مفاهيم آموزش الكترونيكي

آموزش الکترونيکی يا مجازی چيست؟

آموزش مجازی يا آموزش الکترونيکی (E-learning) شيوه جديد يادگيری و مبتنی بر شبکه اينترنت مي‌باشد. در اين شيوه آموزش، منابع مورد نياز از طريق شبکه اینترنت در اختيار دانشجويان قرار گرفته و دانشجويان می¬توانند در هر زمان از منابع آموزشی جهت يادگيری استفاده کنند و همچنين در هر مکان (منزل يا محل کار يا محل¬های ديگر ) در کلاس‌های درس به-صورت برخط (on-line) شرکت کنند.

مزايای آموزش الکترونيکی چيست؟

۱- عدم نياز به رفت و آمدهای طولانی و خسته کننده
۲- دسترسی به محتوای دروس ارائه شده در هر زمان، در هر مکان و به دفعات از طريق اينترنت
۳- تعامل مستقيم با اساتيد از طريق کلاس های برخط
۴- پشتيبانی آموزشی مستقيم و برخط برای هر درس توسط دستيار آموزشی دروس
۵- به علت برگزاری کلاس ها به صورت همزمان (synchronous) امکان تعامل مستقيم دانشجو با استاد و ديگر دانشجويان درس به صورت صوتی و نوشتاری و تصويری وجود دارد.

اهداف آموزش الکترونیکی چیست؟

اهم اهداف آموزش الكترونيكي عبارتند از:
• برگزاري و مديريت صحيح مراحل آموزش
• بررسي و كنترل كمي و كيفي دوره‌ها
• صرفه¬جويي در زمان و هزينه
•حذف محدوديت زماني و مكاني
• به اشتراك گذاشتن داده‌ها
• دانشجو محور شدن فرایند آموزش
• استفاده مجدد از محتواي آموزشی

ابعاد آموزش الکترونیکی چیست؟

آموزش الكترونيكي مي‌تواند در چهار بعد روش‌شناسی آموزشی، بسترهای فنی(اعم از نرم‌افزاری و سخت‌افزاری)، محتوای آموزشی و نوع ارائه آموزش، مورد بررسي قرار گيرد.

استانداردهای آموزش الکترونیکی چیست؟

در طراحی و ساخت محتوای الکترونیکی، استانداردهای مختلفی از قبیل( IMS،IEEE) مطرح می‌شوند كه جامع‌ترین آن¬ها SCORM) (Sharable Content) Object Reference Model) است. ابعادی که در این استاندارد به آن¬ها پرداخته شده است عبارتند از:
• قابليت استفاده مجدد از محتوا (Reusability)
• قابليت تبادل اطلاعات بین محتواهای مختلف (Interoperability)
• قابلیت دسترسی‌پذیری از طریق شبکه (Accessibility)
• قابلیت پایایی به این معنی که با تغییرات تکنولوژی نیاز به طراحی مجدد نباشد (Durability)

مفاهیم آموزش الكترونيكي

• سیستم مدیریت یادگیریLMS (Learning Management System): اين سيستم، اصلي‌ترين بخش سيستم‌هاي نرم افزاري آموزش الكترونيكي است و ساير بخش¬ها از امكانات اين بخش استفاده مي‌نمايند. امكانات اين سيستم شامل تعريف درس، تخصيص كلاس، انتخاب واحد، ثبت نام و فعاليت‌هاي مرتبط با محيط‌هاي آموزشي است.
• سیستم مديريت محتواCMS (Content Management System )): اين سيستم شامل اجزايي است كه با محتواي دروس در ارتباط هستند و عملياتي از قبيل ايجاد، ويرايش و حذف ذخيره‌ سازی، استفاده مجدد، اداره، عرضه و تحويل محتوا، تعيين تقدم و تاخر مطالب درسي و عمليات مرتبط با محتوا را پوشش مي دهد.
• کلاس مجازی(Virtual Class): محيطی است که در آن دانشجويان و اساتید با هم در تعامل می‌باشند. اين محيط به نوعی يک کلاس درس را به وسيله امکاناتی نظير کنفرانس ويديويی و سيستم‌های چند رسانه‌ای شبيه‌سازی می‌نمايد.
• يادگيري تركيبي (Blended Learning): نوعی فرآيند يادگيری يا آموزش است که در آن جهت ارائه مطالب و محتويات آموزشی، هم از روش‌های الکترونيکی و هم از روش‌های سنتی(رو در رو) استفاده می‌شود.
• یادگیری تعاملی(Interactive Learning): نوعی از ارائه که بدون استفاده از محتوای الکترونیکی درس و با تکیه بر سایر امکانات موجود در نرم افزار LMS از قبیل محیط¬های بحث و تبادل نظر و ارسال و دریافت تمرین به آموزش می‌پردازد.

سوالات عمومي

آموزش الکترونيکی برای چه کسانی مناسب تر است؟

آموزش الکترونيکی برای مديران، کارشناسان، مهندسين و کارکنان مناسب بوده و به آن ها اين امکان را می¬دهد که همزمان با کار، دانش خود را ارتقاء دهند.

شرايط عمومی ورود به دوره های الکترونيکی چيست؟

شرايط عمومی داوطلبان مشابه با ضوابط و مقررات ورود به دوره های روزانه مي‌باشد.

مدرک دانش آموختگان دوره های الکترونيکی چگونه صادر می شود؟

اين مدرک مورد تائيد وزارت علوم، تحقيقات و فناوری بوده و جهت اشتغال يا ادامه تحصيل در دوره دکترا معتبر می باشد.

نحوه ارائه کارت دانشجويی چگونه است؟

از طريق آيين نامه آموزشي دانشگاه كه بعد از مرحله ثبت نام انجام مي گيرد

در حال حاضر چه رشته هاي تحصيلي در مقطع كارشناسي داير است؟

رشته هاي علوم انساني و رياضي؛

وضعيت انتخاب واحد دانشجويان ورود جديد (ترم يك ) چگونه است؟

براي دانشجويان ورودي جديد درنيم سال اول تحصيل، اداره ی امور آموزش، انتخاب واحد مي نمايد.

منابع اصلي هر درس در نظام آموزشي الكترونيكي كدامند؟

منابع درسي عبارتند از:
-محتواي الكترونيكي از قبل تهيه شده كه در فضاي الكترونيكی هر درس قرار داده شده و در هر نيم سال برمبناي انتخاب واحد دانشجويان، براي دانشجويان درس مربوطه قابل دسترسي مي باشد
-آرشيو كلاس هاي ضبط شده. -كتاب يا كتب معرفي شده توسط استاد
-مطالب ارائه شده در كلاس حضوري
-فايل هاي مختلف (پاورپوينت، پي دي اف، ورد و…..) ارائه شده يا بارگذاري شده در فضاي الكترونيكي درس توسط استاد
-نكته وجود و ميزان تاثير هر يك از منابع فوق و سهم هر مورد در طراحي سوالات امتحاني و ارزيابي طول ترم در هر درس توسط استاد تعيين و اعلام مي شود

روند ارائه در خواست ارزشيابي دروس چگونه است؟

دانشجو می‌تواند از طريق ” فرم الکترونيکی در خواست ارزشيابی دروس” عناوين دروسی که در دانشگاه ديگری گذرانده و مايل به ارزشيابی آن¬ها می‌باشد را به امور آموزش و تحصيلات تکميلی مرکز (از طريق ارسال به ایميل کارشناس مسئول رشته) ارائه نمايد. امور آموزش مرکز طبق ضوابط فوق و با اخذ نظر گروه آموزشی نسبت به ارزشيابی دروس و اعمال دروس ارزشيابی شده در سيستم آموزش دانشگاه اقدام خواهد نمود. برای اين امر، کارنامه تاييد شده دانشجو در دانشگاه قبلی مورد نياز است که دانشجو می‌تواند راساً نسبت به دريافت آن از دانشگاه مبداء و تحويل آن به همراه فرم درخواست ارزشيابی دروس به امور آموزش و تحصيلات تکميلی مرکز اقدام نمايد و يا می‌تواند از امور آموزش و تحصيلات تکميلی مرکز درخواست نمايد که کارنامه را از دانشگاه مبداء استعلام نمايند. نکته مهم: درخواست ارزشيابی دروس فقط در نيمسال اول ورود دانشجو به دانشگاه، قابل بررسی است.

ارزشيابی دروس به چه معناست؟

برای دانشجويی که قبل از پذيرش در مقطع کارشناسی، دانشجوی انصرافی يا اخراجی بوده و يا فارغ التحصيل مقطع کارشناسی باشند، به درخواست دانشجو، تعدادی از اين دروس با احراز شرايطی که در زیر خواهد آمد برای او قابل ارزشيابی اند دانشجو در رشته فعلی از گذراندن مجدد دروسی که برای او ارزشيابی می‌شود معاف است.

مشروطي به چه معناست؟

به طور کلی انتظار می‌رود معدل دانشجوی مقطع کارشناسی در هر نيم¬سال حد اقل ۱۲ باشد. چنانچه معدل يک دانشجو در يک نيمسال کمتر از ۱۲ بشود ادامه تحصيل او در نيمسال بعد به‌ صورت مشروط خواهد بود.

آيا مي توانم محتواي دروس را با مراجعه به مركز آموزش الكترونيكي ،مستقيماً تحويل بگيريم؟

جز در مواردي كه خود مركز با اطلاع رساني عمومي جهت تحويل درسي اعلام آمادگي مي¬كند به هيچ عنوان درسي به صورت مستقيم به دانشجويان تحويل داده نمي شود و دانشجويان مي توانند براي تهيه آن ها به سامان مديريت آموزش الكترونيكي مراجعه كنند

وظايف يك دانشجو در هر درس چيست؟

به طور کلی انتظار می‌رود يک دانشجو با اخذ و گذراندن يک درس، به اهداف آموزشی پيش‌بينی شده برای آن درس، نايل شود. برای نيل به اين مقصود، دانشجو وظيفه دارد مطابق با نظر استاد نسبت به فراگيری مطالب درسی، ارائه تکاليف و انجام پروژه‌های درسی اقدام نمايد. شيوه و انتظار اساتيد از دانشجو در دروس مختلف متفاوت است و دانشجو در هر درس وظيفه دارد خود را با انتظارات آموزشی و درسی استاد تطبيق دهد.

منظور از روابط پيش نياز چيست؟

در برنامه درسي هر رشته ، تعدادي از دروس وجود دارند كه فراگيري طالب آن¬ها مستلزم فراگيري مطالب دروس ديگري است كه به عنوان پيش¬نياز آن تعريف شده است. مثلا درس رياضي عمومي ۱، پيش نياز رياضي عمومي۲ و فيزيك پايه ۱ پيش نياز فيزيك پايه ۲ مي¬باشد .

تعريف هريك از واژه¬هاي فوق چيست؟

الف – مرخصي تحصيلي: عبارت است از ترك تحصيل موفق و مجاز دانشجو دريك نيمسال. (كه در صورت ارائه درخواست و موافقت مركز تا قبل از شروع موعد انتخاب واحد نيمسال مربوطه تحقق مي يابد . ب- حذف ترم :عبارت است از انصراف موقت و مجاز دانشجو از ادامه تحصيل دريك نيمسال بعد از انتخاب واحد آن نيمسال.(كه درصورت ارائه درخواست و موافقت مركز بعد از انتخاب واحد نيم سال و تا قبل از شروع امتحانات پاياني محقق شود. ج- حذف كليه دروس غايت: عبارت است از حذف كليه دروس دانشجو در يك نيم سال بعد از امتحانات پاياني. (كه در صورت ارائه درخواست و موافقت مركز بعد از برگزاري امتحانات نيمسال، براي دانشجويي كه با مشكل مواجه بوده و در تمام امتحانات پاياني نيم سال مربوطه غيبت داشته محقق مي شود. حذف اضطراري: دانشجوي مقطع كارشناسی مي تواند تا قبل از امتحانات پاياني يك نيم سال در موعدی که امور آموزش مرکز اعلام می‌نمايد درخواست حذف اضطراری يکی از دروس نظری خود را بدهد. موافقت با حذف اضطراری تابع شرايطی است از جمله اينکه تعداد واحدهای باقيمانده دانشجو در نيمسال مورد نظر از ۱۰ واحد کمتر نشود د- حذف تک درس: دروس نظری يک نيم سال که دانشجو در امتحانات پايانی آن ها شرکت نکرده باشد بدون نياز به ارائه درخواست از سوی دانشجو توسط امور آموزش مرکز به‌عنوان حذف موجه، حذف خواهند شد. مشروط بر آن که تعداد واحدهای باقيمانده دانشجو در نيم سال مربوطه کمتر از ۱۰ واحد نشود.

پرسش هاي مربوط به تولید محتوای الکترونیکی

نحوه همكاري شركت هاي توليد كننده محتواي آموزشي با مركز به چه صورت است؟

شركت هاي فعال در اين زمينه با ارسال مدارك و نمونه كارهاي خود به مركز، اعلام آمادگي مي نمايند. پس از آن مركز با بررسي سابقه كاري ايشان و تاييد نمونه كارهاي ارسالي پس از تنظيم جلسه آشنايي در محل مركز، اين شركت ها را در ليست پيمانكاران خود وارد مي نمايد.

جهت توليد دروس الكترونيكي از چه نرم افزارهاي استفاده مي شود؟

دروس معمولا با نرم افزار فلش، ) html، java ( توليد مي شوند.

چه كساني اجازه استفاده از دروس الكترونيكي موجود را دارند؟

اين دروس در حال حاضر فقط در اختيار دانشجويان مجازي دانشگاه مي باشد. لازم به ذكر است با توجه به صلاحديد دانشكده و استادان، برخي دروس، در دوره هاي روزانه دانشگاه نيز ارائه مي گردند.

دروس ازروي چه منابعي توليد مي شوند؟

دروس با توجه به سرفصل هاي مصوب وزارت علوم و با استفاده از تجربيات اساتيد مجرب دانشگاه شهیدرجایی با همكاري كارشناسان توليد مركز آموزش هاي الكترونيكي توليد مي گردند.

[wikiwordpress year=string month=string day=string today=true]

تلفن: ۲۲۹۷۰۰۱۶
فکس: ۲۲۹۷۰۰۵۸
داخلی: ۲۳۶۷
SoeE @ sru.ac.ir

[rev_slider_vc alias=”e_learning_books”]