بسیاری از سوی پیروان ادیان ابراهیمی برای پیدا کردن بقایای کشتی نوح، در منطقه مورد نظر انجام شود. سال ۲۰۰۷ تیمی که از سوی کلیسای مسیحیت حمایت می شد، تکه چوب هایی در ارتفاعات قله آرارات در ترکیه پیدا کرد. هرچند تیم جست و جوگر مدعی شد اطمینان دارد کشتی نوح را یافته است اما باستان شناسان این ادعا را با توجه به شواهد علمی موجود مورد تردید فراوان دانستند. در نهایت مشخص شد داستان، جعلی و با هدف جذب توریست بوده است. در یمن، عراق، سوریه و آذربایجان نیز ادعاهایی در این باره مطرح شد. اما در این میان نشست کشتی نوح را در کوه های زاگرس قوی ترین احتمال می دانند.
دکتر علی اکبر افراسیاب پور عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، فردی است که دو دهه در این باره تحقیق کرده است. او در مقاله «نوح و نوحاوند» که سال ۱۳۷۹ منتشر شده، عنوان کرده که طوفان نوح مقابل رشته کوه های زاگرس آرام شده و کشتی نوح در کوه «سرکشتی» به گل نشسته است.
او می گوید: «در این محل مدارک و اسناد زیادی در خصوص کشتی حضرت نوح به دست آمده است. در بالای این کوه دو مرقد بسیار کهنه یافتم که در منابع به نام مقبره «بابای بزرگ» آمده و بسیار مورد استقبال و اعتماد مردم برای زیارت قرار دارد.»
مقاله همان موقع به بنیاد نوح شناسی امریکا فرستاده شد و پس از مدتی، گروهی سه نفره از امریکا به ایران آمدند و همراه با دکتر افراسیاب پور راهی کوه «سرکشتی» شدند تا منطقه را از نزدیک ببینند. افراسیاب پور در این باره چنین می گوید: «در آنجا سنگ های بسیار عجیبی را پیدا کردیم که مانند حلقه های زنجیر بودند و همچنین قبرهایی مربوط به پیش از اسلام. دو قبر در بالای کوه «سرکشتی» وجود دارد که به اعتقاد من یکی قبر نوح و دیگری احتمالاً قبر حضرت آدم است.»
محمدحسین پاپلی یزدی، جغرافیدان، محقق و نویسنده نیز در کتاب «فرهنگ آبادی ها» درباره کوه سرکشتی چنین نوشته است: «سرکشتی محل به گل نشستن کشتی نوح است و در غرب منطقه دلفان رشته کوهی است مربوط به دوران اول و دوم. مرحوم حاج حیدر که کهنسال ترین مرد قبیله بود درباره وجه تسمیه این کوه گفت: پس از فرونشستن طوفان نوح، کشتی نوح بر بالای این کوه به گل نشست و از حرکت باز ایستاد.»
بگذارید برگردیم به ابتدای ماجرا. ابتدای ماجرا برای من یعنی وقتی پایم به منطقه رسید و خودم را در محل وقوع افسانه های هیجان انگیز دیدم؛ ۶۵ کیلومتری شهر دلفان. از پیچ های جاده باریک گذشته ایم و محو تماشای آسمان آبی تیره و تک درختانی شده ایم که همچون ناظرانی خاموش در دوسوی جاده ایستاده بودند. دم غروب می رسیم. گنبد مخروطی مقبره، زیر نور نارنجی متمایل به قرمز می درخشد.
روستای «بابای بزرگ» بزرگ نیست؛ مثل باقی روستاهای بخش کاکاوند. مجموعه ای از چند خانه که با فاصله های اندک از هم قرار گرفته اند. ورودی روستا با ورودی مقبره که حیاط وسیعی است، تقریباً یکی است. مقبره و روستا روی کوهی واقع شده اند که آن را محل وقوع ماجرای کشتی نوح می دانند. آن طور که شنیده ام مقبره بابای بزرگ یا امامزاده ابراهیم از لحاظ معماری قابل توجه است. این بنا مربوط به دوره صفوی است و در دوره قاجاریه و دوره معاصر ترمیم هایی روی آن صورت گرفته است. گنبد تماماً با سنگ و آجر ساخته شده و داخل حرم هشت ضلعی است و کاشیکاری جالبی دارد. در دو طرف شرقی و غربی گنبد، دو محراب دیده می شود. داخل حرم در ضلع جنوب غربی گنبد بابای بزرگ، گنبد کوچکتری وجود دارد که به نام «کال نازار» به معنی سبزه روی نازنین مشهور است که گفته می شود از اصحاب و بستگان یا خادمان بابا ی بزرگ بوده و از دیرباز مورد احترام زائران و مردم منطقه بوده است.
دور تا دور حیاط، حجره های کوچک دیده می شود که محلی برای اسکان زائران است. زائران و گردشگرانی که بیشتر بهار و تابستان گذرشان به اینجا می افتد تا مقبره بابای بزرگ را که می گویند از فرزندان امام موسی کاظم(ع) است، زیارت کنند. پسر جوان، خادم امامزاده در حال تمیز کردن حیاط است. اهل روستاست. می گوید: «اینجا این موقع سال خلوت است. الان کسی نمی آید. همین مردم اینجا خودشان می آیند. شب نمی مانند. فصل خوب، از خرم آباد و کرمانشاه و همدان تور می آید. اتاق می گیرند و می مانند.»
کرایه اتاق شبی ۵ تا ۱۰ هزار تومان است. ماندن در حیاط هم مانعی ندارد. خانه اهالی هم هست که خودشان تابستان ها زیر «سیاه چادر» می خوابند و زمستان ها به خانه های سنگی شان پناه می برند. شغل شان دامداری است.
قبرستان در همان ورودی روستا قرار دارد و تا داخل آن پیش رفته. مردم اطراف، کرامات زیادی از امامزاده دیده اند و به خاطر همین دوست دارند مردگانشان را در قبرستان بابای بزرگ به خاک بسپارند. برای همین هم هست که قبرها تا دم در خانه ها پیش رفته. مثل خانه پروین که وقتی از پلکانش پایین می آید، در واقع پا به قبرستان می گذارد و خانه های کناری اش هم همین وضع را دارند و منظره ای که هر روز مقابل چشمانشان قرار دارد، سیمای قبرستان خاموش است. از این وضع اما نه تنها شکایتی ندارند، بلکه مایه دلگرمی شان هم هست. هرچه باشد مردم، این منطقه را مقدس می دانند و به قول خودشان منت دارند میزبان زائرانش باشند. خودشان به روستا می گویند «بابابزرگ».
پروین، زن پنجاه و چند ساله بیرون خانه اش مشغول آب دادن به دام هاست. می گوید: «خدا را شکر اینجا آب داریم. وضع مان بد نیست. وقتی زائر می آید بهتر می شود.» می گویم: «اینجا همان جایی است که کشتی نوح نشسته؟!» اول کمی تعجب می کند. انگار از سؤال ناگهانی ام جا خورده باشد. دوباره می پرسم. این بار قضیه را می گیرد. سرش را تکان می دهد و می گوید: «ها… می گویند.» و بعد از کمی مکث ادامه می دهد: «قبرش هم همین جاست.» و گنبد بابای بزرگ یا به قول خودش بابابزرگ را نشان می دهد. این البته اعتقاد خیلی از مردم منطقه است و مدفن نوح نبی را همان مقبره بابای بزرگ می دانند که مورد توجه دراویش غرب کشور هم هست. اما اگر عبارت مقبره نوح نبی را در گوگل جست و جو کنید، به روستایی به نام «قمش» می رسید.
بر اساس اطلاعات موجود، تپه مقبره منتسب به نوح نبی مربوط به پیش از تاریخ دوره اشکانیان و دوران های تاریخی پیش از اسلام است که در روستای قمش بخش کاکاوند شهرستان دلفان واقع شده و در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۳۸۰ با شماره ثبت ۴۸۷۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
البته در اینکه این مقبره واقعاً مدفن نوح نبی است، باز هم ابهامات زیادی وجود دارد و پاره ای از باستان شناسان آن را بیشتر زاییده تصورات مردم می دانند.
دکتر داوود داوودی، باستان شناس اهل خرم آباد در این رابطه می گوید: «کوه سرکشتی به خاطر توپوگرافی منطقه و شکل خاصی که دارد، این باور را در ذهن مردم منطقه ایجاد کرده که کشتی نوح است. آنها افسانه هایی هم در این باره دارند اما به لحاظ باستان شناسی این قضیه دارای اهمیت نیست چون داستان نوح نبی که در قرآن هم ذکر شده، دارای سابقه طولانی تری است. ممکن است همان داستان ها و افسانه ها در ذهن مردم نفوذ کرده و این تصور را ایجاد کرده باشد که کوه سرکشتی همان کشتی نوح است. اما به هرحال منطقه به لحاظ تاریخی دارای اهمیت است چرا که خود بابای بزرگ از عرفای اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم بوده است. به لحاظ باستان شناسی بررسی هایی در این منطقه صورت گرفته و شواهدی از دوره نوسنگی، مس سنگ، عصر برنز و عصر آهن در آن دیده می شود.»
به گفته داوودی نوشته های باستان شناسان و شرق شناسان در طی سال های مختلف نشان از اهمیت تاریخی منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ دارد. از آن جمله «هنری رنخستینسن» درسال ۱۸۳۶، «فریا استارک» در سال ۱۹۲۷، «اشتاین» درسال ۱۹۳۶، «اریک اشمیت» در سال ۱۹۳۸ و بسیاری دیگر را می توان نام برد که از این مقبره بازدید کرده اند و درباره ساختمان آن و ارادت و اعتقادات مردم منطقه به بابای بزرگ در سفرنامه های خود مطالبی عنوان کرده اند.
داوودی اما جذابیت منطقه را نه تنها به لحاظ تاریخی بلکه از جهت شرایط طبیعی هم عنوان می کند و می گوید: «این منطقه با ارتفاع ۲ هزار و ۸۰۰ متر در سلسله ارتفاعات غرب دلفان قرار دارد و یکی از غنی ترین منابع طبیعی استان است که مردم آن لک زبان و عمدتاً عشایر هستند.»
منطقه سرکشتی و روستای بابای بزرگ و محدوده شهرستان دلفان می تواند به لحاظ تاریخی و طبیعی مکان مناسبی برای جذب گردشگران داخلی و خارجی باشد. با این حال مردم آن به سختی روزگار می گذرانند و از کمترین امکانات رفاهی و معیشتی برخوردارند.
با بابای بزرگ خداحافظی می کنیم. هوا حالا کاملاً تاریک شده و روستا در تاریکی کامل فرو رفته است. چراغ خانه ها کم کم روشن می شود و نور ضعیفی از آن به چشم می خورد. پروین و دیگر ساکنان روستا، حالا به خانه های سنگی شان بازگشته اند. بابابزرگ در سکوت فرو می رود.

توافقات و همکاری های علمی بین المللی هیأت اعزامی وزارت علوم با هیأت های رسمی دانشگاه های وزارت علوم اتریش
(لینک اصلی خبر)

دانشگاه هنر اصفهان

در روزهای ۳ و ۴ بهمن ماه ( ۲۳ و ۲۴ ژانویه )، در نشست های برنامه ریزی شده و فشرده هیئت اعزامی علمی بین المللی ایران از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به سرپرستی دکتر سالار آملی ( ریاست دفتر همکاریهای علمی بین المللی وزارت علوم ) با هیئت علمی و رسمی اتریش در وین برگزار گردید. این ملاقات و همکاریها در پاسخ و در ادامه حضور هیأت بلند پایه دانشگاه های اتریش در تهران صورت گرفت.
هیأت همراه آقای دکتر سالار آملی عبارت بودند از : آقای دکتر خاکی صدیق ( رییس دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی )، آقای سبحان اللهی ( رییس دانشگاه خوارزمی)، آقای دکتر کیانی ( رییس دانشگاه هنر اصفهان )، آقای دکتر صالحی عمران ( رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور)، آقای دکتر عظمتی ( رییس دانشگاه شهید رجایی ) و چند تن از مدیران وزارتی و بعضی از این دانشگاه ها و همچنین آقای دکتر قربانی اصل ( نماینده وزارت علوم در منطقه کشورهای شنگن).
هدف از نشست دو جانبه :
۱- تصمیم گیری نهایی برای طرح های پژوهشی تعریف شده از قبل، بین دانشگاه های ایران و اتریش با عنوان : IMPULS Iran – Austria selection بود که از این میان ۷۸ طرح و پروژه مشترک در توافق اولیه، تعداد ۱۷ طرح و پروژه پژوهشی به توافق کامل رسید. یکی از این طرح و پروژه های مشترک از جانب دانشگاه هنر اصفهان به مجری آقای دکتر عود باشی و یکی از اساتید دانشگاه های اتریش است.
۲- بازدید و نشست با موسسات و نهاده ای رسمی اتریش نظیر oaAD ( آژانس همکاری های علمی و بین المللی اتریش )، Uniko ( سازمان دانشگاه های اتریش،FHK ( دانشگاه های علوم کاربردی اتریش )، Upuk ( دانشگاه های خصوصی و غیر دولتی اتریش ) RoPH ( کالج های تربیت دبیر دانشگاه های اتریش)، FWF ( صندوق علمی اتریش) و نیزOAW ( آمادگی علوم اتریش ) بود که در چندین نشست متوالی صورت گرفت. در این نشسته ها هر یک از نمایندگان اعزامی هیأت ایرانی، تمایل و علایق و زمینه های تخصصی و علمی خود را با دیگر طرف اتریشی بیان نمود.
۳- بازدید از آکادمی علمی علوم اتریش و دانشگاه های وین و معرفی امکانات و فعالیتهای علمی و تخصصی دانشگاهی اتریش که متناوباً در طی دو روز صورت پذیرفت.
۴- ارائه برنامه و شناخت از فعالیتها و دیدگاه های حوزه تخصصی هیأت اعزامی ایران با عنوان: گروه های کاری دو جانبه Bilateral Working Groups _ _ و بنا به حوزه های خاص : انرژی _ هنر و علوم انسانی _ مهندسی _ مطالعات مدیریت و بازرگانی و آموزش حرفه ای، در هر یک از دپارتمانهای دانشگاه وین برگزار گردید. اجرا و ارائه بخش هنر و علوم انسانی ( Humanities and Art ) توسط آقای دکتر کیانی، رییس دانشگاه هنر اصفهان و با همراهی آقای دکتر امامی صورت پذیرفت. در این نشست ۶ نفر از نمایندگان حوزه های مختلف و دانشگاه های گوناگون اتریش که عمدتاً مرتبط با رشته های هنر، گردشگری و میان رشته ای هنر بودند شرکت داشتند که مذاکرات و تبادل نظرات اولیه برای همکاری های آینده صورت گرفت.
شایان ذکر است که زمینه همکاری های مختلف با دانشگاه های اتریش بر اساس نیازها و خواسته های دانشگاه هنر اصفهان هموار شده است و امید است که از این توافق ها و مذاکرات اولیه، بهره برداری های لازم صورت پذیرفته و همکاری های علمی دو کشور شکل گسترده تری بگیرد.
عبدالله صلواتی در نشست فلسفه و فرهنگ مطرح کرد
انسان به روایت ملاصدرا گشوده به هستی و زمان است
(لینک اصلی خبر)

ایبنا

عبدالله صلواتی
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا ) عبدالله صلواتی، دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران در نشست فلسفه و فرهنگ که عصر روز گذشته ۸ بهمن ماه در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد، درباره امکانات درونی فلسفه ملاصدرا و مسأله فرهنگ سخن گفت.
وی در ابتدای سخنانش با بیان اینکه از آنجایی که ما زیست جهانی ـ محلی داریم نه زیست صرفاً جهانی یا زیست صرفاً محلی، برای بازاندیشی مستمر فرهنگی و توجه جدی به مسأله فرهنگ چاره ای نداریم جز اینکه به میراث فکری و فرهنگی ایرانی توجه ویژه داشته باشیم، گفت: بنابراین حصر نظر به فیلسوفان و متفکران غربی نمی تواند مواجهه کارآمدی با مسأله فرهنگ باشد. همچنین، با حصر نظر به فیلسوفان و متفکران ایرانی نمی توان به اثربخشی درباره فرهنگ اندیشید.
صلواتی ادامه داد: در مسأله فرهنگ، انسان حضور جدی دارد و منظور از انسان و توجه به او لزوماً فیزیک انسان نیست، بلکه انسان، یعنی ذهنیات آدمی، کنش های او، تجربه های شخصی و تاریخی او، مواریث فرهنگی و دانش های بومی. بنابراین برای توجه جدی به مسأله فرهنگ باید به دانش های بومی توجه جدی کنیم.
گرانیگاه بحث؛ طرح تلقی سه گانه از انسان
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه توجه به ملاصدرا نه توجه صرف به جایگاه تاریخی است بلکه توجه به امکانات درونی فلسفه ملاصدرا و گرفتن دستش و آوردن به دوره معاصر است، افزود: گرانیگاه بحث من طرح تلقی سه گانه از انسان است و تأکید بر تلقی سوم. بر این عقیده ام که تلقی سوم از انسان می تواند بیش از تلقی های دیگر از انسان به مؤلفه های مثبت فرهنگی کمک کند و در اصلاح، هدایت، مدیریت، خودترمیمی، و بازنگری ها در عرصه فرهنگ، سیاست، و اقتصاد باید تلقی سوم را به رسمیت شناخت.
به گفته صلواتی، تلقی نخست انسان بماهوشی است، این تلقی انسان را به شی و عدد و ارقام فرو می کاهد؛ غالباً این تلقی را در تضاد با مؤلفه های مثبت فرهنگی می دانند و آن را همخانه و علت کاستی فرهنگی می دانند؛ تلقی دوم انسان بماهو انسان است که غالباً سعی می کنند حقوق بشر و فرهنگ و تمدن را مبتنی بر این تلقی بدانند. در حالی که انسان بماهو انسان یک مفهوم تهی است و هیچ کمکی به ما نمی کند. مرحوم حائری سعی کرده حقوق بشر را بر کلی طبیعی انسان بنا کند یعنی همین انسان بماهو انسان. در
مرحوم حائری سعی کرده حقوق بشر را بر کلی طبیعی انسان بنا کند یعنی همین انسان بماهو انسان. در حالی که کلی طبیعی همان ماهیت است و در فلسفه صدرایی ماهیت تحقق اصیل ندارد مگر در پناه وجود.
حالی که کلی طبیعی همان ماهیت است و در فلسفه صدرایی ماهیت تحقق اصیل ندارد مگر در پناه وجود.
این ملاصدرا پژوه یادآور شد: بنابراین آنچه باید مبنای فرهنگ و حقوق بشر باشد امر انضمامی و عینی است که همان وجود است و وجود بحسب عوامل علمی و رفتاری و زمان تطورات و ظهورات انواع متفاوتی دارد و این تفاوت ها باید در عرصه فرهنگ مورد توجه باشد. به نظر می رسد تلقی دوم از انسان مبنای برخی از جامعه شناسان و مردم شناسان و معرفت شناسان و فیلسوفان است.
تلقی سوم انسان بماهو مرتبط با هستی و زمان. این تلقی در ملاصدرا در قالب زیست نوع های انسانی وجود دارد. با مبنا قرار دادن این تلقی شاهد فرهنگی متفاوت خواهیم بود؛ فرهنگی که کماً و کیفاً از کاستی فرهنگی فاضله دارد. تلقی سوم از انسان به برنامه ریزی فرهنگی و نظام سیاسی کارآمدتری می انجامد و واژه «مردم» با تمام طول و عرض لحاظ و لمس و مورد اعتنا قرار می گیرد.
انسان در مولفه های رنگارنگ فرهنگ حضور دارد
به گفته صلواتی، در مسأله فرهنگ مولفه های متعددی مطرح است از جمله اینکه انسان حضور جدی دارد؛ انسان به اشیا فروکاست نمی شود و ابژه نمی شود؛ رویکرد کیفی بر رویکرد کمی غلبه دارد. کنش تعاملی انسان ها و برقراری فضای گفتمانی مهم است. نقدجامعه، خودانتقادی، خودترمیمی، گفتگو و مدارا، بازاندیشی مستمر درباره خود، جامعه، ساختارها، و وظایف خود.
وی با بیان اینکه دین به عنوان منبع یا مرجع از مؤلفه های مهم فرهنگ است، عنوان کرد: انسان در مسأله فرهنگ، یا در مولفه های رنگارنگ فرهنگ حضور دارد یا جهت دهنده به آن هاست. بنابراین، با توجه به اینکه ما چه تلقی و تعریفی از انسان داشته باشیم و چه انتظاری از او ترسیم کنیم و با توجه به اینکه انسان را یکدست و واحد نوعی بدانیم یا متنوع و کثیر نوعی، مؤلفه های فرهنگی همانند: هنجارها (سنت های عامه، آداب، شعائر و اخلاقیات، نمادها، نقش ها، بینش ها، ارزش ها، علوم و فنون، و ساختارها) متفاوت جلوه می کنند.
دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران با تاکید بر اینکه فلسفه ملاصدرا و امکانات درونی آن می تواند درباره بازاندیشی درباره فرهنگ و نسبت ما و فرهنگ گره هایی را بگشاید و گشایش هایی ایجاد کند عنوان کرد: مولفه هایی که در این باره در فلسفه ملاصدرا یافت می شود؛ توجه ویژه به انسان، به رسمیت شناختن تفاوت های جدی انسان ها با طرح انواع انسانی، مدارا، نقد جامعه (دو کتاب رساله سه اصل و کسر اصنام الجاهلیه موید حضور این مولفه در صدراست)، گفتگو محوری، توجه جدی به انسان و نیازهایش، خودانتقادی، جستجوی عامل وحدت (بنابر نگرش وجودی)، اصلاحات اساسی در معرفت شناسی، انسان شناسی، جهان شناسی، و دین شناسی و دین به مثابه مرجع و باز اندیشی درباره وظایف خود و دیگران است.
انسان به روایت ملاصدرا گشوده به هستی است
صلواتی در بخش دیگری از سخنانش درباره «انسان ملاصدرا و مسأله فرهنگ» سخن گفت و افزود: انسان شناسی ملاصدرا نه در قلمرو موجود که در ساحت وجود و در نسبت با هستی و محدود به حیوان ناطق، گشوده به هستی و جاری در تاریخ است. انسان به روایت ملاصدرا گشوده
در نظر نگرفتن تنوع انسانی به کاستی فرهنگی می انجامد. کاستی فرهنگی را از نعمت الله فاضلی وام گرفتم. ایشان از نادیده گرفتن انسان و فروکاست آن به اشیا، به کاستی فرهنگی یاد می کنند.
به هستی است؛ یعنی بنابر نگرش وجودی و اشتداد وجودی به انواع گوناگونی تبدیل می شود؛ انواعی که نیازها، رازها، و اقتضائات گونه گون دارند؛ انواعی که امید، آرزو، سعادت، دلهره، اضطراب، انتخاب، نگرش، کنش، کشش شان متفاوت است. همچنین، انسان به روایت صدرا گشوده به زمان است؛ یعنی انسان بحسب دوره های مختلف تاریخی ظهور متفاوتی دارد. عقلش، تدبیرش، کنش هایش، و مواجهه اش با عالَم و آدم و ساختارها و قدرت متفاوت است.
وی ادامه داد: بنده بر پایه اصول فلسفی صدرایی و امکانات درونی آن، زیست نوع های انسانی را استنباط کرده ام. این زیست نوع فراتر از کثرت نوعی انسان هاست. در زیست نوع های انسانی، عنصر زمان می تپد و تنوع های جوهری انسان ها به رسمیت شناخته می شود. نگرش ها و انگاره ها در انواع انسانی، مختلف و رنگ رنگ است. همان طوری که کثرت نوعی انسان ها را به رسمیت می شناسیم باید تنوع این نگرش ها و انگاره ها را هم به رسمیت بشناسیم.
این ملاصدراپژوه افزود: به رسمیت نشناختن تنوع نگرش ها سر از استبداد و خشونت در می آورد و محصولش جامعه تک صداست. جامعه تک صدا هر دو گوش چپ و راستش انسداد یافته (یا مسیرها و مکانیسم های منتهی به این دو گوش پرسنگلاخ یا مسدود است) و فقط زبان دارد. در فرهنگ هایی که تنوع نگرش ها و انگاره ها به رسمیت شناخته نمی شود «مردم» قبض پیدا می کنند. یعنی فقط برخی از نفوس جامعه، «مردم» هستند و مابقی به حساب نمی آیند و این نادیده گرفتن بخشی از آدم ها از هر سرکوب فیزیکی و نظامی خشونت بارتر است.
تنوع انسانی و اختلال در سطوحی از فرهنگ
این مدرس دانشگاه در ادامه سخنانش با بیان اینکه انسان شناسی صدرا که بحسب هستی و زمان، متفاوت است و متنوع، باید برای فرهنگ، نسخه های پیجیده و متنوع عرضه کرد، گفت: انتظار نسخه های واحد مسبوق به یکسان انگاری انسان هاست و این پیش فرض نادرست که انسان ها نوعاً واحدند و تفاوتشان در عوارض است می تواند سرآغاز زمینه سازی برای نوعی استبداد و خشونت باشد. در نظر نگرفتن تنوع انسانی به برنامه ریزی فرهنگی نادرست منتهی می شود. چون جامعه و نظام سیاسی که این تنوع را لحاظ نکند در عمل دارد برای طیف محدودی برنامه ریزی می کند نه همه مردم.
به گفته دانشیار دانشگاه شهید رجایی تهران، در نظر نگرفتن تنوع انسانی به کاستی فرهنگی می انجامد. کاستی فرهنگی را از نعمت الله فاضلی وام گرفتم. ایشان از نادیده گرفتن انسان و فروکاست آن به اشیا، به کاستی فرهنگی یاد می کنند. من می خواهم مفهوم کاستی فرهنگی ایشان را فربه تر کنم و بگویم نادیده گرفتن تنوع انسانی در عمل، یعنی نادیده گرفتن بخش عظیمی از آدم ها.
وی در پایان گفت: در نظر نگرفتن تنوع انسانی بحسب هستی و زمان مقدمات نفی تنوع فرهنگی را فراهم می کند و بیگانه شدن با تنوع فرهنگی به نشنیدن صدای همه مردم و خروج متافیزیکی نه جغرافیایی مردم از یک اقلیم فرهنگی می انجامد. در نظر نگرفتن تنوع انسانی موجب اختلال در سطوحی از فرهنگ می شود؛ اختلال در دانشگاه، اختلال در آموزش و پرورش، اختلال در پژوهش.

اطلاعیه دانشگاه شهید رجایی سال ۹۶
(لینک اصلی خبر)

ای استخدام

دفترچه راهنمای ثبت نام آزمون استخدامی آموزش و پرورش منتشر شد برای مشاهده اینجا کلیک کنید
سوالات مناسب برای این آزمون
برای دانلود سوالات عمومی و تخصصی آموزش و پرورش (با پاسخنامه) اینجا کلیک کنید. برای دانلود اصل سوالات عمومی آزمون های استخدامی برگزار شده توسط سازمان سنجش با پاسخنامه تشریحی اینجا کلیک کنید (شامل آزمونهای آموزش و پرورش سال ۹۴ و ۹۵ و فراگیر ۱ و ۲ و ۳ و …) برای دانلود دفترچه سوالات آموزش و پرورش سال ۹۵ با پاسخنامه تشریحی اینجا کلیک کنید. برای دانلود کتاب الکترونیکی از آگهی استخدامی تا مصاحبه تخصصی و گزینش به همراه بودجه بندی دروس، منابع مطالعاتی آزمونهای استخدامی اینجا کلیک کنید. برای دانلود رایگان جزوه ها و فایلهای مصاحبه گزینش آموزش و پرورش اینجا کلیک کنید. برای دانلود دفترچه های آزمون ارسالی کاربران اینجا کلیک کنید.۱
اطلاعیه دانشگاه شهید رجایی سال ۹۶
خبر ۱۷ بهمن ۹۶ – اطلاعیه شماره ۲ پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶۲
به اطلاع کلیه پذیرفته شدگان محترم دوره یکساله معلم می رساند.
این دسته از دانشجویان پذیرش حضوری ندارند و مدارک خود را می بایست به قطب های آموزشی که متعاقبا و در اطلاعیه های بعدی اطلاع رسانی خواهد شد تحویل نمایند .
همچننین این دسته از دانشجویان کلاس حضوری ندارند و نیاز به مراجعه به دانشگاه تربیت شهید رجایی نیست .
کلیه اطلاعیه ها و برنامه ها از طریق سایت دانشگاه و پورتال آموزشی دانشگاه اطلاع رسانی خواهد شد . لطفا تلفن های دانشگاه را اشغال نفرمایید.خبر ۱۱ بهمن ۹۶ – اطلاعیه شماره ۱ پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶
پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ لغایت چهارشنبه مورخ ۲۰/۱۱/۱۳۹۶ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) به آدرس http://portal.srttu.edu نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر اقدام نمایند .
۱- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ رنگی با پشت زمینه سفید (تهیه شده در سال جاری) .
۲- یک سری کپی کامل از صفحات شناسنامه .
۳- یک سری کپی از پشت و روی کارت ملی .
۴- یک سری کپی دانشنامه یا گواهینامه موقت بر اساس مدرک تحصیلی مجاز (برابر کد شغل – محل انتخابی) .
۵- یک سری تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمتی (ویژه برادران) و یا گواهی انجام خدمت نظام وظیفه .
۶- تصویر کارنامه نتیجه نهایی گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی
تذکرات مهم :
فایل های scan شده جهت آپلود می بایست با فرمت JPG و حجم زیر ۳۰۰ کیلو بایت آماده تا در زمان مقرر Upload گردد .
جهت ورود به سیستم ثبت نام دانشگاه می بایست با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر به نشانی http://portal.srttu.edu مراجعه نموده و با کلیک روی گزینه «ورود به سیستم» و بعد از آن ارسال کد امنیتی و عبور از صفحه امنیتی وارد صفحه ورود به سیستم شده، دربخش شناسه کاربری عبارت «کدملی U962» و در بخش کلمه عبور فقط شماره ملی را وارد نمایید تا مجوز ورود به سیستم برای شما صادر گردد.
تمام ۱۰ رقم کد ملی جهت ثبت مورد نیاز است. حرف U به صورت بزرگ نوشته شود
در ادامه با تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک ثبت نام شما به اتمام می رسد
به عنوان مثال در صور تی که شماره ملی دانشپذیر محترم : ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ باشد :
شناسه کاریری: U9621234567890
کلمه عبور : ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۹۷۰۰۱۶ تماس حاصل فرمایید
– پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶ تاریخ انتشار :۱۳۹۶/۱۱/۱۱
برای مشاهده اطلاعیه در سایت شهید رجایی اینجا کلیک نمایید

تاریخ امتحان دروس مجازی دوره های مهارت آموزشی یکساله
قابل توجه دانش­پذیران و مهارت­ آموزان پذیرفته شده در آزمون استخدامی سال ۹۴
اطلاعیه شماره ۶
اصلاحیه تاریخ حضور اساتید در کلاس های آنلاین پرسش و پاسخ
اطلاعیه ویژه در خصوص مراجعه به قطب های مجری
مهارت آموزان قطب ۲ «استان گیلان» از روز یکشنبه ۹۶/۰۵/۱۵ به محل های تعیین شده مراجعه نمایند.
مهارت آموزان قطب ۳ «خراسان رضوی» جهت پذیرش و اسکان ابتدا به هنرستان شهید یوسفی ۲ مراجعه نمایند.
بقیه مهارت آموزان طبق اطلاعیه شماره ۴ اقدام نمایند.

اطلاعیه ویژه در خصوص مراجعه به قطب های مجری
مهارت آموزان قطب ۲ «استان گیلان» از روز یکشنبه ۹۶/۰۵/۱۵ به محل های تعیین شده مراجعه نمایند.
مهارت آموزان قطب ۳ «خراسان رضوی» جهت پذیرش و اسکان ابتدا به هنرستان شهید یوسفی ۲ مراجعه نمایند.
بقیه مهارت آموزان طبق اطلاعیه شماره ۴ اقدام نمایند.
اطلاعیه شماره ۴ ویژه مهارت­ آموزان آزمون استخدامی سال ۱۳۹۵ در شاخه فنی و حرفه ­ای
تعیین قطب­های مجری دوره حضوری در پودمان۱
لطفا مهارت­ آموزان طبق اطلاعات مندرج دراطلاعیه روز شنبه ۹۶/۵/۱۴ به منظور ثبت نام حضوری و شروع دوره حضوری به محل­های مشخص شده مراجعه نمایند.
اطلاعیه ویژه مهارت آموزان
اطلاعیه شماره ۵
شرکت کنندگان محترم دوره صلاحیت معلمی، لطفا وارد سامانه:
Lms.srttu.edu
شده و با:
نام کاربری: کد ملی (ده رقمی)
رمز عبور: کد ملی (ده رقمی)
درسهای خود را مطالعه نمایید.
موفق باشیدخاطر نشان می گردد اطلاعیه شماره ۴ به زودی بارگزاری خواهد شد
اطلاعیه شماره ۳
قابل توجه مهارت­ آموزان دوره یک­ساله آزمون استخدامی سال ۱۳۹۵
اطلاعیه شماره ۲
به اطلاع می رساند جهت ورود به سیستم ثبت نام دانشگاه می بایست با استفاده از مرور گر اینترنت اکسپلورر از روز یکشنبه مورخ ۳۹۶/۰۴/۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ به نشانی http://portal.srttu.edu مراجعه نموده و با کلیک روی گزینه «ورود به سیستم» و بعد از آن ارسال کد امنیتی و عبور از صفحه امنیتی وارد صفحه ورود به سیستم شده، دربخش شناسه کاربری عبارت «کدملی U953» و در بخش کلمه عبور فقط شماره ملی را وارد نمایید تا مجوز ورود به سیستم برای شما صادر گردد.
تمام ۱۰ رقم کد ملی جهت ثبت مورد نیاز است. حرف U به صورت بزرگ نوشته شود
در ادامه با تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک ثبت نام شما به اتمام می رسد
اطلاعیه شماره ۱
پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از روز یکشنبه مورخ ۳۹۶/۰۴/۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) به آدرس http://portal.srttu.edu نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر اقدام نمایند .
۱- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ رنگی با پشت زمینه سفید (تهیه شده در سال جاری) .
۲- یک سری کپی کامل از صفحات شناسنامه .
۳- یک سری کپی از پشت و روی کارت ملی .
۴- یک سری کپی دانشنامه یا گواهینامه موقت بر اساس مدرک تحصیلی مجاز (برابر کد شغل – محل انتخابی) .
۵- یک سری تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمتی (ویژه برادران) و یا گواهی انجام خدمت نظام وظیفه .
۶- تصویر کارنامه نتیجه نهایی گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵
لازم به ذکر است فایل های scan شده جهت آپلود می بایست با فرمت JPG و حجم زیر ۳۰۰ کیلو بایت آماده تا در زمان مقرر Upload گردد .
نحوه ورود به سیستم در اطلاعیه بعدی به آگاهی خواهد رسید
اطلاعیه شماره ۳ :
قابل توجه مهارت ­آموزان دوره یک­ساله آزمون استخدامی سال ۱۳۹۵
لطفا به نکات زیر توجه فرمایید:
ثبت نام اولیه به صورت الکترونیکی و صرفا از طریق مراجعه به سامانه آموزشی دانشگاه به آدرس portal.srttu.edu و با استفاده از راهنمایی­های مندرج در اطلاعیه­ های شماره ۱ و ۲ انجام می­شود و به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری نمی­باشد.
پس از ثبت نام اولیه و دریافت شماره مهارت ­آموزی، از طریق آن شماره (شناسه کاربری) و شماره ملی (شناسه عبور) از هفته آینده (۲۴/۴/۹۶ به بعد) امکان دسترسی به محتوای درسی از طریق سامانه آموزش الکترونیکی دانشگاه به آدرس srttu.edu برای شما میسر می­گردد و به هیچ وجه تا تاریخ ۷/۵/۱۳۹۶ نیاز به مراجعه حضوری به دانشگاه و یا سایر قطب­های مجری در کشور وجود ندارد. در این مورد حتما به مفاد مندرج در اطلاعیه شماره ۵ توجه فرمایید.
از تاریخ ۷/۵/۹۶ به مدت حد اکثر ۴ هفته بسته به رشته­های شغلی و مهارت­های مورد نیاز و برنامه ریزی انجام شده در قطب­های مجری (استان های منتخب )، با توجه به اطلاعیه شماره ۴ به محل اجرای حضوری دوره در پودمان یک مراجعه فرمایید.
مدارک مورد نظر به منظور تایید ثبت نام اولیه، طبق مفاد مندرج در اطلاعیه شماره ۴ به صورت حضوری در زمان مراجعه به قطب­ها – استان های منتخب- (۷/۵/۱۳۹۶ به بعد) به قطب مربوطه تحویل داده شود.
پودمان اول شامل ۵ درس به صورت الکترونیکی و جمعا معادل ۱۷۰ ساعت درسی و ۴ درس به صورت حضوری و معادل ۱۷۰ ساعت خواهد بود که طبق اطلاعات مندرج در جدول زیر بخش الکترونیکی آن از هفته آینده (۲۴/۴/۹۶ به بعد) و بخش حضوری آن در یکی از قطب­های مجری و از ۷/۵/۹۶ به مدت ۴ هفته و به صورت تمام وقت (۵ یا ۶ روز در هفته و هر روز ۱۰ ساعت آموزشی) برگزار خواهد شد و تا تاریخ ۲/۶/۱۳۹۶ به اتمام خواهد رسید. محل اجرای بخش حضوری پودمان اول مطابق با اطلاعیه شماره ۴ در یکی از قطب­های محل اجرای تعیین شده از سوی دانشگاه خواهد بود. آزمون­های دروس الکترونیکی به صورت همزمان و کشوری در همان محل قطب اجرای بخش حضوری دوره و در بازه زمانی ۴/۶/۹۶ تا ۸/۶/۹۶ خواهد بود.
مهارت­آموزانی که در هر یک از دروس حداقل نمره ۱۲ کسب نمایند و معدل کل ایشان در ۹ درس پودمان اول به نمره۱۴ برسد، از طرف دانشگاه به مرکز آموزش نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش معرفی می­گردند تا طبق ضوابط و مقررات موجود نسبت به معرفی ایشان به ادارات کل استان­های محل خدمت معرفی و نسبت به ابلاغ کاری ایشان متناسب با نیازهای استان اقدام گردد.
پودمان دوم شامل ۴ درس به صورت الکترونیکی و جمعا معادل ۱۲۰ ساعت درسی و ۳ درس به صورت حضوری و معادل ۱۴۰ ساعت خواهد بود که طبق اطلاعات مندرج در جدول زیر همزمان با شروع شدن تدریس مهارت­آموزان از ۱/۷/۹۶ تا ۳۰/۱۱/۹۶ ادامه خواهد داشت بدیهی است بخش حضوری این پودمان به گونه­ای در استان محل خدمت مهارت­آموز برنامه ریزی می­شود که بدون لطمه به تدریس ایشان، در یک یا دو روز در هفته در مراکز مورد تایید ادارات کل هر استان اجرا گردد. آزمون­های دروس الکترونیکی به صورت همزمان و کشوری در محل تعیین شده از طرف اداره کل استان محل خدمت در همان استان و در بازه زمانی ۵/۱۲/۹۶ تا ۱۶/۱۲/۹۶ خواهد بود.
برای مهارت­آموزانی که در هر یک از دروس حداقل نمره ۱۲ کسب نموده باشند و معدل کل ایشان در ۱۶ درس پودمان اول و دوم به ۱۴ نمره برسد، در فروردین ماه ۱۳۹۷ از طرف دانشگاه گواهی مهارت­آموزی و شایستگی­های معلمی صادر خواهد شد.
به منظور آشنایی با عناوین دروس بسته صلاحیت حرفه­ای معلمی و شایستگی­های مورد نیاز و زمانبندی اجرایی دوره و برگزاری آزمون­ها و مکان برگزاری دوره و آزمون­ها توجه شما را به جدول زیر جلب می­نماید:
برای مشاهده اطلاعیه در سایت دانشگاه شهید رجایی اینجا کلیک نمایید
اطلاعیه شماره ۲ :
قابل توجه پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
به اطلاع می رساند جهت ورود به سیستم ثبت نام دانشگاه می بایست با استفاده از مرور گر اینترنت اکسپلورر از روز یکشنبه مورخ ۳۹۶/۰۴/۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ به نشانی http://portal.srttu.edu مراجعه نموده و با کلیک روی گزینه «ورود به سیستم» و بعد از آن ارسال کد امنیتی و عبور از صفحه امنیتی وارد صفحه ورود به سیستم شده، دربخش شناسه کاربری عبارت «کدملی U953» و در بخش کلمه عبور فقط شماره ملی را وارد نمایید تا مجوز ورود به سیستم برای شما صادر گردد.
تمام ۱۰ رقم کد ملی جهت ثبت مورد نیاز است. حرف U به صورت بزرگ نوشته شود
در ادامه با تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک ثبت نام شما به اتمام می رسد
برای مشاهده اطلاعیه در سایت دانشگاه شهید رجایی اینجا کلیک نمایید

اطلاعیه شماره ۱ :
پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از روز یکشنبه مورخ ۳۹۶/۰۴/۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) به آدرس http://portal.srttu.edu نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر از Link ثبت نام دانش پذیران اقدام نمایند .
۱- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ رنگی با پشت زمینه سفید (تهیه شده در سال جاری) .
۲- یک سری کپی کامل از صفحات شناسنامه .
۳- یک سری کپی از پشت و روی کارت ملی .
۴- یک سری کپی دانشنامه یا گواهینامه موقت بر اساس مدرک تحصیلی مجاز (برابر کد شغل – محل انتخابی) .
۵- یک سری تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمتی (ویژه برادران) و یا گواهی انجام خدمت نظام وظیفه .
۶- تصویر کارنامه نتیجه نهایی گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی سال ۹۵
لازم به ذکر است فایل های scan شده جهت آپلود می بایست با فرمت JPG و حجم زیر ۳۰۰ کیلو بایت آماده تا در زمان مقرر Upload گردد .
نحوه ورود به سیستم در اطلاعیه بعدی به آگاهی خواهد رسید
خبر ۱۲ تیر ۹۶ – اطلاعیه پذیرفته شدگان دوره یکساله مهارت آموزی دانشگاه شهید رجایی

پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از روز یکشنبه مورخ ۳۹۶/۰۴/۱۸ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۲۱ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) به آدرس http://portal.srttu.edu نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر از Link ثبت نام دانش پذیران اقدام نمایند .
برای مشاهده متن کامل اطلاعیه اینجا کلیک نمایید
خبر ۱۱ تیر ۹۶ – تغییر محل آموزش دوره مهارت آموزی پذیرفته شدگان استخدامی آموزش و پرورش سال ۹۵
نظر به درخواست مهارت آموزان برای تغییر محل آموزش، معاونت آموزش و تحصیلات تکمیلی در پاسخ به آن، نکات ذیل را به اطلاع می رساند:
برای مشاهده متن کامل اطلاعیه اینجا کلیک نمایید
خبر ۷ تیر ۹۶ -جزئیات ثبت نام دوره صلاحیت حرفه ای پذیرفته شدگان استخدام سال ۹۵ آموزش و پرورش
خبرگزاری ایسنا : وزارت آموزش و پرورش در ۲۱ آبان ماه سال گذشته در قالب سومین آزمون استخدامی متمرکز دستگاه های اجرایی کشور که در ۵۳ شهرستان مختلف کشور برگزار شد اقدام به جذب فارغ التحصیلان سایر دانشگاه ها کرد که نتایج اولیه آن درهفته اول دی ماه اعلام شد.
برای مشاهده متن کامل اطلاعیه اینجا کلیک نمایید
خبر ۳۰ خرداد ۹۶- اطلاعیه دانشگاه شهید رجایی در خصوص پذیرفته شدگان دوره یکساله مهارت آموزی
قابل توجه پذیرفته شدگان نهایی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۵ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
ضمن آرزوی قبولی طاعات و عبادات و موفقیت برای پذیرفته شدگان گرامی استخدامی وزارت آموزش و پرورش در رشته های شغلی هنر آموز واستاد کار در این دانشگاه به استحضار می رساند ، مدارک مورد نیاز به منظور ثبت نام الکترونیکی (غیر حضوری) ، نحوه ثبت نام ، جدول دروس پودمانهای دوره مهارت آموزی دانشگاه و نحوه و چگونگی و محل ارایه دروس (الکترونیکی و حضوری) تا روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۶/۰۴/۰۴ از طریق همین سایت قابل مشاهده خواهد بود

خبر ۱۱ بهمن ۹۵- جدول زمانبندی مراجعه ی پذیرفته شدگان مرحله ی تکمیلی آزمون استخدامی سال ۹۵ وزارت آموزش وپرورش دانشگاه شهید رجایی جهت انجام مراحل مصاحبه
رشته تحصیلی ظرفیت روز مراجعه مکان انجام مراحل مصاحبه ساعت مراجعه ی حضوری
الکترونیک
۳ نفر
سه شنبه مورخ
۱۹/۱۱/۹۵
دانشکده مهندسی عمران سابق
از ساعت ۸.۳۰ الی ۱۵

مکانیک خودرو
۱ نفر

ساخت وتولید
۱ نفر

کاروفناوری
۲۸ نفر

الکتروتکنیک
۵ نفر

حسابداری
۲ نفر

معماری
۱ نفر

جمع کل
۴۱ نفر

برای دریافت فایل زمانبندی اینجا کلیک کنید
اطلاعیه های دانشگاه شهید رجایی سال ۹۴
اطلاعیه شماره ۱
پذیرفته شدگان نهائی آزمون مذکور از روز دوشنبه مورخ ۹۴/۱۱/۱۹ ساعت ۹ صبح لغایت جمعه مورخ ۹۴/۱۱/۲۳ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) به آدرس http://portal.srttu.edu نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر از Link ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان ورودی سال ۹۴ اقدام نمایند .
۱- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ رنگی با پشت زمینه سفید (تهیه شده در سال جاری) .
۲- یک سری کپی کامل از صفحات شناسنامه .
۳- یک سری کپی از پشت و روی کارت ملی .
۴- یک سری کپی دانشنامه یا گواهینامه موقت بر اساس مدرک تحصیلی مجاز (برابر کد شغل – محل انتخابی) .
۵- یک سری تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمتی (ویژه برادران) و یا گواهی انجام خدمت نظام وظیفه .
۶- تصویر معرفی نامه رسمی از سازمان بهزیستی (ویژه معلولین) .
۷- تصویر معرفی نامه از ستاد شاهد و ایثارگر (ویژه خانواده محترم شاهد و ایثارگر).
لازم به ذکر است فایل های scan شده جهت آپلود می بایست با فرمت JPG و حجم زیر ۳۰۰ کیلو بایت آماده تا در زمان مقرر Upload گردد .
برای ورود در قسمت شماره داوطلبی از کد ملی (۱۰ رقمی) و در مقابل کلمه عبور نیز از کد ملی (۱۰ رقمی) استفاده نمائید .
اطلاعیه شماره ۲
زمان شروع و مکان برگزاری ، شهریه و سایر اطلاعات مرتبط با برگزاری دوره های کسب مهارت حرفه ای و شایستگی های معلمی متعاقبا” اعلام خواهد شد.
اطلاعیه شماره ۳
با توجه به اتمام بارگذاری اطلاعات در پرتال معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی خواهشمند است جهت تکمیل مشخصات و بارگذاری مدارک خواسته شده در اطلاعیه های قبل به سامانه معاونت به آدرس http://portal.srttu.edu مراجعه و روی عبارت “ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان ورودی جدید و آزمون استخدامی سال ۹۴” کلیک نمائید . به جای شماره داوطلبی کد ملی (۱۰ رقم کامل) و به جای کلمه عبور نیز از ۱۰ رقم کامل کد ملی استفاده نمائید .
اطلاعیه شماره ۴
ثبت نام غیر حضوری پذیرفته شدگان تا ساعت ۷ صبح روز یکشنبه ۹۴/۱۱/۲۵ تمدید شد.
اطلاعیه شماره ۵
بدینوسیله به اطلاع پذیرفته شدگان شاخه فنی وحرفه ای آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش وپرورش میرساند:
۱ – کلاس های دوره در ۲ پودمان دراستان های محل برگزاری(طبق فایل پیوست) اجرا خواهد شد. شروع پودمان اول، اواخر سال ۹۴ و شروع پودمان دوم، از اواخر اردیبهشت سال ۹۵ خواهد بود.
۲ – هزینه ی کل خدمات و فرصت های آموزشی و فرهنگی دوره مهارت آموزی، ۳۲۰۰۰۰۰۰ ریال (سه میلیون و دویست هزار تومان) مصوب گردیده است که میزان ۵۰% مبلغ فوق ( ۱۶۰۰۰.۰۰۰ ریال ) را وزارت آموزش و پرورش و ۵۰% مابقی طی ۲ مرحله ( مرحله ی اول ۸۰۰۰.۰۰۰ ریال در ابتدای پودمان اول و مرحله ی دوم ۸۰۰۰.۰۰۰ ریال در ابتدای پودمان دوم) توسط دانش پذیرو دروجه درآمدهای اختصاصی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی ، به صورت الکترونیکی از طریق پرتال پرداخت خواهد شد. (پرداخت فوق برای کلیه دانش پذیران ، از طریق پرتال معاونت آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی الزامی است .)
۳- با ورود به پرتال جامع معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه به آدرس (http://portal.srttu.edu) و انتخاب گزینه ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان ورودی جدید و آزمون استخدامی سال ۹۴ (برای این منظور دانش پذیرانی که از قبل شماره دانشجوئی دریافت نموده اند ، به جای شماره داوطلبی ، از شماره دانشجویی و در قسمت رمز عبور ، کد ملی (۱۰ رقم کامل) را وارد نمایند.) ، نسبت به آپلود معرفی نامه ی اداره کل آموزش و پرورش محل خدمت پیش بینی شده در قسمت Upload مدارک و در پایان کار انتخاب ذخیره نهایی و سپس پرداخت مبلغ ۸۰۰۰۰۰۰ ریال بصورت شتابی ، با انتخاب گزینه پرداخت از طریق شتاب اقدام نمائید .(برای انجام این کار دارندگان تمامی کارت های عضو شتاب می توانند با داشتن شماره کارت ، رمز دوم و کد cvv2 به همراه تاریخ انقضاء کارت وارد این مرحله شده و نسبت به پرداخت شهریه اقدام نمایند ، بدیهی است پس از دریافت کد رهگیری حتما” روی گزینه تکمیل فرآیند خرید کلیک نمائید ). امکان بارگذاری و پرداخت شهریه حداکثر تا پایان روز جمعه مورخ ۳۰/۱۱/۹۴ خواهد بود.
۴ – دانش پذیران از تاریخ ۹۴/۱۲/۱۵ لغایت۹۴/۱۲/۱۸ به ادارات کل آموزش وپرورش محل برگزاری دوره( مطابق جدول ضمیمه) مراجعه و نسبت به تحویل مدارک حضوری اقدام نمایند( درخصوص دوره هایی که محل برگزاری آنها تهران ذکر گردیده است، به دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی مراجعه شود).
۵ – در مورد زمان ونحوه شروع پودمان اول، با توجه به درخواست های مکرر دانش پذیران، مبنی بر مشکل تردد و اسکان در اواخر سال، دانشگاه در صدد است، معادل ۸۵ ساعت دوره مربوط به دروس “روانشناسی و کاربرد آن درآموزش” و “اصول و روشهای یاددهی و یادگیری” در چند هفته ی پایانی سال ۹۴ به صورت الکترونیکی و یا نیمه حضوری ارائه نماید.
۶ – دانش پذیران به هیچ وجه مجاز به تغییر رشته نمی باشند ولی درصورت ارائه ی دورس رشته ی پذیرش شده در استان مورد نظر(با تطبیق کامل عناوین رشته ها)، با موافقت مبدا و مقصد، امکان جابجائی، مقدور خواهد بود. شایان ذکر است، درهر حال، دانش پذیر ملزم به گذراندن کل دوره در یک استان خواهد بود.
۷ – در زمان ثبت نام حضوری، دانش پذیرمی تواند تمایل خود را درخصوص استفاده از غذا و نیز خوابگاه خود گردان( با اخذ هزینه)، به استان محل برگزاری دوره، اعلام نماید.
برای اطلاع از محل تشکیل کلاسها فایل ضمیمه را مشاهده نمائید.
اطلاعیه شماره ۶
قابل توجه پذیرفته شدگان شاخه فنی وحرفه ای آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش وپرورش :
با توجه به درخواست های انجام شده از سوی برخی دانش پذیران ، مبنی بر پرداخت شهریه به صورت اقساطی ، به اطلاع می رساند : وزارت آموزش و پرورش در مورد تعیین مبلغ شهریه ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی با نهایت صرفه جویی و رعایت حال متقاضیان ، مبالغ اعلام شده را مصوب نموده و به منظور رفاه حال داوطلبان دوره ، ۵۰% شهریه را نیز خود متقبل گردیده است و حتی با دستور ویژه وزیر محترم آموزش و پرورش هماهنگی های اولیه نیز در این خصوص برای دریافت تسهیلات توسط داوطلبان متقاضی وام از بانک عامل به انجام رسیده است . از این رو به خاطر اعمال شرایط ویژه برای دانش پذیران ، دانشگاه علی رغم هزینه های بالای اجرای دوره ، برای افرادی که امکان پرداخت کامل (۸۰۰۰۰۰۰ ریال) در مرحله اول را ندارند ، پرداخت نیمی از مبلغ مندرج در اطلاعیه قبلی (۴۰۰۰۰۰۰ ریال) را در ابتدای دوره کافی دانسته و پرداخت الباقی تا پایان فروردین ماه توسط دانش پذیران بلامانع خواهد بود .
اطلاعیه شماره ۷
قابل توجه پذیرفته شدگان شاخه فنی وحرفه ای آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش وپرورش :
با توجه به درخواست های رسیده محل اجرای دوره نقشه برداری از اصفهان به تهران تغییر کرد.
اطلاعیه شماره ۸
قابل توجه پذیرفته شدگان شاخه فنی وحرفه ای آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش وپرورش :
دانش پذیران گرامی توجه نمایند در صورت تمایل به جابجایی بین قطبهای مشخص شده در رشته مربوطه ، تقاضاهای خود را از طریق پرتال دانشگاه یا شماره فکس ۲۲۹۷۰۰۴۳-۰۲۱ ارسال نمایند ، تا پس از بررسی اولیه در کمیسیون نقل و انتقالات دانشگاه در صورت موافقت قطب مبدأ و مقصد ، مجوز لازم صادر گردد.
بدیهی است در صورت صدور مجوز جابجایی ، به داوطلبان تا قبل از مراجعه حضوری به استانهای مجری دوره اطلاع رسانی خواهد شد.
اولویت در موافقت با نقل و انتقال ، خاص داوطلبانی است که صراحتاً در تقاضای خود بی نیازی از خوابگاه در انجام نقل و انتقال را ذکر کرده باشند.
اطلاعیه شماره ۹
قابل توجه پذیرفته شدگان شاخه فنی وحرفه ای آزمون استخدامی سال ۹۴ وزارت آموزش وپرورش :
با توجه به اینکه انتخاب واحد دانش پذیران بصورت گروهی توسط دانشگاه صورت می پذیرد (برای همه ثبت نام کنندگان ) ، بنابراین نیازی به انجام آن توسط دانش پذیران نخواهد بود . در صورت انجام این امر به اطلاع کلیه عزیزان از طریق پرتال وکانال ارتباطی (تلگرام ) ، خواهد رسید .
اطلاعیه شماره ۱۰
جهت ارسال درخواست انتقال به جای فکس از طریق پرتال به روش زیر اقدام نمائید (به هیچ وجه برای ارسال از فکس داده شده استفاده ننمائید). به آدرس http://portal.srttu.edu وارد شوید. با شماره دانشجوئی و کد ملی به جای رمز وارد شوید ، در قسمت ارتباطات و اتوماسیون – مدیریت ارتباطات – ارسال نامه – متن درخواست تایپ و در بخش دریافت کنندگان مدیر سیستم را انتخاب و ارسال نمائید .
اطلاعیه شماره ۱۱
ثبت نام الکترونیکی و پرداخت شهریه تا جمعه ۹۴/۱۲/۷ تمدید شد . موفق باشید.
اطلاعیه شماره ۱۲
قابل توجه کلیه دانش پذیران آزمون استخدامی وزارت آموزش وپرورش سال ۱۳۹۴ – رشته های شغلی استادکاری و هنر آموزی:
۱ – درس روانشناسی تربیتی و کاربرد آن در آموزش و نیزدرس روش ها و اصول یاد دهی ویاد گیری که مشترک کلیه ی رشته ها ی شغلی می باشند، به عنوان بخشی از پودمان اول، به صورت الکترونیکی و از طریق این دانشگاه برای تمام دانش پذیرانی که مراحل ثبت نام الکترونیکی خود( بارگذاری مدارک و پرداخت بخشی از شهریه)، به انجام رسانیده اند، اجراخواهد شد.
۲- کلیه دانشپذیران پذیرفته شده که روند ثبت نام آنها تکمیل شده است، پس از ورود به پرتال، می توانند از لینک سامانه آموزش الکترونیکی (LMS)، وارد شده و از امکانات آن پس از بارگزاری دروس توسط مرکز بهره مند شوند.
۳ – همانطور که قبلا” نیز اعلام گردید، درخواست نقل وانتقال بین قطبها ی استان های مجری دوره، در حال بررسی بوده و پس از ایجاد هماهنگی های نهائی ودر صورت دارا بودن شرایط، از طریق پرتال دانشگاه، اطلاع رسانی خواهد شد.
۴ – پیرو اطلاعیه های قبلی، بخش دوم پودمان اول ( از نیمه ی دوم فروردین ۹۵ لغایت اواخر اردیبهشت ۹۵)در مراکزی که از طرف قطب های استانی تعیین می گردند، به صورت حضوری اجرا خواهد شد. بدیهی است دراین زمینه نیز، اطلاعیه های بعدی صادر خواهد شد.
۵ – پودمان دوم، پس از اتمام پودمان اول، از اوایل خرداد ماه ۱۳۹۵ تا اوایل شهریور ۱۳۹۵ در قطب های استانی به اجرا در خواهد آمد( برخی از دروس بصورت حضوری در قطب های استانی و برخی دیگربه صورت الکترونیکی با مرکزیت دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران برگزار خواهد گردید).
موفق باشید. – معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی
اطلاعیه شماره ۱۳
آخرین فرصت ارسال درخواست انتقال تا ۷ صبح فردا دوشنبه ۹۴/۱۲/۱۰ اعلام میگردد . این زمان قابل تمدید نخواهد بود.
اطلاعیه شماره ۱۴
لطفا راهنمای استفاده از سامانه را دانلود و آن را تا قبل از بارگزاری محتوای آموزشی مطالعه فرمایید.
http://vc.iust.ac.ir/lms/iust/softneed/vclass.pdf (در پیوست همین اطلاعیه نیز آمده است – vclass.pdf)
و حتما نرم افزارهای مورد نیاز را از منوی سمت چپ “نرم افزارهای مورد نیاز” دانلود نموده و بر روی رایانه خود اجرا نمایید.
منتظر خبرهای بعدی از طریق سامانه و تلگرام باشید
اطلاعیه شماره ۱۵
بدینوسیله اطلاعات دانش پذیران پذیرفته شده در نوبت دوم گزینش که از سوی دفتر وزارتی به این دانشگاه ارسال گردیده بود ، ثبت پرتال گردید . دانش پذیران گرامی می توانند برابر اطلاعیه های اعلامی که هم در پرتال و هم در کانال تلگرامی آمده است حداکثر تا تاریخ جمعه ۹۴/۱۲/۱۴ با ورود به بخش ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان ورودی جدید و آزمون استخدامی سال ۱۳۹۴ و درج کد ملی ۱۰ رقمی به جای داوطلبی و ۱۰ رفم کامل کد ملی در محل مربوطه به عنوان کلمه عبور وارد و نسبت به تکمیل فرمهای ثبت نامی ، Upload مدارک و پرداخت شهریه برابر اطلاعیه های قبلی اقدام نمایند . بدیهی است تکمیل اطلاعات خواسته شده از جمله اطلاعات محل اقامت ، محل خدمت و محل تولد ضروری می باشد. شایان ذکر است آن دسته از دانش پذیرانی که تاکنون نسبت به ثبت نام یا تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام ننموده اند، حداکثر تا پایان روز جمعه این فرصت را خواهند داشت که در همین بخش نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند.
اطلاعیه شماره ۱۶
درخواست های نقل و انتقالات بین قطب ها بررسی و دانش پذیرانی که با درخواست آنان موافقت شد ، محل تحصیلشان به روز آوری گردید . جهت مشاهده محل تحصیل دوره خود با نام کاربری (شماره دانش پذیری) و کلمه عبور (ده رقم کامل کد ملی) وارد پرتال شده و در بخش اطلاعات آموزشی – مدیریت دروس و نمرات – وضعیت تحصیلی را انتخاب در مقابل محل تحصیل استان ثبت شده را ملاحظه نمائید . دانش پذیرانی که محل تحصیل شان نامشخص است با ثبت استان محل و شهر محل خدمت خود در بخش ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان …. ما را در تعیین محل تحصیلشان یاری نمایند . بدیهی است حداکثر پس ۲۴ ساعت از ثبت استان و شهر محل خدمت ، محل تحصیل دانش پذیران اعلام خواهد شد.
اطلاعیه شماره ۱۷
با عنایت به درخواست های مکرر تعداد قابل ملاحظه ای از دانش پذیران مبنی بر تغییر زمان تحویل حضوری مدارک از تاریخ ۱۵ اسفند ۹۴ به ۱۵ فروردین ۹۵ (به دلیل دشواری تردد در پایان سال و سایر معضلات مطروحه در این ایام) ، ثبت نام حضوری در زمان دوره کارورزی و کارگاهی در مرکز محل تحصیل تعیین شده انجام خواهد شد.
اطلاعیه شماره ۱۸
بدینوسیله اطلاعات دانش پذیران پذیرفته شده در نوبت سوم گزینش که از سوی دفتر وزارتی به این دانشگاه ارسال گردیده بود ، ثبت پرتال گردید . دانش پذیران گرامی می توانند برابر اطلاعیه های اعلامی که هم در پرتال و هم در کانال تلگرامی آمده است حداکثر تا تاریخ یکشنبه ۹۴/۱۲/۱۶ با ورود به بخش ثبت نام الکترونیکی از پذیرفته شدگان ورودی جدید و آزمون استخدامی سال ۱۳۹۴ و درج کد ملی ۱۰ رقمی به جای داوطلبی و ۱۰ رفم کامل کد ملی در محل مربوطه به عنوان کلمه عبور وارد و نسبت به تکمیل فرمهای ثبت نامی ، Upload مدارک و پرداخت شهریه برابر اطلاعیه های قبلی اقدام نمایند . بدیهی است تکمیل اطلاعات خواسته شده از جمله اطلاعات محل اقامت ، محل خدمت و محل تولد ضروری می باشد. شایان ذکر است آن دسته از دانش پذیرانی که تاکنون نسبت به ثبت نام یا تکمیل اطلاعات خواسته شده اقدام ننموده اند، حداکثر تا پایان روز جمعه این فرصت را خواهند داشت که در همین بخش نسبت به تکمیل آن اقدام نمایند.
اطلاعیه شماره ۱۹
به پیوست پایین جدول برنامه اجرایی دوره ی شایستگی های حرفه ای معلمی در آموزش فنی و حرفه ای و کاردانش کشور(Barname.pdf)
اطلاعیه شماره ۲۰
بخش اول دوره های الکترونیکی در دروس روانشناسی و کاربرد آن در آموزش به ارزش ۲ واحد و اصول و روش های یاددهی و یادگیری نیز به ارزش ۲ واحد در سامانه آموزش الکترونیکی بارگذاری شد . دانش پذیران با ورود به پرتال حوزه معاونت آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به آدرس http://portal.srttu.edu بخش آموزش الکترونیکی مراجعه و طبق اطلاعیه های آمده نسبت به انجام فرآیند آموزشی خود اقدام نمایند.
اطلاعیه شماره ۲۰
اطلاعات پنجمین سری از اسامی دانش پذبران در پرتال دانشگاه به روز آوری گردید . متاسفانه به دلیل اینکه برخی از اسامی دانش پذیران فاقد کد ملی بود ، اطلاعات شان در پرتال بارگذاری نگردید . این دسته از عزیزان پس از ایام تعطیل و با ارسال اطلاعات تکمیلی از سوی حوزه ستادی ، اطلاعاتشان وارد پرتال و امکان ثبت نامشان فراهم خواهد شد. برای ثبت نام اطلاعیه های قبلی را مطالعه و نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک خود اقدام نمائید.
اطلاعیه شماره ۲۱
اطلاعات ششمین سری از اسامی دانش پذبران در پرتال دانشگاه به روز آوری گردید . برای ثبت نام اطلاعیه های قبلی را مطالعه و نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک خود اقدام نمائید. برای اطلاع از آخرین خبرها ی ثبت نامی و شروع کلاسهای پودمان دوم منتظر اطلاعیه های بعدی ما تا ساعاتی دیگر باشید. ضمنا” به دلیل مشکلات فنی بوجود آمده در آدرس تلگرامی از این پس آخرین اطلاعیه های دانشگاه را فقط از طریق همین سایت دریافت نمائید.
اطلاعیه شماره ۲۲
بدینوسیله به پیوست (SabtenamHozori.pdf) جدول مراجعه حضوری دانش پذیران بر اساس رشته و استان های محل تحصیل اعلام می گردد.
اطلاعیه شماره ۲۳
دانشپذیران گرامی: کلاس ها به صورت آفلاین بوده و به محض دریافت دستورالعمل برگزاری کلاس به صورت آنلاین ، حتما اطلاع رسانی از قبل صورت خواهد گرفت .شما می توانید فایل های درس “اصول و روش های یاددهی و یادگیری”را از سامانه آموزش الکترونیکی دانلود نموده و بررسی نمایید. فایل درس “روانشناسی و کاربرد آن در آموزش” نیز تا اطلاع ثانوی قابل مشاهده است.
اطلاعیه شماره ۲۴
بدینوسیله به پیوست (ShahrestanhayTehran.pdf) جدول مراجعه حضوری دانش پذیران بر اساس رشته اعلام می گردد
اطلاعیه شماره ۲۵
دوره یکساله مهارت آموزی معلمی (شایستگی های حرفه ای معلمی) به گونه ای برنامه ریزی و طراحی شده است که اجرای آن در وضعیت مطلوب طی دو نیم سال کامل، امکان پذیر شود. بهترین وضعیت اجرایی این دوره، شروع از مهرماه- منطبق با سال تحصیلی دانشگاه ها و مدارس است. اعلام دیرهنگام نتایج پذیرفته شدگان دوره اول آزمون استخدام پیمانی(سال ۱۳۹۴) آموزش و پرورش و ضرورت شروع به کار آنان از مهرماه ۱۳۹۵ در مدارس، شرایط خاصی را ایجاد کرده که اجرای دوره به صورت عادی و مطلوب امکان پذیر نشده و الزاماً می بایست در قالب یک دوره فشرده طراحی و برگزار شود. لذا به استناد مصوبات جلسات ۳/۱۱/۱۳۹۴ و ۱۰/۱۱/۱۳۹۴ گروه هماهنگی برنامه¬ ریزی تربت معلم و مصوبات ستاد اجرایی دانشگاه تربیت دبیرشهیدرجایی، شیوه نامه زیر برای پذیرفته شدگان سال ۱۳۹۴ تدوین و ابلاغ می گردد. (ShiveName.pdf)
اطلاعیه شماره ۲۶
اطلاعیه ویژه دانشپذیران دوره یک ساله فشرده در خصوص دوره ICDL
به منظور فراهم آوردن بستری مناسب جهت ارتقای سطح کمی و کیفی مهارت های آموزشی دانش پذیران دوره یکساله معلمی ، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در خصوص برگزاری دوره ها ی مربوط به مهارت های هفتگانه کار با کامپیوتر ICDL در حال انجام تعاملاتی با مراکز معتبر می باشد تا با فراهم آوردن شرایط ویژه و کیفیت مطلوب در سطح استاندارهای بین المللی ، این دوره ها را در تهران در محل دانشگاه و در سایر استانهای مجری در مراکز مورد تایید برگزار نماید.
در همین راستا به منظور رعایت شرایط دانش پذیران عزیز، تخفیفاتی در زمینه شهریه دوره ، برگزری آزمون و صدور مدرک در دست اقدام است که به محض قطعی شدن به اطلاع خواهد رسید.
لازم به ذکر است با تمهیداتی که در نظر گرفته شده ، جهت افرادی که قبلا دوره های مد نظر را گذرانیده و مهارت های لازم را کسب نموده اند ، فقط شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی جهت صدور مدرک ، مورد نظر خواهد بود.
برای مشاهده جدول مراجعه حضوری دانش پذیران اینجا کلیک نمایید
برای مشاهده جذول ضمیمه ثبت نام حضوری اینجا کلیک نمایید
برای دانلود جدول برنامه اجرایی دوره فنی و حرفه ای و کار و دانش اینجا کلیک نمایید
برای دانلود فایل ضمیمه جدول برگزاری کلاسها اینجا کلیک کنید
برای دانلود فایل ضمیمه اطلاعیه اینجا کلیک کنید
برای مشاهده اطلاعیه در سایت دانشگاه شهید رجایی اینجا کلیک نمایید

اطلاعیه دانشگاه رجایی در خصوص تکمیل پرونده پذیرفته شدگان نهائی
(لینک اصلی خبر)

ایران استخدام

زمان تکمیل پرونده پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۹۶
خبر ۱۱ بهمن ۹۶: اطلاعیه دانشگاه رجایی در خصوص تکمیل پرونده پذیرفته شدگان نهائیپذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶
اطلاعیه شماره ۱ :
پذیرفته شدگان نهائی آزمون استخدام پیمانی سال ۱۳۹۶ آموزش و پرورش در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از روز چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱۱ لغایت چهارشنبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۰ با مراجعه به پرتال آموزشی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی (تهران) نسبت به تکمیل مشخصات درخواستی و Upload مدارک زیر اقدام نمایند .
۱- یک قطعه عکس تمام رخ ۴*۳ رنگی با پشت زمینه سفید (تهیه شده در سال جاری) .
۲- یک سری کپی کامل از صفحات شناسنامه .
۳- یک سری کپی از پشت و روی کارت ملی .
۴- یک سری کپی دانشنامه یا گواهینامه موقت بر اساس مدرک تحصیلی مجاز (برابر کد شغل – محل انتخابی) .
۵- یک سری تصویر کارت پایان خدمت و یا معافیت خدمتی (ویژه برادران) و یا گواهی انجام خدمت نظام وظیفه .
۶- تصویر کارنامه نتیجه نهایی گزینش پذیرفته شدگان آزمون استخدامی
تذکرات مهم :
فایل های scan شده جهت آپلود می بایست با فرمت JPG و حجم زیر ۳۰۰ کیلو بایت آماده تا در زمان مقرر Upload گردد .
جهت ورود به سیستم ثبت نام دانشگاه می بایست با استفاده از مرورگر اینترنت اکسپلورر به سایت مراجعه نموده و با کلیک روی گزینه «ورود به سیستم» و بعد از آن ارسال کد امنیتی و عبور از صفحه امنیتی وارد صفحه ورود به سیستم شده، دربخش شناسه کاربری عبارت «کدملی U962» و در بخش کلمه عبور فقط شماره ملی را وارد نمایید تا مجوز ورود به سیستم برای شما صادر گردد.
تمام ۱۰ رقم کد ملی جهت ثبت مورد نیاز است. حرف U به صورت بزرگ نوشته شود
در ادامه با تکمیل اطلاعات و ارسال مدارک ثبت نام شما به اتمام می رسد
به عنوان مثال در صور تی که شماره ملی دانشپذیر محترم : ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰ باشد :
شناسه کاریری: U9621234567890
کلمه عبور : ۱۲۳۴۵۶۷۸۹۰
جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۲۲۹۷۰۰۱۶ تماس حاصل فرمایید
منبع: سایت دانشگاه تربیت دبیر رجایی

امضای تفاهم نامه همکاری های بین پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

جهاد دانشگاهی

مسوولان پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تفاهم نامه همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا کردند.
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی، مسوولان پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاددانشگاهی و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی چهاردهم بهمن تفاهم نامه همکاری های آموزشی، پژوهشی و فناوری امضا کردند.
این تفاهم نامه توسط مهندس حبیب ا… اصغری رییس پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات و دکترمحمد شمس اسفند آبادی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید رجائی با موضوعات همکاری در قالب تاسیس مرکز رشد در دانشگاه، اجرای پروژه های تحقیقاتی و کاربردی مشترک و استفاده از کارگاه ها و آزمایشگاه های دو طرف برای بهره برداری واحدهای مستقر در مرکز برای مدت ۵ سال منعقد شده است.
بدیهی است تعهدات جهاد و دانشگاه در بندهای مختلف تبیین شده و دو طرف متعهد به اجرای موضوع تفاهم نامه در چارچوب تعریف شده هستند.
اجرای این تفاهم نامه پس از معرفی نمایندگان دو طرف و برنامه ریزی و هماهنگی های لازم به صورت رسمی آغاز خواهد شد.
علاوه بر موضوعات مطرح شده جهاددانشگاهی در راستای تاسیس مرکز رشد متعهد به تربیت نیروی انسانی متخصص با راه اندازی دوره های آموزشی مصوب در چارچوب قوانین و مقررات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شده است و در مقابل دانشگاه نیز متعهد شده فضا و امکانات مناسب را برای تأسیس مرکز رشد مهیا نماید.
دیدار کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با فراکسیون امید مجلس
(لینک اصلی خبر)

ایرنا

تهران – ایرنا – جمعی از اعضای هیات علمی کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران با فراکسیون امید و نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه در خصوص عدم افزایش حقوق اعضای هیات علمی دانشگاهها که حکم دریافتی بالای ۵ میلیون تومان دارند ملاقات و گفتگو کردند.

به گزارش ایرنا از کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران ، ابتدا این جمع در فراکسیون امید حضور یافتند.
اعضای کانون در این نشست عبارت بودند از: سلطانی عضو شورای مرکزی و دبیر کانون، ابری نیا عضو شورای مرکزی و مسؤل کمیته ارتباطات و عضویت، آذرنیوند، پیش بین عضو شورای مرکزی و مسؤل امور مالی، تخشید، حاتمی، رحیمیان، رضایان از دانشگاه تهران- آقائی عضو کمیته ارتباطات و عضویت و مسؤل گروه تلگرامی کانون از دانشگاه سیستان و بلوچستان- خادمی از دانشگاه زنجان- سیف عضو شورای مرکزی کانون از دانشگاه شاهد- عسکریان معاون وزیر و آفریده از دانشگاه امیر کبیر- غفوری آشتیانی عضو و مسؤل روابط بین الملل شورای مرکزی کانون از پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی- کازرونی از دانشگاه شهید رجایی- مروج فرشی از دانشگاه تربیت مدرس- مهکی از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.
اعضای فراکسیون امید که در این دیدار حضور یافتند: عارف رئیس فراکسیون- فتحی-صادقی- سعیدی عضو هیأت رئیسه فراکسیون- محمدی
سلطانی به برخی از مطالبات و دغدغه های اعضای هیات علمی دانشگاه ها اشاره کرد و خواستار اهتمام جدی نمایندگان مجلس به تحقق این مطالبات شد و تاکید کرد در صورت عدم تحقق این مطالبات، سرخوردگی و موجی از ناامیدی و بی تفاوتی در بین اعضای هیات علمی های دانشگاه ها ایجاد خواهد شد که در طولانی مدت می تواند صدمات جبران ناپذیری
را به کشور وارد کند.
سلطانی افزود: اکنون که پس از سال ها تلاش دانشگاه ها و پژوهشگاه های کشور به مرحله ای از آمادگی رسیده اند که قبلاً وجود نداشت و می توانند خدمات بسیار مؤثری جهت رفع نیازهای کشور ارائه دهند چنین مصوباتی مخرب خواهد بود.
عسکریان- معاونت اداری، مالی و مدیریت منابع وزارت علوم تحقیقات و
فناوری- نیز با تشریح شرایط حاکم بردانشگاه ها تاکید کرد مصوبه اخیر باعث موجی از اعتراضات و بیانیه ها در
دانشگاه ها شده است و متاسفانه مصوبه اخیر کمیسیون تلفیق نشان می دهد زمان اندکی که این کمیسیون در
اختیار داشته، نتوانسته است کار کارشناسی انجام دهد و این مصوبه از نظر بازخورد اجتماعی، اقتصادی و سیاسی
پیام بسیار بدی را به دانشگاه ها منتقل کرده است در حالیکه از نظر بودجه ای افزایش ۱۰ درصدی حقوق اعضای
هیات علمی بار مالی تقریبا ۵۸ میلیارد تومانی دارد که در برابر کل بودجه کشور و یا حتی کل بودجه وزارت علوم،
رقم بسیار ناچیزی است.
عسکریان خواستار بازبینی این مصوبه در موارد پاداش ها، افزایش حقوق و همچنین
مالیات پلکانی در ارتباط با حقوق اعضای هیات علمی در صحن علنی مجلس شدند.
در پایان فتحی که به عنوان سخنگوی فراکسیون مقرر شده در صحن علنی مجلس در مخالفت با این مصوبه
صحبت کند نکاتی را بیان کرد از جمله اینکه فراکسیون امید با اعضای هیأت علمی دانشگاهها همراه است و باید دلایل مستدل مخالفت خود را ارائه دهیم تا بتوانیم دیگران را متقاعد سازیم تا این مصوبه در صحن علنی رأی نیاورد.
دیدار پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از ملاقات اعضای کانون صنفی استادان با با فراکسیون امید و بیان نظرات به وی که پزشکیان نیز حمایت کامل خود را از اعضای هیأت علمی اعلام نموده و گفت که اصولاً تغییرات
این چنینی باید در برنامه مطرح شود و جایش در بودجه نیست.
ایشان همچنین توصیه کردند که اعضای هیأت علمی دانشگاه های شهرستان ها با نمایندگان خود تماس بگیرند
و نظرات خود را اعلام کنند.
فراهنگ ** ۱۰۸۵**۱۸۲۳ دریافت کننده : ناهید پورمند ** انتشار: طاهره نبی اللهی

میرباقری: مبنای دموکراسی غربی آزادی در برابر خداست
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری تسنیم

در دنیای غرب انسان محور ارزش و حاکم بر خود است و حق حاکمیت را به هر کس که بخواهد واگذار می کند، اما در تفکر تو حیدی خدا را خالق و مالک حقیقی وجود خود می دانیم و مالکیت ما اعتباری است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا ، نشست «مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های فرهنگ سازی و توسعه فعالیت های قرآنی، عصر دیروز ۱۷ بهمن ماه با حضور سیدمحسن میرباقری، استاد دانشگاه و مدیر موسسه نورالمجتبی (ع) در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
میرباقری در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه ابتدا باید تعریفی از انقلاب ارائه کنیم، گفت: انقلاب اسلامی حرکتی در ادامه و احیای بعثت انبیاء الهی بود و امام راحل(ره) و مردم نیز به همین عنوان قیام کردند.
وی در ادامه ابا اشاره به نوع دعوت حضرت نوح(ع) از قومش افزود: حضرت نوح(ع) دعوتش را بر سه پایه بنیان می گذارد، اول این که به مردم می گوید خدا را بپرستید، دوم می گوید معبودی جز او نیست و سوم به تقوای الهی دعوت می کند، لذا ایشان دعوت به بندگی و اخلاص و تقوای الهی می کند، در سوره شعرا، قرآن پنج بار، از زبان پنج پیامبر، یک جمله را تکرار می کند.
میرباقری تصریح کرد: اگر اندکی در انقلاب اسلامی دقت کنیم، این سه مبنای قرآنی را می بنیم، البته گفته اند انقلاب بر مبنای استکبار ستیزی و قیام لله بوده و هست، اما به نظر بنده تمام مبانی تعریف شده در این سه مورد خلاصه می شود، ابتدا دعوت به تعبد، دوم دعوت به تقوای الهی و سوم دعوت به قبول حاکمیت خداوند.
میرباقری سیره رسالت انبیا را توصیف کرد و افزود: انبیاء(ع) آمدند که مردم را به بندگی خدا دعوت کنند و این کار را نیز انجام دادند، پیروان انبیاء(ع) نیز شعارشان، شعار بندگی خدا بود، و طبق فرمایش خداوند در قرآن، حتی انبیاء(ع) مردم را به قبول کردن خدا دعوت نمی کردند و یک جا قرآن نمی گوید که یک قومی با پیامبر(ص) مخالفت کرده باشند مبنی بر این که گفته باشند ابتدا خداوند اثبات شود. لذا بحث سر این نبوده که آنها خداوند را نشناسند.
وی به رویدادها و کنش های تاریخی در مسیر دعوت انبیا اشاره کرد و گفت: در رنسانسی که در غرب رخ داد، اینها با گذشتگان بیگانه شدند و نتیجه این شد که با انبیاء(ع) و خدا بیگانه شدند و گفتند کاری با خداوند نداریم.
میرباقری اضافه کرد: شعار آنها نیز بر پایه انسان محوری استوار شد و آنها با خدا و آخرت بیگانه شدند، زندگی دنیا را اصل قرار دادند، دعوت به نفس محوری کردند و گفتند انسان، خود محور ارزش است و در مقوله آزادی نیز به این شکل وارد شدند که آزادی را به معنای آزادی از خدا مطرح کردند.
این مدرس و پژوهشگر با بیان اینکه در حرف های این افراد، آزادی به معنای آزادی در برابر خدا است، افزود : درست در مقابل دعوت انبیاء(ع) که به مردم می گفتند، ارزش انسان به بندگی او در برابر خدا است که این بندگی موجب تقرب و رشد ما می شود.
میرباقری آزادی را در گرو اخلاق برشمرد و گفت: با این تعریفی که از آزادی ارائه دادند، تعریف از اخلاق نیز تغییر یافت، در تفکر توحیدی، اخلاق، عملی است که ما را به خدا نزدیک کند، غربی ها در برابر دعوت انبیاء(ع)، خط متضادی را ایجاد کردند، امروز می بینید که از مسأله هم جنس گرایی که از پلیدترین مسائل است، به عنوان اخلاق، طرفداری می کنند و می گویند این مسأله نشان گر آزادی است.
وی در ادامه تصریح کرد: سال های پس از این نیز چند انقلاب مارکسیستی به وجود آمد که آنها نیز شاخه ای از اومانسیم بودند که باز هم مبنای آنها روی نفس محوری استوار بود و حتی فلسفه نفی ماوراء الطبیعه را نیز مطرح کردند و مبنای هر دو، خروج از تعبد خداوند بوده است.
میر باقری به نقش انقلاب اسلامی و برچیده شده نمادهای غربی ار سر کشور اشاره کرد گفت: انقلاب اسلامی به عنوان یک نهضت معنویت گرا و بر محور خدا و قیام لله به وجود آمدو با پیروزی انقلاب اسلامی، اولین چیزی که در عالم مطرح شد، خط فرهنگی جدید بود.
تعریف آزادی از منظر اسلام
میرباقری در ادامه این مطلب با تاکید بر اینکه در واقع فرهنگ بندگی مجددا احیا شد گفت: در اسلام هرگز شعار آزادگی انسان را نداریم، بله، انسان از ظلم و نفس آزاد می شود، اما به شرط این که بنده خدا باشد، آزادی که غرب می گوید، آزادی در مقابل خدا است اما قرآن عظمت را در بندگی خدا معرفی می کند.
این پژوهشگر به واکنش های غرب گرایانه برخی کشورها در قبال تشکیل انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: موج های اسلام گرایی در اروپا و آمریکا که بعد از انقلاب بسیار زیاد شد نشان از همین مسأله دارد، حتی تا دهه اول انقلاب اینطور بود که وقتی می خواستند به دین حمله کنند، بر علیه مسیحیت کار می کردند و فیلم هایی نیز می ساختند و به عنوان دین مخرب به آن نگاه می کردند، وقتی یک مقدار اسلام مطرح شد و رسوخ کرد، غربی ها شروع به مبارزه با اسلام کردند و اکنون دو دهه است که جهت حمله به سمت اسلام آمده است و تشکیل گروه های تروریستی مانند داعش و …، برای تبدیل کردن اسلام گرایی به اسلام هراسی است.
میرباقری بیان کرد: خدا همه ما را ایجاد کرده و او مالک وجود ما است و او حق تصرف در ما را دارد، لذا او ولی ما است، آیا ما در تفکر توحیدی، برای خودمان ولایت بر خود قائل هستیم؟ خیر، ما ملتزم هستیم و برای نمونه برای خود حق خودکشی قائل نیستیم، لذا در تفکر توحیدی خدا ولی است. مبنای قرآنی و عقلی نیز همین را می گوید که برای نمونه می توان به آیه الکرسی اشاره کرد که یک دوره معارف را برای ما بیان می کند.
وی در ادامه افزود: پس ولایت و حاکمیت از آن خدا است و در حکومت الهی و دموکراسی که در غرب وجود دارد یک تشابه و تفاوت مبنایی وجود دارد، در هر دو با آرای مردم ولایت شکل می گیرد اما تفاوت در این است که در برنامه دموکراسی، مردم حق رای دارند اما در حکومت الهی این طور نیست و آن کسی که خداوند او را تعیین کرده، باید به این شخص رای بدهد، مثلا اکنون، خبرگان رهبری اگر روزی بخواهند رای بدهند، اینها حق ندارند هر کسی را که دلشان خواست انتخاب کنند، آن کسی که تشخیص دهند خدا از او بیشتر راضی است باید به او رای دهند. تفاوت در این است که مبنای حاکمیت الهی، خدا محوری است و مبنای حاکمیت دموکراسی این است که انسان مالک بر خویش است.
این قرآن پژوه با اشاره به مبنای دوم انقلاب اسلامی ایران تصریح کرد: مبنای دوم، مبنای حاکمیت و ولایت خداوند است، در دنیای غرب با توجه به این که انسان را محور ارزش می گیرند، می گویند انسان حاکم بر خود است و این حق حاکمیت را به هر کس بخواهد واگذار می کند، اما در تفکر تو حیدی این طور نیست و خدا را خالق خود می دانیم و او مالک حقیقی وجود ما است و مالکیت ما اعتباری است.
استاد بازنشسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در ادامه سخنان خود با اشاره به مبنای سوم انقلاب اسلامی بر پایه قرآن گفت: مبنای سوم، دعوت به تقوای الهی است که در قالب امر به معروف و نهی از منکر جلوه گری می کند، امام راحل(ره)، در یکی از سخنرانی های خود مشکلاتی را جواب می دادند و می گفتند، قرآن ما را به امر به معروف و نهی از منکر فرمان داده است، مومنان نسبت به یکدیگر ولایتی به صورت عام ندارند، اما جز در یک مورد که آن یک مورد که بر یکدیگر ولایت دارند نیز همین مسأله امر به معروف و نهی از منکر است، مومنان در اینجا حق دارند که دخالت کنند و خداوند نه تنها اجازه داده بلکه خواسته که امر به معروف کنیم و این نوعی از ولایت است. این استدلال نیز بر پایه آیه ۷۱ سوره توبه است که خداوند می فرماید: «وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ الْمُؤْمِناتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ یُطیعُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ أُولئِکَ سَیَرْحَمُهُمُ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ عَزیزٌ حَکیمٌ»
وی بیان کرد: امام حسین(ع) قیامش را تحت همین عنوان معرفی می کنند، در آن خطبه نورانی نیز آمده است که امام(ع) فرمود: برای سرمستی و فساد و ظلم قیام نکردم، بلکه می خواهم جامعه اسلامی را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنم و راه پیامبر(ص) را می روم، در نتیجه مبانی انقلاب اسلامی دعوت به بندگی، دعوت به پذیرش حاکمیت خدا و امر به معروف و نهی از منکر تقسیم شامل می شود.

بررسی ظرفیت های دانشگاه شهید رجایی برای همکاری با حوزه علمیه
(لینک اصلی خبر)

پایشگر

پایشگر_نشست مشاور عالی و دبیر ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش با مسئولین دانشگاه شهید رجایی برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه ستاد همکاریها، حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی با حضور در دانشگاه شهید رجایی با رییس و معاونین این دانشگاه دیدار و از نزدیک در جریان ظرفیت های آن برای تعامل با حوزه و آموزش و پرورش قرار گرفت.
در ابتدای این نشست دکتر عظمتی رییس دانشگاه شهید رجایی، ضمن خیر مقدم گزارشی از روند تاسیس و فعالیت های دانشگاه را ارایه نمود.
*دانشگاه شهید رجایی در گذر زمان
وی با اشاره به قدمت تاسیس، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت :دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در سال ۱۳۵۹ با نام « مجتمع تکنولوژی انقلاب اسلامی» با ادغام انستیتوهای تکنولوژی تهران بنیان گذاری شد: سپس به « مرکز آموزش عالی فنی انقلاب اسلامی» تغییر نام داده و علاوه بر دوره های کاردانی و معلم فنی، مجوز برگزاری دوره های کارشناسی ناپیوسته دبیرفنی را نیز دریافت کرد
رییس دانشگاه شهید رجایی افزود :در سال ۱۳۷۲ این مجموعه با مجوز دفتر گسترش آموزش عالی (وزارت فرهنگ و آموزش عالی) به دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه ای تبدیل شد و از طریق آزمون سراسری در دو رشته کارشناسی، اقدام به پذیرش دانشجو نمود. سپس با توجه به امکانات و توانایی های موجود، در سال ۱۳۷۶، با ادغام « مرکز آموزش عالی» و « دانشکده تربیت دبیر فنی و حرفه ای» و با اخذ پروانه از وزارت فرهنگ و آموزش عالی و تأیید شورای عالی انقلاب فرهنگی به مرتبه دانشگاه ارتقا پیدا نموده و به نام “دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی” رسما کار خود را آغاز کرد .
*دانشگاهی برای تربیت دبیران
وی گفت: هم اکنون این دانشگاه از مراکز مهم علمی کشور برای تربیت دبیر است و تلاش میکنیم خروجی آن به بدنه آموزش و پرورش تزریق شود.
دکتر عظمتی گفت: دانشجویان این دانشگاه در طول دوره تحصیل ۹۰۰ ساعت صلاحیت های معلمی را طی میکنند و این رویه در رشته ها و دانشگاه های دیگر معمول نیست و مثلا دانشجویی که مهندسی می خواند در طول تحصیل کمتر با اخلاق مهندسی آشنا می شود.
*تبحر در علوم قرآنی شرط فراغت از تحصیل،
وی افزود: یکی از شروط فارغ التحصیلی از این دانشگاه تبحر در علوم قرآنی است و علاوه بر آن دانشجو باید یک مدرک مربی گری ورزشی نیز بگیرد.
دکتر عظمتی یاد آورشد:دانشگاه تربیت دبیرشهید رجایی مصمم است، ضمن ارتقای وضعیت موجود، نقش مؤثر خود را با توجه به پتانسیل های دانشگاه در امر آموزش و پژوهش در سطح ملی و فراملی ایفا نماید. لذا با برنامه ریزی در ابعاد مختلف آموزش، پژوهش و همچنین توسعه فیزیکی، این مهم را سر لوحه اهداف خود قرار داده است.
*معاونت فرهنگی دانشگاه و ماموریت های آن
در ادامه این نشست معاون فرهنگی دانشگاه گزارشی از ماموریت های این معاونت را تشریح کرد و گفت:در کنار وظایف آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها، ایجاد بستری مناسب برای رشد و توسعه همه جانبه ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، مذهبی و علمی جوانان دانشجو لازم است بر این اساس، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان مرکزی آموزش محور برای تربیت نیروهای مورد نیاز نظام تعلیم و تربیت مفتخر است در طول سالیان متمادی با تلاش و همت همکاران و مدیران حوزه فرهنگی، فعالیتهای شایسته ای را در ارتقاء سطح فرهنگی و اجتماعی دانشجویان و اساتید به نمایش گذارد.
*ایجاد سه تشکل اجتماعی و فرهنگی
دکتر احمدی گفت: بر این اساس اولین دانشگاهی که سند راهبردی فرهنگی و اجتماعی را تدوین کرده، دانشگاه شهید رجایی می باشد و سه تشکل، “جامعه اسلامی” ، “مجمع اسلامی” و “بسیج دانشجویی” را نیز جهت اجرایی کردن راهبرد فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفتیم و اکنون مشغول فعالیت هستند.
*راه اندازی ۲۸ نشریه و تاسیس ۲۲ انجمن
دکتر احمدی در ادامه به دیگر فعالیت های فرهنگی این دانشگاه اشاره کرد و گفت :انتشار ۲۸ نشریه ،تاسیس ۲۲ انجمن و ایجاد ۱۲ کانون فرهنگی و اجتماعی از دیگر اقدامات این دانشگاه جهت توانمند سازی دبیران فنی برای فعالیت های فرهنگی ، اجتماعی و حتی دینی و مذهبی است ، زیرا بیان مسایل دینی و قرآنی در کلام یک معلم یا دبیر فنی، بهتر از معلم دینی اثر گذار است .
وی خواستار حمایت های ستاد همکاری های حوزه و آموزش و پرورش و گفت: دانشگاه شهید رجایی با سایر دانشگاه ها متفاوت است، و به عبارتی پایه تربیت و تامین معلم آموزش و پرورش است ،لذا انتظار داریم ستاد همکاری ها به ویژه در بحث اردو های دانشجویی به ما کمک و همفکری نماید.
مولف کتاب موج ها و بازی ها:
نوشتن فریاد بدون صداست و خواندن شنیدن همان صدا
(لینک اصلی خبر)

ایسنا اردبیل

مولف کتاب موج ها بازی ها گفت: بیشتر رفتار بشر را می توان در دایره جهل، طمع، تعصب و غضب به عینه مشاهده کرد .
امید قیامی متولد ۱۳۵۶ اردبیل، فارغ التحصیل مهندسی سازه از دانشگاه شهید رجایی تهران با رتبه اول دوره مهندسی عمران، مشاور مدیر کل امور عشایر استان تا سال ۸۴، مدرس دانشگاه، مدیر مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، مدیر کل سابق توسعه تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل است که به بهانه انتشار کتب جدیدش موج ها و بازی ها در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: من در این کتاب خواستم عناصر فضایل و اضداد فضائل رو برای خودم ردیف کنم.
مولف کتاب جداگر لرزه ای سازه ها با جداساز الاستومریک نمونه این عناصر را عشق، اراده، ایمان و اندیشه به عنوان عناصر انسانی بیان کرد و گفت: در نقطه مقابل جهل، امیال گرایی، غضب و تعصب بعنوان اضداد فضائل به شمار می روند.
این نویسنده اردبیلی ادامه داد: بنده کوشیدم نگاهم را به پدیده های مادی و روانی جهان از بعد فیزیک، متافیزیک و ریاضیات متمرکز کنم و به همین دلیل به نام موج ها و بازی ها برای کتاب خود رسیدم.
قیامی با اشاره به نظر منتقدین و مباحث مطرح شده در مراسم نقد و بررسی موج ها و بازی ها در خانه تاریخی صادقی اردبیل تصریح کرد: منتقدین گفتند که نویسنده در تنهایی و سکوت مطلب را سیر داده است و خودش نیز در چنین باور و روحیه ای است که این حرف برایم جالب و دقیق بود و چیزی که خودم بودم و نمی دانستم و منتقدین به خوبی فهمیده بودند
وی گفت: حقیقت نیز چنین است، من مدتی است که به آدمیان زیاد خوش بین نیستم و بیشتر رفتار بشر را در دایره، جهل، طمع، تعصب و غضب می بینم چرا که هیچکس ناز کش ما نخواهد بود و هیچکس به پای ما نخواهد ایستاد و تنها کسی که تا لحظه مرگ باید درد ما را بکشد خود ما هستیم.
نویسنده کتاب موج ها و بازی ها ادامه داد: معتقدم نزدیک ترین آدمها نیز نخواهند ماند و هر بشری برای من این گونه است که یا به توقعات و امیال خود دست پیدا خواهد کرد و خواهد رفت یا از رسیدن به امیال خود ناامید شده و خواهد رفت.
قیامی با توصیف اینکه انسان عشق را گم کرده است، گفت: عشق تنها شعار تزئینی و شاعرانه است و کمتر زندگی با عشق شروع می شوند.« به قول میگل دو اونامو فیلسوف اسپانیایی، ما موقعی به هم عشق می ورزیم که از رنجی یگانه لذت ببریم».
وی ادامه داد: ما این سخن را با امیال و هیجانات خود اشتباه می گیریم و به نظر من زندگی هرگز با عشق آغاز نمی شود ولی با عشق ادامه می یابد به طوری که عشق آن حس عجیبی است که بتواند دو نفر آدم غیر قابل تحمل را برای همدیگر قابل تحمل سازد.
نویسنده چندین کتاب داستان و رمان اردبیلی بیان کرد: این است همان حس مرموزی که طبیعت در دل آدمیان قرار می دهد تا خانواده باقی باشد و ایثار در میان بشر جاوید بماند.
قیامی با اشاره به اینکه همانطور بنده از روزمرگی و عامیانه شدن متنفرم و هرگز راضی نیستم مثل دسته کلاغ ها در ارتفاع اندک پرواز کنم، تصریح کرد: راستش را بخواهید معتقدم که مرغان دیگری هم هستند که بالاتر پرواز می کنند و به همین دلیل من از میان دسته کلاغ ها یک بال میزنم و اوج میگرم، اما نتیجه آن جز افسردگی نیست.
وی ادامه داد: در مراسم نقد کتاب یکی از منتقدین مرا متاثر و وامدار آرتور شوپنهاور نام بردند که برایم جالب بود و یکه خوردم این تاثیرگیری را خودم نیز حدس میزدم
اما فکر نمی کردم در این حد بارز باشد.
این نویسنده اردبیلی از شوپنهاور فیلسوف تنها و بدگمانی یاد کرد و گفت: او در تنهایی زیست از هفده سالگی مادرش را رها کرد و به خاطر اختلافاتی که با او داشت تا آخر عمر حاضر به دیدنش نشد و هرگز ازدواج نکرد و هگل که او را در دانشگاه بعنوان استاد استخدام کرده بود با وی هم درگیر شد.
قیامی افزود: می گویند شوپنهاور از بس به مردم بدبین بود پول هایش را در دوات می گذاشت و تنها به رستوران می رفت و حتی تدریس در دانشگاه را هم رها کرد.
وی اظهار کرد: من فکر میکنم شوپنهاور درست فکر می کرده است چرا که تنها راه غلبه انسان به اضداد فضائل غنای درون است و البته من نمی خواهم شبیه کسی باشم و دوست دارم خودم باشم اما این سخن برایم خیلی جالب بود چون فردریش نیچه گفته است که آرتور شوپنهاور مطلقا تنها بود و هیچ چیز خیلی از فیلسوفان آلمان را به این اندازه آزار نداد که نتوانستند شبیه او باشند.
مولف اردبیلی ادامه داد: تنها دو چیز می تواند تعلق انسان را از تصمیم دیگران برهاند و آن هم مرگ و غنای درون است.
قیامی با توصیف قسمت هایی از کتاب موج ها و بازی ها در مورد غنای درون آن بیان کرد: مدت هاست که به دنبال رهایی هستم و چندی است به این معنا رسیدهام که تنها دو چیز میتواند تعلق انسان را از تصمیم دیگران برهاند و آن مرگ و غنای درون است.
وی تصریح کرد: انسان به قدر پول غنی نمی شود و هرگز به اندازه منصب، منزلت نمییابد، زور و زر اعتباری هستند و غنای درون، همان ثروت پایان ناپذیر آدمیان است که اگر تمام داشتههای شخص غنی از وی گرفته شود، باز هم چیزی از ثروت او کم نخواهد شد آنکه قلبی سلیم و دیدی وسیع دارد، انتظارش از آدمیان اندک خواهد بود، لذت هایی که از درون سرچشمه میگیرند به حقیقت نزدیک ترند.
انتهای پیام

نوشتن فریاد بدون صداست و خواندن شنیدن همان صدا
(لینک اصلی خبر)

جماران

مولف کتاب موج ها بازی ها گفت: بیشتر رفتار بشر را می توان در دایره جهل، طمع، تعصب و غضب به عینه مشاهده کرد .
امید قیامی متولد ۱۳۵۶ اردبیل، فارغ التحصیل مهندسی سازه از دانشگاه شهید رجایی تهران با رتبه اول دوره مهندسی عمران، مشاور مدیر کل امور عشایر استان تا سال ۸۴، مدرس دانشگاه، مدیر مهندسی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان، مدیر کل سابق توسعه تجهیز و نوسازی مدارس استان اردبیل است که به بهانه انتشار کتب جدیدش موج ها و بازی ها در گفتگو با ایسنا، منطقه اردبیل، اظهار کرد: من در این کتاب خواستم عناصر فضایل و اضداد فضائل رو برای خودم ردیف کنم.
مولف کتاب جداگر لرزه ای سازه ها با جداساز الاستومریک نمونه این عناصر را عشق، اراده، ایمان و اندیشه به عنوان عناصر انسانی بیان کرد و گفت: در نقطه مقابل جهل، امیال گرایی، غضب و تعصب بعنوان اضداد فضائل به شمار می روند.
این نویسنده اردبیلی ادامه داد: بنده کوشیدم نگاهم را به پدیده های مادی و روانی جهان از بعد فیزیک، متافیزیک و ریاضیات متمرکز کنم و به همین دلیل به نام موج ها و بازی ها برای کتاب خود رسیدم.
قیامی با اشاره به نظر منتقدین و مباحث مطرح شده در مراسم نقد و بررسی موج ها و بازی ها در خانه تاریخی صادقی اردبیل تصریح کرد: منتقدین گفتند که نویسنده در تنهایی و سکوت مطلب را سیر داده است و خودش نیز در چنین باور و روحیه ای است که این حرف برایم جالب و دقیق بود و چیزی که خودم بودم و نمی دانستم و منتقدین به خوبی فهمیده بودند
وی گفت: حقیقت نیز چنین است، من مدتی است که به آدمیان زیاد خوش بین نیستم و بیشتر رفتار بشر را در دایره، جهل، طمع، تعصب و غضب می بینم چرا که هیچکس ناز کش ما نخواهد بود و هیچکس به پای ما نخواهد ایستاد و تنها کسی که تا لحظه مرگ باید درد ما را بکشد خود ما هستیم.
نویسنده کتاب موج ها و بازی ها ادامه داد: معتقدم نزدیک ترین آدمها نیز نخواهند ماند و هر بشری برای من این گونه است که یا به توقعات و امیال خود دست پیدا خواهد کرد و خواهد رفت یا از رسیدن به امیال خود ناامید شده و خواهد رفت.
قیامی با توصیف اینکه انسان عشق را گم کرده است، گفت: عشق تنها شعار تزئینی و شاعرانه است و کمتر زندگی با عشق شروع می شوند.« به قول میگل دو اونامو فیلسوف اسپانیایی، ما موقعی به هم عشق می ورزیم که از رنجی یگانه لذت ببریم».
وی ادامه داد: ما این سخن را با امیال و هیجانات خود اشتباه می گیریم و به نظر من زندگی هرگز با عشق آغاز نمی شود ولی با عشق ادامه می یابد به طوری که عشق آن حس عجیبی است که بتواند دو نفر آدم غیر قابل تحمل را برای همدیگر قابل تحمل سازد.
نویسنده چندین کتاب داستان و رمان اردبیلی بیان کرد: این است همان حس مرموزی که طبیعت در دل آدمیان قرار می دهد تا خانواده باقی باشد و ایثار در میان بشر جاوید بماند.
قیامی با اشاره به اینکه همانطور بنده از روزمرگی و عامیانه شدن متنفرم و هرگز راضی نیستم مثل دسته کلاغ ها در ارتفاع اندک پرواز کنم، تصریح کرد: راستش را بخواهید معتقدم که مرغان دیگری هم هستند که بالاتر پرواز می کنند و به همین دلیل من از میان دسته کلاغ ها یک بال میزنم و اوج میگرم، اما نتیجه آن جز افسردگی نیست.
وی ادامه داد: در مراسم نقد کتاب یکی از منتقدین مرا متاثر و وامدار آرتور شوپنهاور نام بردند که برایم جالب بود و یکه خوردم این تاثیرگیری را خودم نیز حدس میزدم
اما فکر نمی کردم در این حد بارز باشد.
این نویسنده اردبیلی از شوپنهاور فیلسوف تنها و بدگمانی یاد کرد و گفت: او در تنهایی زیست از هفده سالگی مادرش را رها کرد و به خاطر اختلافاتی که با او داشت تا آخر عمر حاضر به دیدنش نشد و هرگز ازدواج نکرد و هگل که او را در دانشگاه بعنوان استاد استخدام کرده بود با وی هم درگیر شد.
قیامی افزود: می گویند شوپنهاور از بس به مردم بدبین بود پول هایش را در دوات می گذاشت و تنها به رستوران می رفت و حتی تدریس در دانشگاه را هم رها کرد.
وی اظهار کرد: من فکر میکنم شوپنهاور درست فکر می کرده است چرا که تنها راه غلبه انسان به اضداد فضائل غنای درون است و البته من نمی خواهم شبیه کسی باشم و دوست دارم خودم باشم اما این سخن برایم خیلی جالب بود چون فردریش نیچه گفته است که آرتور شوپنهاور مطلقا تنها بود و هیچ چیز خیلی از فیلسوفان آلمان را به این اندازه آزار نداد که نتوانستند شبیه او باشند.
مولف اردبیلی ادامه داد: تنها دو چیز می تواند تعلق انسان را از تصمیم دیگران برهاند و آن هم مرگ و غنای درون است.
قیامی با توصیف قسمت هایی از کتاب موج ها و بازی ها در مورد غنای درون آن بیان کرد: مدت هاست که به دنبال رهایی هستم و چندی است به این معنا رسیدهام که تنها دو چیز میتواند تعلق انسان را از تصمیم دیگران برهاند و آن مرگ و غنای درون است.
وی تصریح کرد: انسان به قدر پول غنی نمی شود و هرگز به اندازه منصب، منزلت نمییابد، زور و زر اعتباری هستند و غنای درون، همان ثروت پایان ناپذیر آدمیان است که اگر تمام داشتههای شخص غنی از وی گرفته شود، باز هم چیزی از ثروت او کم نخواهد شد آنکه قلبی سلیم و دیدی وسیع دارد، انتظارش از آدمیان اندک خواهد بود، لذت هایی که از درون سرچشمه میگیرند به حقیقت نزدیک ترند.
انتهای پیام انتهای پیام

در نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» مطرح شد: مبانی قرآنی انقلاب در دعوت به بندگی خداوند، پذیرش حاکمیت خداوند و دعوت به تقوای الهی خلاصه می شود
(لینک اصلی خبر)

سازمان جهاد دانشگاهی تهران

ارسال توسط مهدیه سادات ضیائیان نوربخش در تاریخ ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ ۱۱:۵۴ ( گروه: گروه فرهنگی )

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی تهران، نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» از سلسله نشست های فرهنگ سازی و توسعه فعالیت های قرآنی، روز سه شنبه ۱۷ بهمن ۹۶ برگزار شد.

به مناسبت ایام الله دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی، نشست«مبانی قرآنی انقلاب اسلامی» با همکاری مرکز فرهنگی قرآن و معارف دین سازمان جهاددانشگاهی تهران و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور عبدالهادی فقهی زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سیدمحسن میرباقری، استاد بازنشسته دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در محل معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

میرباقری در ابتدای سخنان خود بیان کرد: ابتدا باید تعریفی از انقلاب ارائه کنیم، انقلاب اسلامی حرکتی در ادامه و احیای بعثت انبیاء الهی بود و امام راحل(ره) و مردم نیز به همین عنوان قیام کردند و با این نگاه باید به قرآن نگاه کنیم و ببینیم انبیاء چگونه دعوت مردم را دعوت می کردند.

وی در ادامه افزود: یکی از انبیا حضرت نوح(ع) بود که دعوتش را بر سه پایه بنیان می گذارد، اول این که به مردم می گوید خدا را بپرستید، دوم می گوید معبودی جز او نیست و سوم به تقوای الهی دعوت می کند، لذا ایشان دعوت به بندگی و اخلاص و تقوای الهی می کند، در سوره شعرا، قرآن پنج بار، از زبان پنج پیامبر، یک جمله را تکرار می کند و آن جمله نیز این است که حضرت هود(ع)، حضرت نوح(ع)، حضرت صالح(ع)، حضرت لوط(ع) و حضرت شعیب(ع) می گفتند من رسول امینی از جانب خداوند هستم، پس شما تقوای الهی را پیشه و از من اطاعت کنید که در اینجا ولایت را مطرح می کنند.

بازخوانی سه مبنای شکل گیری انقلاب اسلامی در قرآن

میرباقری تصریح کرد: در نتیجه اولین مرحله از دعوت، دعوت به بندگی خدا، دوم، دعوت به تقوا و سوم نیز دعوت به پرستش حاکمیت خدا و ولایت خدا بوده است، اگر اندکی در انقلاب اسلامی دقت کنیم، این سه مبنای قرآنی را می بنیم، البته گفته اند انقلاب بر مبنای استکبار ستیزی و قیام لله بوده و هست، اما به نظر بنده تمام مبانی تعریف شده در این سه مورد خلاصه می شود، ابتدا دعوت به تعبد، دوم دعوت به تقوای الهی و سوم دعوت به قبول حاکمیت خداوند.

این قرآن پژوه در ادامه سخنان خود بیان کرد: انبیاء(ع) آمدند که مردم را به بندگی خدا دعوت کنند و این کار را نیز انجام دادند، پیروان انبیاء(ع) نیز شعارشان، شعار بندگی خدا بود، حتی انبیاء(ع) به قبول کردن خدا دعوت نمی کردند و یک جا قرآن نمی گوید که یک قومی با پیامبر(ص) مخالفت کرده باشند مبنی بر این که گفته باشند ابتدا خداوند اثبات شود. لذا بحث سر این نبوده که آنها خداوند را نشناسند.

وی در پایان بیان کرد: امام حسین(ع) قیامش را تحت همین عنوان معرفی می کنند، در آن خطبه نورانی نیز آمده است که امام(ع) فرمود: برای سرمستی و فساد و ظلم قیام نکردم، بلکه می خواهم جامعه اسلامی را اصلاح و امر به معروف و نهی از منکر کنم و راه پیامبر(ص) را می روم، در نتیجه مبانی انقلاب اسلامی دعوت به بندگی، دعوت به پذیرش حاکمیت خدا و امر به معروف و نهی از منکر تقسیم شامل می شود.

بهره برداری از طرح های عمرانی جدید در دانشگاه شهید رجایی
(لینک اصلی خبر)

پانا

تهران (پانا) – از دو طرح عمرانی جدید در دانشگاه شهید رجایی، همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی بهره برداری شد.
به گزارش روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، در راستای استانداردسازی فضاهای دانشگاه شهید رجایی، مرکز بهداشت و درمان این دانشگاه در نهمین روز از دهه مبارک فجر مورد بهره برداری قرار گرفت. در طرح توسعه جدید، این مرکز با هزینه ای بالغ بر حدود ۳ میلیارد ریال منطبق با استانداردهای وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بهسازی و تجهیز شد.
اکنون ساخت فضاهای این مرکز به جهت رعایت استانداردهای مربوطه بیش از ۲ برابر گذشته توسعه یافته است.
بر اساس این گزارش، از نکات بسیار مهم دیگر در خصوص این مرکز اخذ مجوز درمانگاه از وزارت بهداشت است که پیش از این فاقد آن بود.
مرکز بهداشت و درمان دانشگاه جدید بهره برداری شده، شامل اتاق های معاینه استاندارد، دندان پزشکی، اتاق مراقبت های ویژه (همراه با تجهیزات مربوطه)، اتاق عمل برای جراحی های محدود، اتاق احیأ، و غیره است.
بهره برداری از هشتمین خوابگاه دانشجویی دانشگاه همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی
هشتمین خوابگاه دانشجویی دانشگاه با تلاش شبانه روزی همکاران معاونت های اداری و مالی و دانشجویی آماده بهره برداری شد.
این خوابگاه در خیابان شهید مدنی در منطقه هفت واقع شده است.
با اضافه شدن این خوابگاه، به ظرفیت اسکان دانشجویان حدود ۱۸۰ تخت اضافه می شود.
طی نامه ای صورت گرفت
تقدیر بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی از «ابراهیم حاتمی کیا»
(لینک اصلی خبر)

فارس نیوز

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی ضمن تقدیر ازابراهیم حاتمی کیا نوشت: فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از حریم اهل بیت و مردم مظلوم منطقه را به تصویر کشیده واقعا قابل ستایش و تقدیر است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی نامه ای به ابراهیم حاتمی کیا ضمن تقدیر از این کارگردان انقلابی سینمای ایران، نوشت: فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) و مردم مظلوم منطقه را به تصویر کشیده واقعا قابل ستایش و تقدیر است.
متن این نامه به شرح زیر است:
« برادر عزیز جناب آقای ابراهیم حاتمی کیا
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد،
سخنان روشنگرانه، دردمندانه و عاشقانه جناب عالی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر علامتی گویا از شجاعت، وطن دوستی و اخلاص شماست.
که در مقابل فضای سنگین غربگرایی،وادادگی و بعضا ضدارزشی سینمای امروز ایران به حق موضع گیری پیامبرگونه ای داشتید.
فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) و مردم مظلوم منطقه را به تصویر کشیده واقعا قابل ستایش و تقدیر است.
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از جنا ب عالی بابت زحمتی که کشیده و رنجی که در ارائه این تصویر درخشان برده اید، سپاسگزاری می کند و آرزوی آن را دارد که دیگر هنرمندان وطن دوست، انقلابی و کاردان این کشور نیز در همین مسیر گام بردارند.
از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران خواستاریم که به نحوه احسن رسالت خود یعنی تبیین و ترویج آرمان های انقلاب اسلامی را به انجام رسانده و با رویکردهای لیبرالی موجود در این قرارگاه عظیم فرهنگی مقابله نماید.
در پایان توفیق روزافزون جناب عالی و سایر هنرمندان متعهد و انقلابی ایران اسلامی را از خدای بزرگ مسئلت داریم.»
انتهای پیام/

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی:
آقای حاتمی کیا به خاطر رنجی که برای مدافعان حرم کشیدید؛ متشکریم/ صداوسیما رویکردهای لیبرالی را کنار بگذارد
(لینک اصلی خبر)

خبرگزاری دانشجو

بسیج دانشجویی دانشگاه شهید رجایی ضمن تقدیر ازابراهیم حاتمی کیا نوشت: فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های مدافع حرم، گوشه ای از …

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی طی نامه ای به ابراهیم حاتمی کیا ضمن تقدیر از این کارگردان انقلابی سینمای ایران، نوشت: فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) و مردم مظلوم منطقه را به تصویر کشیده واقعا قابل ستایش و تقدیر است.
متن این نامه به شرح زیر است:
« برادر عزیز جناب آقای ابراهیم حاتمی کیا
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد،
سخنان روشنگرانه، دردمندانه و عاشقانه جناب عالی در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم فجر علامتی گویا از شجاعت، وطن دوستی و اخلاص شماست.
که در مقابل فضای سنگین غربگرایی،وادادگی و بعضا ضدارزشی سینمای امروز ایران به حق موضع گیری پیامبرگونه ای داشتید.
فیلم به وقت شام که در توصیف رشادت ها و مجاهدت های فرزندان رشید مدافع حرم، گوشه ای از صحنه طوفانی و پرحادثه دفاع از حریم اهل بیت (علیهم السلام) و مردم مظلوم منطقه را به تصویر کشیده واقعا قابل ستایش و تقدیر است.
بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی از جنا ب عالی بابت زحمتی که کشیده و رنجی که در ارائه این تصویر درخشان برده اید، سپاسگزاری می کند و آرزوی آن را دارد که دیگر هنرمندان وطن دوست، انقلابی و کاردان این کشور نیز در همین مسیر گام بردارند.
از صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران خواستاریم که به نحوه احسن رسالت خود یعنی تبیین و ترویج آرمان های انقلاب اسلامی را به انجام رسانده و با رویکردهای لیبرالی موجود در این قرارگاه عظیم فرهنگی مقابله نماید.
در پایان توفیق روزافزون جناب عالی و سایر هنرمندان متعهد و انقلابی ایران اسلامی را از خدای بزرگ مسئلت داریم.»

دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مرجع مناسب تأمین نیرو در آموزش و پرورش
(لینک اصلی خبر)

ایران استخدام

افزایش ۶۷۰۰ میلیارد تومانی بودجه آموزش و پرورش در مجلسخبر ۲۹ بهمن ۹۶: دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی مرجع مناسب تأمین نیرو در آموزش و پرورش
معاون حقوقی و امور مجلس آموزش و پرورش با بیان اینکه در مجلس ۶۷۰۰ میلیارد تومان به بودجه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش اضافه شد، گفت: هزینه آب، برق و گاز مدارس سالیانه ۳۰۰ میلیارد تومان است که از این محل ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت های مربوطه در سال ۹۶ بدهی داریم.
به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نجفی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش در استودیو الفبا اظهار داشت: ما شاهد هستیم تعامل آموزش و پرورش با مجلس یک تعامل خوبی بوده است و خروجی آن را در برنامه ششم توسعه می بینید؛ در برنامه ششم توسعه، در لایحه پیشنهادی دولت، یک بند تکلیفی داشتیم که در اثر تعامل سازنده آموزش و پرورش و مجلس، در خروجی ۲۵ حکم گرفتیم که اگر هریک از حکم ها اجرا شده و آیین نامه های تدوین شود، موجب تحول در حوزه های مختلف آموزشی و تربیتی، اداری و مالی می شود.
وی ادامه داد: در بُعد منابع انسانی، در ماده ۶۳ برنامه ششم توسعه تصویب کردیم که مرجع مناسب تأمین و تربیت نیروی انسانی در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی خواهند بود؛ ضمن اینکه راهکارهای دیگر هم بر اساس اساسنامه دانشگاه فرهنگیان که ماده ۲۸ است وجود دارد که در حال پیگیری آن هستیم.
نجفی اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه در بخش فضاهای آموزش و پرورش ۳ میلیارد دلار از محل حساب ذخیره ارزی برای بهسازی، نوسازی و تخریب و بازسازی مدارس اختصاص یافت.
وی گفت: در لایحه بودجه ۹۶ هم شاهد یک بند تکلیفی بودیم که در خروجی ۷ حکم گرفتیم که یکی از آنها بند «ه» تبصره ۹ بود و به آموزش و پرورش اجازه می داد املاک مازاد و فضاهای خالی که دارد را با تغییر کاربری، استفاده کند و در همان بودجه ۹۶ توانستیم ۴۲۰۰ میلیارد تومان به سقف بودجه آموزش و پرورش اضافه کنیم.
* جزئیات افزایش بودجه آموزش و پرورش در مجلس
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در لایحه بودجه ۹۷ هم تا به امروز بیش از ۶ هزار میلیارد تومان به سقف بودجه پیشنهادی دولت در مجلس اضافه شد که خیلی از این موارد در صحن علنی مجلس تصویب شد و البته برخی موارد هزینه ای مانده است که امیدوارم در این هفته در مجلس تصویب شود.
وی افزود: بین مجلس و آموزش و پرورش تعامل خوبی برقرار است و هر کجا پیشنهادی از سوی دولت یا آموزش و پرورش به مجلس داده شده است، مجلس انصافا تصویب کرده است که جا دارد از تک تک نمایندگان مجلس و نمایندگان کمیسیون آموزش و تحقیقات قدردانی کنیم.
نجفی به اعتبار در نظر گرفته شده در لایحه بودجه برای پاداش پایان خدمت فرهنگیان اشاره کرد و گفت: در لایحه پیشنهادی دولت ۳۵۰۰ میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای این موضوع پشنهاد شده بود که مورد موافقت نگرفت زیرا این صندوق برای حمایت از بخش خصوصی است اما مجلس با پیشنهاد آموزش و پرورش جایگزینی را در نظر گرفت تا از یک درصد هزینه شرکت های دولتی و بانک ها تأمین شود.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه تصویب شد معادل کمک خیرین، دولت برای مدرسه سازی کمک کند که این رقم ۱۵۶ میلیارد تومان در لایحه پیشنهادی دولت بود و در مجلس به ۴۱۱ میلیارد تومان افزایش یافت.
معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه ۲۸۶ میلیارد تومان برای تأمین سرانه دانش آموزی پیشنهاد شده بود که در مجلس به ۳۲۶ میلیارد تومان افزایش یافت، گفت: در بخش فعالیت های پرورشی ۱۹۷ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که ۲۲۲ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی ادامه داد: در بخش فعالیت های تربیت بدنی و ارتقای سلامت، ۱۵۳ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود که به ۱۷۳ میلیارد تومان افزایش یافت و در برنامه حمایت و ارتقای پوشش تحصیلی مناطق محروم ۴۸۵ میلیارد تومان پیشنهاد شد که در مجلس به ۵۴۰ میلیارد تومان افزایش یافت.
نجفی اضافه کرد: در لایحه بودجه برای دانشگاه شهید رجایی ۴۸ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به ۵۷ میلیارد تومان افزایش یافت و برای دانشگاه فرهنگیان هم ۳۳۶ میلیارد تومان پیش بینی شده بود که به ۳۹۹ میلیارد تومان افزایش یافت.
وی افزود: در بخش هزینه ای سازمان نوسازی مدارس ۱۱ میلیارد تومان پیشنهاد شده بود که به ۲۶ میلیارد تومان در مجلس افزایش یافت و در بخش عمرانی این سازمان هم ۶۵۶ میلیارد تومان در لایحه بودجه پیش بینی شده بود که به یک هزار میلیارد تومان افزایش یافت همچنین در مجلس اجازه داده شد معادل ریالی یک هزار میلیارد تومان اوراق اسلامی انتشار یابد و در اختیار این سازمان قرار گیرد.
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در لایحه بودجه ۶۶ میلیارد تومان برای سازمان آموزش و پرورش استثنایی پیشنهاد شده بود که به ۸۶ میلیارد تومان افزایش یافت، اظهار داشت: با توجه به تصویب قانون تأسیس مدارس غیردولتی، مجلس برای حمایت از صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی، ۲۵ میلیارد تومان را اختصاص داد.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه ششم توسعه ۲۷ صدم تعرفه مالیات بر ارزش افزوده باید اخذ شده و در اختیار وزارتخانه های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش قرار گیرد که ۸۵ درصد سهم وزارت ورزش و جوانان و ۱۵ درصد سهم آموزش و پرورش است که منابع آن در مجلس افزایش یافت.
نجفی گفت: از محل ردیف های متفرقه، یک درصد سود شرکت ها، درصد مالیات بر ارزش افزوده و سایر محل ها، ۶۷۰۰ میلیارد تومان به سقف بودجه پیشنهادی دولت تا به امروز برای آموزش و پرورش افزوده شده است.
وی با بیان اینکه سهم آموزش و پرورش از بودجه عمومی ۱۰٫۱۰ درصد بود که ۱۱٫۵ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: علی رغم همه این افزایش ها ما کسری داریم؛ ۳۸۰۰ میلیارد تومان از سال ۹۶ و در خود سال ۹۷ هم در صورت اجرای احکام برنامه ششم توسعه ۳۰۰۰ میلیارد تومان کسری خواهیم داشت ضمن اینکه کسری اعتبارات احکام جدید و افزایش سنواتی را هم باید در نظر گرفت.
معاون حقوقی و امور مجلس در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در خصوص مصوبه معاف بودن مدارس از پرداخت قبوض آب، برق و گاز بر اساس الگوی مصرف، گفت: رعایت الگوی مصرف به مدیریت بهینه مصرف انرژی در مدرسه کمک می کند که در این خصوص باید دستورالعملی با همکاری وزارت نیرو و آموزش و پرورش تهیه شود.
وی ادامه داد: کل هزینه آب، برق و گاز مدارس سالیانه در سطح کشور ۳۰۰ میلیارد تومان است که ما از این محل ۱۵۰ میلیارد تومان به شرکت های مربوطه در سال ۹۶ بدهی داریم.
منبع: خبرگزاری فارس

مدارس جالب و متفاوتی که در ایران راه افتاده اند
(لینک اصلی خبر)

تابناک

مدارس طبیعت می توانند بدون تخریب محیط زیست یک و نیم میلیون شغل ایجاد کنند. ما به نسلی نیاز داریم که بر سر مواهب طبیعی معامله نکند.
به گزارش روزنامه شهروند، خاک، آب، باغچه و کودکانی که طبیعت را تجربه می کنند. همه آنچه آموزش رسمی نمی تواند به کودکان بیاموزد قرار است در مدرسه طبیعت یاد بگیرند. همه آنچه کودک انسان تا پیش از وجود پدیده ای به نام آموزش رسمی از طبیعت یاد می گرفت. در روزگاری که به فعالان محیط زیست سخت می گذرد، ٧٠مدرسه طبیعت در ٢٩ استان کشور راه اندازی شده تا نسل بعد انسان های طبیعت دوستی باشند. اگر هر کدام شان جایی مسئولیتی داشتند، بر سر محیط زیست معامله نکنند و اگر جایگاه تصمیم گیری نداشتند، محیط زیست مطالبه مهم شان باشد. مدارس طبیعت می خواهند نگاه مسئولانه و فعالیت مدنی را به کودکان یاد بدهند، هرچند هنوز همه کودکان امکان استفاده از این شیوه آموزشی را ندارند.
مدارس طبیعت با ایده یکی از فعالان محیط زیست، عبدالحسین وهاب زاده مطرح شد و طرفدارانی بین اهالی محیط زیست پیدا کرد. این مدارس اکنون به صورت خصوصی اداره می شوند، اما توانسته اند ایده اصلی خود را ترویج دهند. به گفته محمد درویش مدارس طبیعت با این هدف شکل گرفتند تا فضای دلپذیرتر و خلاقانه تری برای کودکان تا زیر ١٢ سال فراهم کنیم و این مجال را بدهیم که عاشق سرزمین شان و موهبت های طبیعی شوند. تا انگیزه پیدا کنند که از طبیعت و محیط زیست مراقبت کنند: «ما باید در آموزش کودکان از فشار موضوعات حفظ کردنی کم کنیم و فضای نشاط آوری در مدارس حاکم شود که پاسخ پرسش های شان را کشف کنند. بخشنامه وزیر جدید آموزش وپرورش نشان می دهد که آنها هم صدای مدارس طبیعت را شنیده و متوجه شده اند که باید بار امتحان را که مثل بختک روی سر دانش آموزان ابتدایی است، بردارند، پیک نوروزی را حذف کردند و توزیع کتاب های کمک آموزشی را ممنوع. گفته اند در عید نوروز اجازه دهید کودکان از طبیعت لذت ببرند. این یک موفقیت بزرگ برای مکتب مدارس طبیعت است.»
مدارس طبیعت هرچند در انتشار ایده شان موفق باشند، جمعیت خیلی کمی از کودکان را دربرمی گیرند. همه کودکان این امکان را ندارند که از این شیوه آموزشی بهره مند شوند و این مسأله ای است که مسئولان آموزش وپرورش باید به آن توجه کنند: «جامعه امروز بشدت نیاز به تحول نظام آموزش وپرورش دارد. هوشمندی مدیران کنونی است که تشخیص دهند چرا اولویت نخست بسط پندارینه های مدارس طبیعت است. ٧٠مدرسه در ٢٩ استان دستاورد بزرگی است، ولی اگر قرار است گسترش شتابناک تری پیدا کند، باید نمایندگان مجلس، دولت، آموزش وپرورش و شهرداری ها به میدان بیایند و بتوانیم با جرأت آنها را ترویج کنیم.»
محمد درویش می گوید اگر می خواهیم با مشکلات عدیده ای که طبیعت ایران با آنها روبه رو است مقابله کنیم، نیاز به نسلی داریم که بر سر مواهب طبیعی معامله و از پروژه محیط زیست هراسی حمایت نکند. نسلی که درک کند راه تولید پایدار و کیفیت از مسیر حمایت از محیط زیست می گذرد. او به گفته های رئیس جمهوری اشاره می کند که در سازمان محیط زیست جدید یک سری از پروژه ها آزاد شده اند: «رئیس جمهوری گفت ما رئیس قبلی سازمان محیط زیست را عوض کردیم، چون سخت گیری می کرد و رئیس جدید یک سری از پروژه ها را آزاد و ١٧٦ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد. آقای رئیس جمهوری که دولت خود را یک دولت محیط زیستی می دانست درنهایت برای ١٧٦ هزار شغل با این پروژه ها موافقیت کرد. درحالی که مدارس طبیعت می گویند می توانند یک ونیم میلیون شغل ایجاد کنند، بدون این که هوا و آب را نابود کنند. این مدارس می توانند نسلی را پرورش دهند که نادیده و به بهانه توسعه صنایع مخرب محیط زیست را معامله نکنند. اگر خود رئیس جمهوری در مدرسه طبیعت درس خوانده بود، شاید چنین تصمیمی نمی گرفت.»
خاطره سازی برای کودکان در طبیعت
مدیر یکی از مدارس طبیعت می گوید برای یک سابقه میلیون ساله کودک انسان، معلمی جز طبیعت نداشت و از زمانی هم که توانست راه برود از طریق تجربه و محیط طبیعی و در کنار کودکان هم سن و غیرهم سن خود با جهان مواجه شد. به گفته عارف آهنگر در هیچ جای تاریخ این چند میلیون سال تکامل کودک چیزی به نام آموزش به عنوان اطلاعات پکیج شده نمی بینید، اما به جایش یادگیری می بینید: «راه ها و ابزارهای یادگیری در طول این سالیان متناسب با نیاز و پروژه سازگاری شکل گرفت. کودکان ابزارهایی برای یادگیری دارند و با تقلید، مشاهده گری،کنجکاوی و کاوش آنچه نیاز دارند، یاد می گیرند. سرک کشیدن یک عادت دیرینه و قدیمی است که کودک انسان بوم و محیط خود را بشناسد، او چیزها را جابه جا می کرد و متوجه می شد چه چیزی برایش خطرناک و مفید است و این به عنوان عادت برایش مانده است. به گفته بوم شناسان انسان از طبیعت بیرون آمده، ولی طبیعت از او بیرون نیامده و رفتارهایش ناشی از سازگاری با طبیعت است. سابقه خروج از طبیعت یک یا دو قرن هم نیست و لایه ضخیم تری داریم که میلیون ساله است و همه اش در طبیعت شکل گرفته است.»
برای این مدارس باید فضای مناسب چند هزار متری داشت که مناسب سازی شده باشد و تسهیلگرانی آموزش دیده که بدانند این مدارس قرار است چه کنند. همان طور که خیلی از آشنایان با این شیوه آموزشی می گویند قرار بر این است که کودکان بازی و تجربه کنند و فقط کسی از دور مراقب شان باشد. قرار بر آموزش رسمی با سرفصل های مشخص نیست. آهنگر می گوید اگر آنچه ما از آموزش در نظر داریم، خواندن و نوشتن و حساب باشد، در مدرسه به دست می آید، اما یادگیری مسأله ای دیگر است: «آمار بی سوادی در کشور ما خیلی کم است، ٨٨ درصد مردم باسواد هستند، ولی سرانه مطالعه هر ایرانی خیلی کم است. این اتفاق در مدرسه نمی افتد. مدرسه طبیعت می خواهد به نیازهای واقعی و حقیقی کودک پاسخ بدهد.» مربیان در مدرسه طبیعت تسهیلگرند. این مدارس لیستی از مهارت ها ندارند که براساس آن بخواهند طرح درسی تهیه کنند، زیرا هر کودک یک موجود منحصربه فرد است. آنها سعی می کنند بستر و محیط یادگیری را غنی کنند: «به لحاظ طبیعی با فضای طبیعی، گیاهان گوناگون، آزمایشگاه، محیط کشاورزی، مزرعه و مهارت های فنی مثل نجاری و بنایی، همچنین فعالیت های فرهنگی و هنری مثل کتابخوانی و تئاتر باشد. چیزی را هدف گذاری نمی کنیم. کاری که کودک در این مدارس می کند، بازی است، کاری که از طریق آن یاد می گیرد.»
مدارس طبیعت بسته به هر اقلیم و فرهنگ متفاوتند، اما در همایش هایی درباره یافته ها و تجربیات شان با هم مشارکت دارند. آنها در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز با هم تبادل نظر دارند و تجربیات شان را درباره کودک و طبیعت به اشتراک می گذارند. به تازگی نیز همایشی در دانشگاه شهید رجایی تهران با حضور مسئولان مدارس طبیعت برگزار شده و بعضی ناشران هم به چاپ کتاب هایی در این زمینه روی آورده اند.
امروز طبیعت ایران مشکلات زیادی دارد، بحران های مختلفی که گریبان طبیعت گیاهی و جانوری را گرفته و شرایط را روزبه روز برای زندگی انسان ها سخت می کنند. اگر نگرانی های فعالان محیط زیست نباشد و جامعه مدنی تلاش نکند تا محیط زیست را مدام به مسئولان کشور یادآوری کند، معلوم نیست کودکان آینده چه خاطره ای از محیط زیست و طبیعت ایران داشته باشند. کودکان مدارس طبیعت شاید از وضع محیط زیست در ایران بی خبر باشند. رویکرد کلی این است که نباید کودک را با اخبار ناگوار مواجه کرد و مثلا به او از وضع بحرانی آب در کشور گفت. آنها باید طبیعت را تجربه و محیط زیست را درک کنند. این به گفته آهنگر یک کار تدریجی است: «زمانی می توانید از پدیده ای حفاظت کنید که عاشقش باشید. کسی فقط با آموزش دیدن حافظ و عاشق چیزی نمی شود، اینها در کودکی اتفاق می افتد. مدرسه طبیعت از طریق فراهم کردن بستر تجربه و ایجاد خاطره در طبیعت به اهداف محیط زیستی خود می رسد. کودکان از سن بالای ١٢ سال آموزش هم می بینند و این آموزش با عشق به طبیعت ترکیب می شود تا درنهایت از آنها شهروندان حافظ محیط زیست بسازد.»