تازه‌های نشر: یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت شده در آموزش شیمی

به گزارش روابط عمومی دانشگاه و به نقل از رئیس اداره انتشارات و نشریات علمی- پژوهشی دانشگاه، کتاب یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت شده در آموزش شیمی، تألیف دکتر رسول عبدالله میرزایی عضو هيأت علمی دانشگاه شهيد رجائی، خانم معصومه شاه محمدی و آقای امراله کوهی فائق، منتشر شد. دکتر آشنای قاسمی، رئیس اداره انتشارات و نشریات علمی- پژوهشی دانشگاه ضمن اعلام این خبر افزود: آگاهی و شناخت دقيق و علمي معلمان ازنظريه‌هاي تدريس و يادگيري، مي‌تواند در ايجاد وضعيت مطلوب يادگيري تأثیر بسزایی داشته باشد. معلم علاوه بر داشتن محتواي غني علمي بايد از فنون و 0000مهارت‌هاي آموزشي آگاهی لازم را داشته و الگوهاي کارآمد تدریس را بشناسد تا شرايط يادگيري را به مطلوب‌ترین شیوه ایجاد نماید. یک یادگیری معنادار زمانی روی می‌دهد که يادگيرندگان خود با به­کارگیری توانمندي خودشان به تجربه‌های فردی يا گروهي بپردازند و به کشف مفاهیم دست یابند.

بحث‏ها و مطالعات نشان می‌دهد که روش‌های تدریس سنتی نمی‌توانند نیازهای آموزشی دانش‌آموزان امروزی را برآورده سازند؛ ازاین‌رو ناگزیر از اصلاح و بازسازی نظام آموزشی هستیم. برخی از طرح‌های اصلاحی، بر تغییر برنامه ‌درسی و محتوای علمی کتاب‌ها تمرکز دارد؛ گروهی نیز به دنبال استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش هستند و برخی از افزایش مشارکت و تعامل دانش‌آموزان در فرایند تدریس و کلاس صحبت می‌کنند.

یادگیری مبتنی بر کاوشگری هدایت‌شده یکی از مظاهر ایده آخر است. در این روش، دانش‌آموزان در گروه‌های یادگیری بر فعالیت‏های طراحی‌شده ویژه‏ای در کنار هم و با‌هم کار می‏کنند این امر سبب ارتقاء تسلط بر محتوا و باعث تقویت مهارت‌های یادگیری، تفکر، حل مسئله، ارتباطات اجتماعی، کار تیمی، مدیریت و ارزیابی می‌گردد. یکی از فاکتورهای بسیار کارساز در کاوشگری هدایت‌شده، برای آموزش‌هایی که خواستار تعامل مناسب بادانش‌آموزان در یادگیری بوده و به دانش‌آموزان در توسعه مهارت‌های علمی به‌منظور کسب موفقیت در دوره‌های تحصیلی کمک می‌کنند، محیط کلاس است.

در چنین محیطی، مسئولیت­پذیری دانش‌آموزان درروند آموزش بیشتر شده و می‌آموزند که بر مهارت‌های تفکر بیشتر از به خاطر سپردن مطالب تکیه کنند. این روش علاوه بر بررسی محتوای درسی، بهبود مهارت‌های عملکردی و برقراری ارتباط مثبت با دیگر دانش‌آموزان و معلمان را در دستور کار خود دارد.

این کتاب به معرفی یکی از روش‏های تدریس فعال یعنی «کاوشگری هدایت‏شده» می‏پردازد. مطالب در چهار بخش تنظیم گردیده است. در بخش اول، تعریفی از مفاهیم و مباحث آموزشی و ارتباط آن‌ها ارائه‌شده است. در بخش دوم، الگوی کاوشگری، انواع آن و مزایای این الگو در آموزش شیمی به­طور مفصل بیان گردیده است. در فصل سوم چگونگی طراحی فعالیت‌های یادگیری کاوشگری هدایت‌شده در آموزش شیمی و در بخش چهارم، آموزش مفاهیم شیمی بر مبنای روش کاوشگری هدایت‌شده با ارائه چند نمونه طرح درس، توضیح داده‌شده است.

دکتر آشنای قاسمی نیز افزود: امید است تلاش صورت گرفته فضای آموزش رسمی را به سمت استفاده از کاوشگری هدایت‌شده ترغیب نموده و یاریگر معلمین عزیز در طی فرایند آموزشی ترسیم‌شده باشد.

این کتاب در 196 صفحه و به قیمت 18000 تومان توسط انتشارات دانشگاه شهید رجائی به چاپ رسیده است.

لینک خرید کتاب:

http://publish.srttu.edu/book_907.html

Print Friendly